Turizem med nogometom: Otroci gredo spat, starši pa ven

Nekateri poznavalci pripisujejo prvenstvu zaviralen vpliv na turizem, drugi prav nasprotno.

Objavljeno
17. junij 2014 22.41
Posodobljeno
18. junij 2014 12.00
Nogometni navijaci Ljubljana 16.6. 2014
Boris Šuligoj, Koper, Nina Krajčinović, Ljubljana
Boris Šuligoj, Koper, Nina Krajčinović, Ljubljana

Portorož, Ljubljana – »Skoraj vsi portoroški gostinci so se dodatno opremili s televizijskimi ekrani. V našem lokalu opažamo v času tekem med tednom vsaj 20 odstotkov več obiska,« je povedal Mladen Škerbec iz portoroškega lokala Pri kapel'ci, ki si je za prvenstvo izposodil veliko predvajalno platno za prenos tekem.

Medtem ko države gostiteljice nogometnih prvenstev kujejo dobičke, pa se tudi v drugih državah v dobršni meri spremeni življenjski ritem. Še pred 10 in več leti je v turizmu veljalo, da imajo druge države v času prvenstva manjši obisk tujih gostov. Nogometni navdušenci tekme najraje gledajo v domačem okolju, v družbi prijateljev, sorodnikov, somišljenikov in v tem času ne potujejo radi.

Izkušnje slovenskih turističnih delavcev o tem so različne. Janez Jager, direktor trženja Istrabenz Turizem, je povedal, da v mesecu juniju beležijo celo povišanje obiska v primerjavi z lani, da se torej njim pri poslu nogometno prvenstvo ne pozna.

Drugače trdi Jadran Furlanič, direktor Turističnega združenja Portorož, kjer so izračunali v prvih 12 dneh meseca povečanje obiska za 10 odstotkov, po 12. juniju pa je obisk nižji za tri odstotke. Furlanič vztraja, da se večina hotelirjev vsa leta boji prvenstev, ker je potovanj manj in ker zmanjšuje splošni tržni potencial gostov. Še posebej se spominja belgijskih turističnih operaterjev, ki povedo, da v času prvenstev za desetino ali več upade zanimanje za potovanja. Zato se v prodajnih službah ob vseh podobnih prvenstvih na to pripravijo z dodatnimi prodajnimi aktivnostmi. Kljub temu se boji, da bo obisk v drugi polovici junija in v prvi polovici julija slabši.

Gorazd Skrt, predstavnik Spirita v Milanu, nam je dejal, da na italijanskem tržišču ni več tega problema. »To je bilo morda aktualno še pred 10 ali 15 leti, zdaj Italijani vedo, da bodo zaradi razvoja tehnike povsod po svetu lahko gledali tekme. Tudi v slovenskih igralnicah so bili problemi, zdaj so jih opremili z ekrani in ni več problem.«

Kdor zna, zna

Zvone Petek
, predstavnik Adrie Airways v Zürichu, zanika, da bi imelo prvenstvo večji vpliv na turistične tokove. »O tem mediji v Švici ne poročajo. Letalske linije pa so vse polno zasedene, kar pomeni, da ljudje potujejo v enaki meri. Ko sem bil pred 30 leti direktor Avditorija, smo postavili velika platna, in prišlo je po 200 Nemcev in Nizozemcev, prodali smo lepe količine piva. Ampak zdaj se je tehnologija tako razvila, da lahko tekmo spremljaš s pametnega telefona,« pravi Petek.

Na Spiritu nas je Livija Kovač Kostantinovič opozorila, da so prvenstva vedno dvosmerna pot. Države gostiteljice dobro zaslužijo, ustvarijo si izjemen imidž, praviloma močno povečajo BDP. Južnoafriška republika je pred prvenstvom veljala za nevarno deželo, po njem je postala prepoznavna drugače, nadvse priljubljena in uvrščena med varne dežele.

»Ves učinek teh prvenstev je pravzaprav težko sešteti. Medtem ko so na nogometno prvenstvo v Nemčiji vabili množice navijačev, so v Švici vabili tiste, ki so se želeli umakniti iz te nogometne evforije, tudi ženske, ki se v času navijaške mrzlice počutijo zapostavljene, so vabili s posebno pozornostjo. Tako je nogomet vedno lahko posel, če ga znaš izkoristiti,« razmišlja Kovač Kostantinovič.

V Ljubljani ni veliko drugače

V prestolnici je vsekakor čutiti manj nogometne mrzlice kot pred štirimi leti, ko je na prvenstvu sodelovala tudi Slovenija. V lokalu Zlata ladjica niso zaznali povečanega obiska. Po besedah Matica Stojkoviča je najbrž krivo tudi slabo vreme in neposrečene ure prenosov tekem.

Z njim pa se ne strinja Žiga Födransperg, lastnik športnega bara Lepa žoga. Po njegovem so tekme na sporedu ob ravno pravšnjih urah, saj »gredo otroci že spat«, zato se da tekme gledati v miru, se pošali. Zaradi skrajšanega obratovalnega časa pa ne morejo gledati zadnje tekme dneva, saj je ta na sporedu ob polnoči, ko morajo lokal že zapreti.

Drugače kot večina ljubljanskih lokalov pa imajo med prvenstvom kljub vsemu povečan obisk. »Pozna se tudi, če igra katera od naših 'bratskih' držav ali kakšna od boljših reprezentanc, takrat je obisk lokala večji kot sicer.« Födransperg še opaža, da je v lokalu dobro imeti vsaj en kotiček, kjer ni televizije, »da lahko tudi tisti, ki bi radi v miru spili kavo, to storijo brez komentatorjevega glasu v ozadju«.

So pa manj turističnega obiska opazili v poslovalnici Turističnega informacijskega centra na Prešernovem trgu. Manj gostov je kot maja, v primerjavi z lanskim junijem pa je padec obiska občuten. Padca niso zaznali hoteli, kjer prenočujejo bolj poslovni gostje.

Tadej Sitar iz hotela Slon je povedal, da ne beležijo upada ali porasta obiska, enako izkušnjo imajo v Grand hotelu Union. Maja Hajdič je pojasnila, da so vsako leto ob tem času nabito polni in da, svetovnemu prvenstvu navkljub, enako velja tudi letos.