Primer Klemna Jakliča razdelil ustavno sodišče

Ustavno sodišče je opozorilo na nedorečenost zakonodaje glede nezdružljivosti funkcije sodnika in dejavnosti, trije ustavni sodniki so se od izjave ogradili.
Fotografija: Ustavni sodnik Klemen Jaklič je medtem dejavnost že zaprl. FOTO: Tomi Lombar/Delo
Odpri galerijo
Ustavni sodnik Klemen Jaklič je medtem dejavnost že zaprl. FOTO: Tomi Lombar/Delo

Na ustavnem sodišču so opravili neformalno razpravo o očitkih ddr. Klemnu Jakliču glede nezdružljivosti sodniške funkcije z dejavnostjo, ki jo je opravljal kot samostojni podjetnik. Kot so pojasnili, vse do zapisov, objavljenih v medijih, oziroma do prejetih novinarskih vprašanj niso bili seznanjeni z okoliščinami primera.

»Glede na nekatere medijske objave dodajamo, da ustavni sodnik Jaklič ni obvestil ustavnega sodišča o opravljanju te dejavnosti v obliki samostojnega podjetnika, prav tako tudi ni zaprosil za soglasje, kot je to sicer urejeno za primer opravljanja dopolnilnega dela.« Iz njegovih pojasnil medijem izhaja, so zapisali, da je štel, da za opravljanje zakonsko dovoljenih dejavnosti v obliki samostojnega podjetnika soglasje predsednika ustavnega sodišča ni potrebno.

Ustavni sodniki Klemen Jaklič, Marko Šorli in Rok Svetlič so se od izjave petih kolegov ogradili. FOTO: Matej Družnik/Delo
Ustavni sodniki Klemen Jaklič, Marko Šorli in Rok Svetlič so se od izjave petih kolegov ogradili. FOTO: Matej Družnik/Delo

Nezdružljivost funkcije ustavnega sodnika z drugo dejavnostjo v izhodišču ureja že ustava v 166. členu, ki pa nezdružljivosti ne navaja med razlogi za predčasno prenehanje funkcije ustavnega sodnika (164. člen), so spomnili. Tudi zakon o ustavnem sodišču ne ureja, v kakšni obliki ali na kakšen način lahko ustavni sodnik opravlja dejavnosti (in v vsakem primeru samo tiste dejavnosti), ki so po zakonu sicer vsebinsko združljive s funkcijo ustavnega sodnika.

Ustavna sodnica Špelca Mežnar. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
Ustavna sodnica Špelca Mežnar. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo

Ustavno sodišče samo ne voli in tudi ne razrešuje ustavnih sodnikov, ureditev pa njegovo vlogo v postopku v zvezi z mandatom ustavnih sodnikov predvideva le v primeru razlogov iz omenjenega 164. člena ustave, so pojasnili. »Ne iz ustave ne iz zakona o ustavnem sodišču ne izhaja, da bi ustavno sodišče ali njegov predsednik imela kakršnekoli pristojnosti v zvezi z domnevno nezdružljivostjo funkcije ustavnega sodnika. To velja tudi za ugotavljanje dopustnosti opravljanja sicer dovoljenih dejavnosti v sporni podjetniški obliki samostojnega podjetnika,« so še zapisali. 

»Celotna zgodba tudi nakazuje na to, da zakonodaja v tem delu očitno ni najbolj dovršena, zato bi bilo po mojem mnenju dobro odpreti tudi razpravo o njeni prenovi,« je dejala predsednica republike Nataša Pirc Musar. FOTO: Leon Vidic/Delo
»Celotna zgodba tudi nakazuje na to, da zakonodaja v tem delu očitno ni najbolj dovršena, zato bi bilo po mojem mnenju dobro odpreti tudi razpravo o njeni prenovi,« je dejala predsednica republike Nataša Pirc Musar. FOTO: Leon Vidic/Delo
Jakliča je k odstopu že pozvala predsednica državnega zbora Urška Klakočar Zupančič, da je treba primer razčistiti, pa je menila tudi predsednica države Nataša Pirc Musar. »Gre za zahtevno pravno vprašanje, na katero dosedanja ustavnopravna praksa še ni podala odgovora. Zato morajo stališče najprej podati pristojne nadzorne institucije, ki morajo razjasniti vse okoliščine dela, ki ga je prek s. p. opravljal ustavni sodnik Jaklič. Celotna zgodba tudi nakazuje na to, da zakonodaja v tem delu očitno ni najbolj dovršena, zato bi bilo po mojem mnenju dobro odpreti tudi razpravo o njeni prenovi. Pred razjasnitvijo pa kot predsednica republike ne bom sprejemala nobenih zavezujočih odločitev, ker to tudi ni moja naloga. Vendar pa menim, da bi moral biti vsak funkcionar, tudi ali pa še posebej ustavni sodnik, nesporna moralna avtoriteta, ki sama spoštuje predpise, na podlagi katerih navsezadnje sam sodi drugim ljudem,« je dejala predsednica republike.

Ustavno sodišče se »kljub tovrstnim pozivom ne bo opredeljevalo do izjav tretjih oseb, nosilcev funkcij ali pravnih strokovnjakov, danih v zvezi s konkretnim primerom«. Bi pa bilo koristno, so dodali, če bi se zakonodajalec odzval in ustrezno dopolnil zakon o ustavnem sodišču, pri čemer bi se morda lahko zgledoval tudi po ureditvi, kot jo pozna Evropsko sodišče za človekove pravice.

Ministrstvo za pravosodje bo preučilo predlog večine ustavnih sodnikov za dopolnitev zakonodaje, s katero bi uredili postopanje v primeru dvoma o združljivosti dejavnosti ustavnega sodnika, so navedli za STA. Je pa treba k vprašanju sprememb zakona o ustavnem sodišču pristopiti premišljeno in ne samo izhajajoč iz enega primera, so dodali.

Preberite še:

Komentarji: