Navzgor kot raketa, navzdol kot letalo

Program Adeline - Francoska različica večkrat uporabljivega vesoljskega transportnega sistema.

Objavljeno
03. julij 2015 19.25
Miloš Krmelj
Miloš Krmelj

Vesoljski program Adeline (ADvanced Expendable Launch with INovative engine Economy) vključuje razvoj in izdelavo delno ponovno uporabljivega vesoljskega prevoznega sistema, ki ga razvija družba Airbus Defence and Space (prej Astrium).

Cilj je ohranitev oziroma vrnitev osrednjega in tudi najdražjega dela vesoljskega transportnega sistema, v katerem so raketni motorji in elektronika. Po temeljitem pregledu bi tako enoto spet pripravili za naslednjo izstrelitev. V omenjeni francoski družbi ocenjujejo, da bi tako prihranili od 70 do 80 odstotkov vrednosti satelitske nosilne rakete. Adeline naj bi torej bil večkrat uporabljiv modul za vrnitev na Zemljo, ki bi ga bilo mogoče prilagoditi in vgraditi v katerokoli nosilno raketo, ne glede na velikost. Načrtujejo, da bi ta novi modularni sistem lahko uporabili že pri novi nosilni raketi Ariane 6, ki jo Francozi razvijajo za Eso. Razvoj in preizkušanje sistema Adeline potekata že od leta 2010.

Glede na sedanjo raven tehnologije je ponovno uporabljivi vesoljski prevozni sistem oziroma njegov del eno najpomembnejših področij, ki omogoča zmanjšanje stroškov izstrelitev tovorov v vesolje. Je pa pri tem veliko omejitev oziroma izzivov, saj druga ali tretja izstrelitev ne smeta biti nič manj varni oziroma zanesljivi kot prva.

Adeline je dejansko element prve raketne stopnje, ki se potem, ko opravi svojo nalogo, loči in začne vračati na Zemljo. Zato ima tudi toplotni ščit, ko pa se spusti v gostejše plasti atmosfere, postane brezpilotno letalce, opremljeno z majhnima propelerskima motorjema, ki omogočata pristanek na običajni pristajalni stezi.

Poleg sistema Adeline Airbus Defence and Space razvija še nekatere druge večkrat uporabljive sisteme, na primer tudi raketne motorje za večkratno uporabo, ki bi bili nameščeni v zemeljski krožnici in bi omogočali dvig oziroma prevoz enega ali več satelitov v geostacionarno orbito, ki je že nekaj časa najbolj pomembna za komunikacijske satelite.

Tako imamo zdaj dva ameriška in enega evropskega oziroma francoskega tekmeca za delno večkrat uporabljiv vesoljski prevozni sistem – in seveda tri različne rešitve.

Prvi, ki je tudi najdalje, je SpaceX Elona Muska, ki bo kmalu spet poskušal izvesti pristanek celotne prve stopnje Falcona 9; do zdaj se še noben poizkus ni posrečil. Drugi ameriški je družba United Launch Alliance, ki razvija deloma večkrat uporabljivo satelitsko nosilno raketo Vulcan. Ponovno bodo uporabili raketne motorje in elektroniko, s tem, da se bo ta enota vračala na Zemljo s padali, še v zraku pa jo bodo prestregli posebej opremljeni helikopterji; sistem naj bi bil operativen okoli leta 2019. Tretji pa je zgoraj opisani francoski sistem Adeline, ki je podoben sistemu družbe United Launch Alliance, vendar, kot kaže, bolj domišljen.


Miloš Krmelj, predstavnik Mednarodne vesoljske univerze za Slovenijo