Na koncu vendarle porsche

24 ur Le Mansa: V dirki, polni filmskih preobratov, zmago odnesel porsche 919 hybrid.

Objavljeno
19. junij 2017 15.52
Gregor Pucelj
Gregor Pucelj
V Le Mansu je konec tedna potekala verjetno najtežja vztrajnostna avtomobilska dirka na svetu – 24 ur Le Mansa. Vsi so pričakovali, da se bosta za absolutnega zmagovalca tudi letos potegovala le dva: Porsche in Toyota. A dvoboj za zmago je bil drugačen, saj sta se za porschejem 919 hybrid na 2. in 3 mesto uvrstili zasebni ekipi s prototipoma oreca 07-gibson, ki sta tekmovali celo v za razred manj zahtevni kategoriji.

V Le Mans vsako leto sredi junija pride več kot 250.000 ljubiteljev avtomobilskega športa z vsega sveta. Ker ni zadostnih hotelskih zmogljivosti, ta množica prebiva v skoraj neskončnih šotorskih naseljih, ki so med dirko raztresena ob legendarni 13,6 km dolgi progi in njenih prav tako legendarnih 21 ovinkih. Tako ni nič nenavadnega, da ob skromnih šotorčkih sedijo resni gospodi, poleg pa so kot sardine parkirani porscheji, toliko porschejev vseh starosti, da imaš občutek, kot da jih nekje delijo zastonj, pa ferrariji, aston martini, mclarni, jaguarji, morgani, maseratiji, AMG mercedesi … Dirka, ki so jo prvič organizirali leta 1923, je legendarna in menda bi jo moral vsaj enkrat v življenju obiskati vsak pravi ljubitelj avtomobilskega športa.

Dirkalni spektakel v Le Mansu se za večino začne že sredi tedna in doseže prvi tekmovalni vrhunec s četrtkovimi kvalifikacijami, ki se končajo šele ob polnoči. Tem sledi petkova sprostitev, ki je namenjena druženju navijačev, ki si lahko od blizu ogledajo garaže, bolj ali manj razstavljene bolide in tekmovalno stezo ter na tradicionalni popoldanski paradi v središču Le Mansa, kot nekoč gladiatorjem, nazdravijo dirkačem ...

180 dirkačev v 60 vozilih

Na sobotno-nedeljsko preizkušnjo se uvrsti zgolj 60 vozil oziroma 180 dirkačev, ki tekmujejo v štirih kategorijah. Edina prava kandidata za absolutnega zmagovalca pa sta bila tako kot lani, ko Audi ni več sodeloval na dirki, Porsche in Toyota, oba v tehnološko najzahtevnejšem tekmovalnem razredu prototipov (LMP1), v katerem od leta 2014 sodelujejo vozila na hibridni pogon.

Glavna tekmeca sta za letos pripravila temeljito posodobljeni oz. pomlajeni vozili s sistemsko močjo okrog 900 konjskih moči, ki sta si zaradi natančno predpisanih performansov vsaj na prvi pogled zelo podobni. Potem ko je Toyota lani doživela skoraj filmsko režirani poraz, saj je njenemu vodilnemu prototipu po 24 urah le nekaj sto metrov pred ciljno črto izdihnil motor, je bila letos z bolidom TS050 hybrid odločena, da zmaga. Tako je bila prepričljivo prva na uvodnih dveh dirkah letošnjega svetovnega vztrajnostnega prvenstva (WEC). Kar dve toyoti TS050 hybrid od treh pa sta bili najhitrejši tudi v kvalifikacijah v Le Mansu. A šesturne dirke in kvalifikacije so eno, 24-urno priganjanje vozila, dirkačev in mehanikov pa povsem nekaj drugega, pravijo pri Porscheju. Kot nam je povedal 33-letni britanski dirkač Nick Tandy, ki skupaj s Švicarjem Neelom Janijem in Nemcem Andreem Lottererjem vozi prvopostavljenega hibridnega porscheja, kljub dolgotrajnemu treningu in večkratnemu simuliranju 24-urne dirke med 2-3-urnim počitkom, ko ga v vozilu zamenja sovoznik, še nikoli ni spal več kot 17 minut. Preveč je adrenalina, ki popusti šele po koncu dirke, se pravi po 24 urah v nedeljo ob 15. uri. Zato je na koncu vse mogoče.

Hitchcockov duh ni odnehal

V soboto sta pričakovano najbolje štartala Toyotina hibridna prototipa TS050 H, za njima oba porscheja 919 H in kot peta tretja toyota TS050 H. Že po nekaj krogih so se oddaljili od zasledovalcev, s tem da se je porsche 919 (št. 1) prebil na drugo mesto. Po štirih urah je imel drugi porsche 919 H (št. 2), težave z elektromotorjem in v boksih so ga popravljali dobro uro, medtem pa je Kamui Kobajaši s toyoto (št. 7) daleč na prvem mestu nezadržno požiral kilometre. Ob 21.30 je tudi druga toyota TS050 H (8) na ravnini zlahka prehitela porsche 919 H (1) in vse bolj je kazalo, da bo Toyoti po 18-letnih prizadevanjih le uspelo zmagati tudi v Le Mansu … Potem se je ponovno vmešal Hitchcockov režijski duh in ob 22.45 je toyota (8) s povsem zažgano prvo desno zavoro zapeljala v boks. Vodilna toyota (7) se je še vedno zdela neulovljiva … A le do nekaj pred eno uro zjutraj, ko je začela izgubljati hitrost in po nekaj kilometrih počasne vožnje obstala daleč od boksov. Nedolgo zatem je razneslo pnevmatiko še tretji toyoti TS050 H (9), kar je povzročilo toliko škode, da ni nadaljevala dirke in tretja zaporedna zmaga Porscheja na 24 urah Le Mansa je bila videti na dosegu roke ... A Hitchcockov duh ni odnehal, sredi nedeljskega dopoldneva, manj kot štiri ure pred koncem dirke, je tudi porsche 919 H (1) z Andreem Lottererjem za volanom, začel izgubljati hitrost, odpovedal mu je bencinski motor in brezupno se je skušal prebiti do boksov zgolj na elektriko, a po nekaj sto metrih obstal.

Vse skupaj je izgledalo kot čudež. Čeprav je za vodilnim porschejem zaostajal za 13 krogov, se je zdaj pot do zmage odprla kitajskemu zasebnemu moštvu Jackie Chan DC Racing s prototipom oreca 07-gibson (13), ki tekmuje v manj tehnološko zahtevnem razredu LMP2. A manj kot štiri ure pred koncem dirke je imel teoretične možnosti za zmago tudi še porsche 919 H (2), ki je kljub omenjenim začetnim težavam postajal vedno hitrejši in je lovil vodilnega. Izračuni so kazali, da bi lahko prišel na prvo mesto v 3,5 ure … In dejansko je porsche 919 H številka 2, ki so ga vozili Nemec Timo Bernhard in Novozelandca Earl Bamber ter Brendon Hartley, dobro uro pred koncem prišel na prvo mesto in ga rutinirano obdržal do konca. Kitajska ekipa pa je presrečna, poleg nepričakovanega absolutnega 2. mesta slavila tudi v razredu LMP2. Na koncu se je skoraj čudežno ponovila lanska zgodba, ko je Porsche vstal od mrtvih, v Toyotinih boksih pa so jokali.