Izločanje vozil kot preventivni ukrep

Ob slabih vremenskih razmerah zaprtje državnih meja ni nič nenavadnega.

Objavljeno
16. februar 2013 21.05
Mitja Felc, kronika
Mitja Felc, kronika

Gmota jeklene pločevine, ki je na začetku tedna obstala na odstavnih pasovih slovenskih avtocest, je na srečo prej izjema kot pravilo. Takšne izredne razmere lahko nastanejo zaradi odziva sosednjih držav, da zaradi (pričakovanih) vremenskih nevšečnosti za nekatere vrste vozil zaprejo mejne prehode.

V vremenski kalvariji je ob zadnjem obilnejšem sneženju obtičalo med 1800 in 2000 tovornih vozil. Številni vozniki tovornjakov, predvsem tisti iz vzhodnih držav, so takšnih zastojev vajeni, saj ni nič nenavadnega, da se službe, pristojne za urejanje prometa na avtocestah, odločijo za dolgotrajnejše izločanje tovornih vozil.

Zadnje večkilometrske kolone tovornih vozil na avtocestnem odstavnem pasu je nedvomno povzročila prepoved tovornega prometa v Italiji, ko so zaradi slabe vremenske napovedi prepovedali vstop vseh tovornih vozil iz Slovenije. Podobno se je zgodilo sredi januarja na Madžarskem, ko so tamkajšnje oblasti zaradi težav s snegom prepovedale tovorni promet na cestah iz Avstrije, Slovenije in Hrvaške. Znano je tudi, da Hrvaška ob sneženju večkrat zapira mejne prehode, denimo na Petrini in Babnem Polju.

Čedalje pogosteje pa se tuji uprav­ljavci avtocest in pristojne lokalne skupnosti že preventivno odločajo za omejitev prometa in zaprtje meja, saj je znano, kako dolgotrajno in mučno je recimo reševanje tovornjaka, ki se zaradi zasnežene ali poledenele ceste postavi počez. Da je zmeda še popolnejša, je ob tovrstnih zastojih oteženo ali onemogočeno tudi pluženje in posipanje cest, zato kaj hitro nastanejo večurne popolne zapore avtocestnih odsekov.

Samoizločanje samo 
na regionalnih cestah

Slovenija je na začetku tedna zaradi prepovedi tovornega prometa v Italiji prepovedala tovorni promet na vstopih v Slovenijo, na vseh mejnih prehodih. Upravljavec cest ima to možnost vsakič, ko bi prometni ali vremenski dogodki lahko negativno vplivali na pretočnost prometa. Na Darsu se, tako pravijo, močno zavedajo vseh posledic omejevanja določene vrste vozil, vendar »moramo v prvi vrsti zagotavljati optimalno pretočnost avtocest in predvsem najvišjo stopnjo prometne varnosti«.

Kot so nam pojasnili na Darsu, na slovenskih avtocestah in hitrih cestah samoizločanje tovornjakov že več kot tri leta ne velja več, na državnih oziroma regionalnih cestah pa je še vedno v veljavi. Ko Dars ugotovi, da vremenske in vozne razmere na avtocestnem odseku niso več ustrezne, o tem obvesti regionalni nadzorni center, ta pa informacijo naprej posreduje na operativno-komunikacijski center. Darsovi delavci potem skupaj s policijo postavijo ustrezno prometno signalizacijo in začnejo izločati vozila. Vozniki, ki se na to požvižgajo, so seveda v prekršku.

Zakon o pravilih v cestnem prometu predvideva 300 evrov globe za neupoštevanje prometne signalizacije, ki označuje zimske razmere, zaradi katerih je prepovedan ali omejen promet na določenem delu ceste. Petsto evrov globe čaka voznika, ki v zimskih razmerah zaradi neupoštevanja signalizacije ovira ali onemogoči promet drugim vozilom. Vozniku pripišejo še pet kazenskih točk. Pravno osebo ali samostojnega podjetnika, ki motornih in priklopnih vozil nima opremljenih s predpisano zimsko opremo, oglobijo s 1200 evrov kazni.