Takojšnja nadaljnja gradnja levega tira ni samoumevna

Državni prostorski načrt za levi tir naj predvidi odstranitev starega tira in umestitev kolesarske poti.
Fotografija: Pred predorsko cevjo drugega tira so odkrili osemdeseto kraško jamo na tem gradbišču. FOTO: Inštitut za raziskovanje Krasa ZRC SAZU
Odpri galerijo
Pred predorsko cevjo drugega tira so odkrili osemdeseto kraško jamo na tem gradbišču. FOTO: Inštitut za raziskovanje Krasa ZRC SAZU

Primorski poslanci iz Gibanja Svoboda, poslanec italijanske narodnosti Felice Žiža in koprski župan Aleš Bržan so prepričani, da se bo gradnja levega (vzporednega) drugega tira res nadaljevala takoj potem, ko bo zgrajen novi tir Divača–Koper, to je v začetku leta 2026. To so povedali po včerajšnjem skupnem delovnem sestanku v Kopru in dodali pobudo, naj vlada po dograditvi levega tira predvidi ukinitev starega industrijskega tira in traso spremeni v kolesarsko in rekreacijsko pot.

Premier Robert Golob in ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek sta že pred dobrim mesecem dni ob zaključku glavnih del na viaduktu Vinjan obljubila, da se bo gradnja dvotirne nove proge nadaljevala takoj. Toda želje in izjave ministrov, poslancev ter županov so eno, dogajanje na delovišču pa drugo.

Največja kraška jama doslej

Gradnja drugega tira se je znašla pred nekaj sicer pričakovanimi ovirami. Zadnje mesece se vse pogosteje dogaja, da graditelji dveh najdaljših predorov (Lokev ali T 1 – 6714 metrov in Beka T 2 – 6017 metrov) pri delih naletijo na obsežnejše kraške pojave. Pred dobrim tednom so delavci Yapı Merkezija v predoru Beka naleteli na osemdeseto kraško jamo, ki je največja doslej na tem gradbišču, bogata s podzemnimi kapniki in drugimi kraškimi tvorbami. Kopanje kalote so morali ustaviti, zdaj iščejo projektantsko rešitev, medtem pa delavci kopljejo stopnico in betonirajo cev. Član uprave 2TDK Marko Brezigar je povedal, da je odkritje začasno upočasnilo napredovanje preboja predora, vendar upa, da bodo kmalu nadaljevali vrtanje in medtem poiskali tudi rešitev.

Po eni strani so vsi zadovoljni, ker je treba izkopati le še 1,9 kilometra v štirih ceveh obeh predorov. V glavnih ceveh je ostalo še največ po 450 metrov neizkopanega terena. To bi z lahkoto opravili do konca maja. Vendar bodo sodeč po raziskavah na trasi naleteli še na kakšno jamo. Vrtanje zadnjih dveh predorov se torej lahko zavleče za kak mesec, vendar dokončanje novega tira ni vprašljivo, trdi Marko Brezigar.

Izvajalci sklopa 3 (konzorcij štirih podjetij: SŽ- ŽGP, Kolektor IGIN, GH Holding in Yapı Merkezi Construction) trenutno pripravljajo projektno dokumentacijo, tehnološke elaborate, nabavljajo potrebni material in bodo še pred junijem začeli s pripravljalnimi deli. Glavna dela na tiru bodo stekla v tretji četrtini leta, torej najkasneje septembra letos. Do tedaj bi morala biti tudi zadnja dva predora prebita.

Delavci podjetja Yapı Merkezi so v predoru Beka naleteli na kraško jamo. Kopanje kalote so ustavili, zdaj iščejo projektantsko rešitev. FOTO: Inštitut za raziskovanje Krasa ZRC SAZU
Delavci podjetja Yapı Merkezi so v predoru Beka naleteli na kraško jamo. Kopanje kalote so ustavili, zdaj iščejo projektantsko rešitev. FOTO: Inštitut za raziskovanje Krasa ZRC SAZU

Sprememba zakona o drugem tiru v kratkem

Nekaj dvomov ostaja, kako hitro bodo lahko začeli graditi levi, vzporedni tir. Na ministrstvu za infrastrukturo pravijo, da bo uredba o spremembah in dopolnitvah DLN za dvotirno povezavo med Divačo in Koprom sprejeta do oktobra 2024. Do tedaj mora biti sprejet tudi zakon, ki bo uredil investitorstvo levega, vzporednega tira. Spomnimo: poslanka Gibanja Svobode Tamara Kozlovič je včeraj dejala, da bodo zakon kmalu obravnavali, saj da ga bodo v državnozborsko proceduro vložili v kratkem. Javna obravnava osnutka uredbe o DLN in okoljskem poročilu je zaključena.

Trenutno potekata analiza, nosilci urejanja prostora pa usklajejo stališča. Postopek čezmejne presoje in izdaje mnenja italijanske države še ni zaključen. Po pridobitvi končnih mnenj Italijanske republike in nosilcev urejanja prostora bodo izdali odločbo o sprejemljivosti vplivov na okolje. Tako pripravljen usklajeni predlog uredbe o DLN bo obravnavala vlada.

Takoj po sprejetju zakona in uredbe o DLN bi investitor, torej 2TDK, lahko začel pripravo projektne dokumentacije. Vse kaže, da bodo za to potrebovali dve leti in da bodo ministrstvo za naravne vire in prostor za gradbeno dovoljenje zaprosili šele leta 2026.

Dobili naj bi ga šele konec leta 2026, torej kar dolgo po načrtovanem zaključku del na sedanjem gradbišču. Takrat bo mogoče tudi javno naročilo za gradnjo levega tira -  to je tir, ki bo, gledano v smeri od Divače proti Kopru, umeščen levo od tira, ki ga gradijo zdaj.

Po navedbah ministrstva za infrastrukturo bo gradnja levega tira glede na izkušnje pri sedanji gradnji novega tira potekala štiri leta. Tudi zato, ker bo 16,5 kilometra najtežjih predorskih cevi za levi tir že zgrajenih in bodo morali zgraditi le še preostalih 3,9 kilometra cevi, in to v precej lažjem - ne kraškem - terenu. Poleg teh predorov morajo na novo zgraditi še viadukte Glinščico, Gabrovico in Vinjan in celotno vozno mrežo – od tirov do spremljajoče strojne, napajalne in komunikacijske mreže. Investicija v levi tir je po cenah iz oktobra 2023 ocenjena na 318 milijonov evro. Kot so potrdili na ministrstvu, bo mogoče tudi za levi tir pridobiti nepovratna evropska sredstva.

Italija napovedala strokovni ogled trase

Kot kaže, bo vlada zelo težko zagotovila nadaljevanje gradnje levega tira takoj po končanju aktualne gradnje. Poslanci in koprski župan opozarjajo, da bi bilo seveda veliko bolj racionalno, če delavci in stroji ne bi zapustili gradbišča. Župan in koalicijski poslanci sicer ne dvomijo o možnosti, da se gradnja levega tira ne bi nadaljevala. Kar ni povsem samoumevno že zato, ker italijanska država še ni podala svojega mnenja in presoje o čezmejnih vplivih na okolje, pač pa je za naslednje dni napovedala strokovni ogled trase.

Preberite še:

Komentarji: