Ko beseda »Reunion« pridobi grozljiv pomen

Na francoskem otoku vzhodno od Madagaskarja so našli letalsko krilce; je to morda odgovor ali samo novo vprašanje?

Objavljeno
31. julij 2015 19.17
FRANCE-OVERSEAS-MALAYSIA-CHINA-AUSTRALIA-MH370-AVIATION-SEARCH
Zorana Baković, zunanja politika
Zorana Baković, zunanja politika

»Reunion« je ena od najlepših besed v kitajski tradiciji. Običajno se nanaša na ponovno srečanje družine za praznike ali na neki veseli dogodek. Toda ko so družinski člani potnikov letala z oznako MH370 ta teden slišali ime francoskega otoka, ki leži v Indijskem oceanu in na katerega obali so našli del letalskega krila, jim je ta beseda stisnila srce že tako ali tako izčrpano zaradi trpljenja.

Že skoraj 17 mesecev čakajo na novice o tem, kaj se je pravzaprav zgodilo z letalom, ki je 8. marca lani izginilo med poletom od Kuala Lumpurja do Pekinga, in ker do zdaj niso našli nobenih sledov o njem, so nekateri med njimi začeli verjeti, da so njihovi najbližji kljub vsemu morda še živi. Niso znali pojasniti, kje bi lahko bili, vendar so upali, da so pristali na nekem nenaseljenem otoku in da se bodo slej ko prej oglasili.

Iluzija je pogosto zadnje pribežališče pred neznosno bolečino in to velja tudi za družine izginulih potnikov. Med 239 potniki in člani posadke, kolikor jih je bilo v boeingu 777, je bilo 153 Kitajcev. Za tiste, ki jih še vedno čakajo, je bilo hudo že to, da so za najdbo zlomljenega krila izvedeli na internetu. Nobenemu od predstavnikov malezijskih ali kitajskih oblasti se ni zdelo vredno obvestiti jih o tem.

Tudi ko so prebrali, da bi na podlagi odkrite razbitine lahko razkrili skrivnost, so se morali spet pripraviti na to, da bo treba čakati. Gibljivi del krila, imenovan flaperon, so poslali v francosko mesto Toulouse, kjer ga bodo pregledali, rezultati pa bodo znani šele prihodnji teden.

Predhodne ugotovitve kažejo, da gre verjetno za letalo družbe Malaysian Airlines, saj je na razbitini, kakor je bilo jasno videti na televizijskem posnetku, zapisano število »657 BB«, ki se ujema s kodo za desni flaperon v postopkovnih navodilih za boeing 777.

Glede na to, da so krilce odkrili nekaj tisoč kilometrov stran od območja, na katerem so več mesecev iskali letalo, so strokovnjaki takoj domnevali, da krilce ni samo plulo čez celoten Indijski ocean, ampak da je boeing padel v morje nekje čisto drugje, kakor so do zdaj predvidevali. Ko so v četrtek na obali otoka Reunion našli tudi poškodovan kovček, nato pa še majhno termovko za čaj, kakršno Kitajci pogosto nosijo s seboj na potovanjih, se je utrdilo prepričanje, da je letalo padlo nekam ne tako daleč stran od tega otoka.

Ameriški strokovnjaki so takoj ponovili staro teorijo o tem, da je boeing namerno letel v tej smeri in da je letel še dolgo, preden je padel v ocean. Če bi letalo padlo v vodo s polno hitrostjo, bi bil ta del krila popolnoma uničen. Toda to, da so našli flaperon v razmeroma dobrem stanju, pomeni, da je letalo nekako drselo po morski površini.

Za družinske člane izginulih je še naprej izjemno frustrirajoče, da odkriti letalski del - tudi če potrdijo, da je pripadal malezijskemu boeingu - niti približno ne bo odgovoril na vsa vprašanja o tem, kaj se je pravzaprav zgodilo. Je izbruhnil požar ali se je pojavil samo dim ali nekakšna konstrukcijska napaka, zaradi katere je padel tlak v kabini, piloti in potniki pa so bili omamljeni zaradi pomanjkanja kisika? Tako bi letalo še naprej letelo z avtomatskim pilotom, zato ostaja nepojasnjeno, zakaj se je obrnilo v nasprotno smer in kje točno je padlo v ocean.

Ko so prebivalci majhnega otoka Kuda Huvadhu na jugu Maldivov takoj po izginotju malezijskega boeinga trdili, da so 8. marca videli veliko letalo v nizkem letu nad njihovimi strehami, so predstavniki letalske družbe skoraj posmehljivo zavrnili njihovo zgodbo in trdili, da se v ničemer ne ujema z resničnostjo. Priče z Maldivov so bile prepričane, da je letalo letelo na zahod, preiskovalci pa so bili prepričani, da je moralo leteti proti jugu. In da se gotovo ni moglo pojaviti v tem delu Indijskega oceana.

Zdaj se je pokazalo, da so prebivalci Kuda Huvadhuja videli to, kar iščemo že leto in pol. Toda še vedno je vprašljivo, koliko več vemo po tej najdbi o tem, kar se je dogajalo 8. marca 2014. Niso namreč našli niti ostankov trupel in vprašljivo je, ali jih bodo sploh kdaj odkrili. Za družinske člane so njihovi najbližji še naprej izginuli. Nočejo jih razglasiti za mrtve.
Flaperon so poslali v Toulouse, ker ima tamkajšnji urad za preiskave in analizo edinstvene izkušnje z analizo razbitin, ki jih je pregledoval med preiskavo strmoglavljenja letala družbe Air France v Atlantskem oceanu leta 2009. Medtem ko čakamo na rezultate, družine izginulih pregledujejo zemljevid otoka s tako lepim imenom, da jih ta spravlja v krčevit jok.