Pred natanko pol stoletja so v rajnki Jugoslaviji uspešno povezali modo in babice, ki pletejo ob svečah. Zdaj se puloverji iz vasi Sirogojno v zahodni Srbiji vračajo na domače in evropske modne brvi, predvsem pa v domove tistih, ki prisegajo na kakovostno volno in tradicionalno ročno delo. Vas je skoraj zapuščena, zato je vnovični zagon podjetja Sirogojno Co. za domačine žarek upanja.
Fotografije vasi Sirogojno iz druge polovice dvajsetega stoletja kažejo sproščenost ob lesenem odru, ki je bil improvizirana modna brv. Prikazujejo tudi žareče obraze babic, ki podarjajo puloverje domačim in tujim predstavnicam političnega in estradnega življenja.
»Tu je sneg tudi po šest in več mesecev,« začenja pogovor z nekaj vljudnostnimi frazami lastnica podjetja Rosa Ljubojević. Leta 1997 sta z možem kupila propadajoče podjetje, večino zaposlenih poslala na zavod in tiho začela načrtovati drugo pomlad Sirogojna.
Ščepec nostalgije
»Mož je delal tukaj ob prvem razcvetu, ki se je začel leta 1962. Takrat je domačin, duhovnik Milan Smiljanić, sicer nekdanji republiški kmetijski minister in poosebljenje gesla 'Tita volim, a Bogu se molim' (Tita imam rad, molim pa k Bogu) udejanil svojo zamisel, da bi združil tradicionalno zlatiborsko obrt in modo. To je bil začetek zgodbe o Sirogojnu, ki ji je dala dodaten zalet modna oblikovalka Dobrila Vasiljević Smiljanić s prepoznavnimi vzorci na volni. No, moj mož je delal z njo in prispeval k zgodbi o uspehu. Potem smo se izselili v Nemčijo, ampak ko je dojel, da lahko s svojim kapitalom zgodbo požene z mrtve točke, sva se vrnila,« pripoveduje Rosa Ljubojević.
V trgovini Sirogojno Company se zavedajo moči nostalgije, zato jo strežejo z zvrhano žlico. V muzeju pletilj, ki so ga uredili ob upravni stavbi, so fotografije iz zlatih časov, ko so najbolj znane manekenke nekdanje države pozirale v puloverjih iz Sirogojna. Pa tudi izdelki sami so, na prvi pogled, enaki kot pred desetletji.
»Naši kupci z Islandije, ki med tujci prevladujejo, sprašujejo, zakaj ne naredimo puloverjev za eno sezono, pa jim odgovorim, da tega ne znamo, ampak naredimo takšne, ki trajajo po deset in več let,« pravi. To je verjetno tudi razlog za varljivi občutek, da so enaki, čeprav so med vzorci razlike.
Nočno pletenje
Postopek je takšen kot prej. Lastniki pošljejo kakšnim 500 ali 600 pletiljam v zlatiborskih vaseh vzorec in volno in jim plačajo po izdelku. Potem ko opravijo tehtanje in je končan natančen pregled izdelka, pletilje dobijo denar, ki ga lahko (in največkrat ga) porabijo za nakup potrebščin v vaški trgovini.
Gordana Ćordić, stara približno 40 let, je ena od mlajših pletilj: »To sta delali moja mama in babica, zato se mi zdi nekaj naravnega, da to delam tudi jaz.«
Zlatiborske ženske so povečini polno zaposlene gospodinje, zato pletenje, kljub temu da prinaša zaslužek, dojemajo kot svojo prostočasno dejavnost. Včasih so pletle v skupinah, ko se je večer prevešal v noč in je bilo delo na domačiji opravljeno. Noč je bila njihov čas in v muzeju hranijo celo pesem, v kateri lokalni pesnik sila vneto poskuša romantizirati to vez med ženami, nočnimi urami in puloverji, šali in kapami.
Kljub temu da je malo krajev, ki premorejo takšen nočni mir kot Zlatibor, kjer je tišino skoraj slišati kot zvok, je zdaj malo časa za romantiko. Gordana je več kot uro potrpežljivo čakala, da končamo obhod in se ji posvetimo. Čeprav je vajena odgovarjati na vprašanja, je opaziti nemir in zadržanost, ki ju skrije tako, da potegne ven pulover, ki prav zdaj nastaja pod njenimi pletilkami. Pove, da dokonča povprečno enega na teden, kakšnih 40 na leto. Ni ji žal, da ne dela česa drugega ali da se ni odselila v mesto kot večina njenih vrstnic. »Preprosto rada pletem,« doda.
Luksuzna voda
V podjetju na leto izdelajo deset tisoč kosov volnenih izdelkov. Rosa Ljubojević pravi, da je težava črni trg. »V vasi na stojnicah ponujajo izdelke, za katere trdijo, da so originalni. Ker je cena nižja, se kupci odločijo zanje, ne vedoč, da gre za ponaredek.«
Med kupci njihovih izdelkov je več rednih slovenskih strank, ki kupujejo bolj ali manj zase, le dve jih preprodajata. Prej je bilo, po besedah lastnice, precej več zasebnikov, ki so kupovali velike količine puloverjev in jih prodajali v Sloveniji.
Vas na ogled
Puloverji pa niso edina znamenitost Sirogojna. Tu je urejen muzej na prostem Staro selo, ki je pravzaprav etno vas. Sestavlja ga petdeset hiš in drugih objektov. Edini etno muzej v Srbiji leži na najvišji točki v vasi, od koder se ponujajo razgledi na delno gozdnate, delno gole širjave Zlatibora.
»Zamisel skupine etnologov je bila, da bi ohranili izginjajoče izročilo in obiskovalcem pokazali, kako so ljudje tu živeli ob koncu 19. in v začetku 20. stoletja,« pove etnologija Jelena Toskić.
Središče vasi sta dve domačiji. V osrednji je živela tako imenovana zadružna družina, torej oče, mati in družine vseh sinov. Ko so se poročili, je vsak sin dobil »vajat«, majhno enosobno hišo, kjer je njegova družina spala. Ukvarjali so se predvsem z rokodelstvom, največ s »kaćarstvom«, izdelovanjem »kac« – sodov za kisanje zelja.
Lepinja, da te kap
Neizogiben je postanek v krčmi, ki je del muzeja. Domačin Mlađo prinese vodnjiko, pijačo iz brina, hruške in takuše, ki je stara domača sorta hruške, ter šipka in sliv. Pravi, da je med 40 tisoč obiskovalci, kolikor jih na leto pride v muzej, veliko Slovencev.
Ob koncu delovnega dne z glavnega parkirišča drug za drugim odhajajo avtomobili, s katerimi se mladi, ki delajo v muzeju in podjetju Sirogojno Co., vsak dan pripeljejo iz mesta. V vaških hišah s strmimi strehami pa se prižgejo luči, pod katerimi mame, žene in babice pletejo puloverje za jutrišnje turiste.