Pasti spletnega nakupovanja

»Predobro je, da bi bilo res.« Torej, na kaj moramo biti najbolj pozorni pri prodaji ali nakupu?

Objavljeno
29. junij 2015 15.49
Marta Štefanič
Marta Štefanič

Nakupovanje iz domačega naslonjača je zelo udobno in ravno zato se ob tem počutimo tako varne. Vendar se na spletu obnašamo veliko bolj sproščeno in zaupljivo kot v realnem življenju in smo ravno zato lahka žrtev za spletne prevarante.

Ravno pri uporabi spletnih oglasnikov in nakupu v spletnih trgovinah moramo biti uporabniki še posebej previdni, saj prevaranti izkoriščajo našo nevednost, zaupljivost in željo po dobri kupčiji.

Po podatkih SI-CERTA, je bil v letu 2014 znesek povprečnega posamičnega oškodovanja pri goljufiji pri spletnem nakupovanju kar 1000 evrov!

Lažne spletne trgovine - predobro, da bi bilo res!

Lažne spletne trgovine imajo z izrazom trgovina le malo skupnega. Gre zgolj za kulise z lepimi slikami, za spletno predstavitvijo pa ne stoji legitimno podjetje. Takšen nakup predstavlja veliko tveganje, saj kupec plačanega blaga ne bo prejel, lahko pride do zlorabe podatkov kreditne kartice ali pa kupi ponarejen izdelek, ki bo na slovenski carini zasežen in uničen.

Goljufi, ki skušajo na ta način sprazniti naše žepe, nikoli ne počivajo in svojo ponudbo v lažnih spletnih trgovinah oblikujejo glede na sezonsko povpraševanje; spomladi in poleti so tako aktualne lažne spletne trgovine z Ray-Ban in Oakley očali ter trgovine s kmetijsko in delovno mehanizacijo.

Jeseni nas skušajo premamiti z Uggicami, decembra se razmahnejo lažne trgovine z darili. Nekateri artikli pa so aktualni skozi celo leto, npr. tablični računalniki, najnovejši modeli pametnih telefonov in torbice svetovno priznanih blagovnih znamk.

Kako lahko v množici ponudb ugotovimo, kdaj gre za lažno spletno trgovino, kdaj pa trgovcu na spletu lahko zaupamo?

Navodila varnega spletnega nakupovanja lahko strnemo v 5 točk.

1. Neverjetno ugodna ponudba. Kadar neka ponudba po predstavitvi, ceni ali lastnostih močno odstopa od ostalih, potem je to zanesljiv razlog za previdnost. Zelo pomembno je tudi, kako ste do te trgovine prišli. Kje ste zanjo izvedeli? Ste kliknili na oglas na spletni strani ali v elektronski pošti?

Manj je tveganj, če za ponudbo recimo izveste na televiziji in pretipkate naslov sami. Dokaj enostavno pravilo namreč je: če vas neznanec kontaktira po elektronski pošti, Facebooku ali preko programa za klepet (kot je recimo Skype) in vam ponuja spletne povezave, jim ne zaupajte!

2. Dobre novice se hitro širijo, slabe še hitreje. Poiščite ocene drugih kupcev ali uporabnikov spletne trgovine, spoznajte njihove izkušnje, kritike in mnenja. V iskalnik vnesite spletni naslov trgovine in preverite, ali se po forumih oglašajo kupci, ki so imeli s trgovino slabe izkušnje.

3. Preverite, kdo stoji za spletno trgovino. Preverite kontaktne podatke podjetja, ki stoji za spletno trgovino (naslov podjetja, telefonska številka za pomoč uporabnikom, elektronski naslov). Stopite v kontakt s prodajalcem in izmenjajte nekaj sporočil. Se njegov elektronski naslov ujema z naslovom spletne trgovine? Če prodajalec uporablja brezplačni poštni predal (gmail.com, hotmail.com, yahoo.com itd.), je to še en znak za previdnost. Legitimni prodajalci običajno uporabljajo el. naslov pod svojo domeno (npr. Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled.).

4. Kaj pravijo podatki o domeni. Pogosto so podatki o registrantu oz. nosilcu domene veliko bolj zgovorni kot opisi, navedeni v sami spletni trgovini. Spletno stran trgovine vnesite v obrazec na domaintools  in poiščite več informacij o domeni, predvsem bodite pozorni, kje in kdaj je bila domena registrirana in kateri kontaktni podatki so navedeni. Včasih lahko že na podlagi teh podatkov sklepamo, da nekaj ni v redu, na primer spletna trgovina se hvali z dolgo tradicijo, domena pa je bila registrirana kakšen mesec nazaj ali pa je bil pri registraciji domene uporabljen brezplačen elektronski naslov.

5. Način plačila. Ko spletni trgovec od vas zahteva nakazilo prek sistema Western Union ali MoneyGram, je to velik rdeč znak za STOP! Takšni plačilni mehanizmi so namenjeni hitremu prenosu denarja fizičnim osebam, sledenje nakazilu pa ni mogoče in so prav zato priljubljeno orodje spletnih goljufov.


Spletni oglasniki - kupci preveč zaupljivi, prodajalci neučakani

Poskusi goljufij prek spletnih oglasnikov se zadnje čase kar vrstijo. Goljufi se poslužujejo vedno novih taktik, kako priti do spletnih uporabnikov in ravno mali oglasi omogočajo uspešno izogibanje filtrom za nezaželeno elektronsko pošto, ki bi blokirali dostavo takšnega sporočila.

Goljufivi uporabniški profili na vas prežijo tako pri nakupu, kot pri prodaji v spletnih oglasnikih, zato previdnost nikoli ne more biti odveč.

Na kaj moramo biti najbolj pozorni pri prodaji ali nakupu prek spletnih oglasnikov?

1. Izjemno nizka cena prodajanega izdelka. Kot najboljše vabe se izkažejo najnovejši modeli pametnih telefonov in tablic, na SI-CERT smo obravnavali več prijav zaradi goljufa, ki je prek oglasnika »prodal« nekaj profesionalnih koles, vrednih več tisoč evrov.

V spomladanskem in jesenskem času so pogosti lažni oglasi za kmetijsko in delovno mehanizacijo, ki ponujajo rabljene delovne stroje po zelo ugodni ceni, oškodovanja so v tem primeru izjemno velika - vse do 20.000 evrov!

2. Če kupujete, preverite uporabniški profil prodajalca. V nekaterih spletnih oglasnikih lahko registrirani uporabniki sporne uporabniške profile prijavijo, administratorji pa prijave pregledajo in lažnive profile odstranijo. Goljufi so tako primorani vedno znova odpirati nove profile ali pa oglase objavijo kot neregistrirani uporabniki. Raje zaupajte preverjenim in dalj časa registriranim uporabnikom, kot pa popolnim novincem.

3. Ko prodajate, bodite previdni pri kupcih iz tujine. Scenariji prevare pri prodaji so podobni: na vaš oglas se odzove kupec iz tujine, ki je pripravljen plačati polno ceno izdelka in stroške prevoza, ne moti ga niti visoka poštnina na drug konec sveta. Goljuf vam pošlje lažno potrdilo o nakazilu in vas skuša prepričati, da razliko v ceni nakažete na račun transportne družbe (ki pa je dejansko bančni račun goljufa). Če se kot prodajalec na to ne odzovete, goljuf pritisk stopnjuje z grožnjami o policijski preiskavi, vpletanju ameriškega FBI, mednarodni tožbi ... Pomanjkanja domišljije jim nikakor ne moremo očitati.

Nasvete za varno spletno nakupovanje in prodajo lahko strnemo v 3 točke:

1. »Predobro, da bi bilo res« - ne nasedajte neverjetno ugodnim ponudbam!

2. Preverite prodajalca; raziščite vse dostopne podatke domeni in spletni trgovini v enem od spletnih brskalnikov ali preverite uporabniški račun prodajalca v spletnem oglasniku.

3. NIKOLI ne nakazujte denarja prek plačilnega sistema Western Union, Money Gram in Money Pack. Ti sistemi ne omogočajo sledljivosti denarnega prometa in so ravno zato priljubljeno orodje spletnih goljufov.

***

Marta Štefanič sodeluje pri projektu Varni na internetu