Alexa, zakaj utrjuješ spolne predsodke?

Poročilo kaže, da ima večina glasovnih pomočnikov, pravzaprav pomočnic, ženski glas, kar ohranja predsodke o ženskah.
Fotografija: Avtorji študije pozivajo tehnološka podjetja, naj prenehajo že po standardu izdelovati izključno pomočnikov z ženskimi glasovi. FOTO: Shutterstock
Odpri galerijo
Avtorji študije pozivajo tehnološka podjetja, naj prenehajo že po standardu izdelovati izključno pomočnikov z ženskimi glasovi. FOTO: Shutterstock

Pametni glasovni pomočniki so mnogim bistveno spremenili ali v veliko primerih tudi olajšali vsakdanjik. Digitalni pametni pomočniki, med katerimi je verjetno najbolj poznana Amazonova Alexa, namesto nas, denimo, prižgejo televizijo ali pa ugasnejo pečico. Lahko nam preberejo ali povedo najnovejše novice.

Vendar pa izsledki nove študije Organizacije Združenih narodov kažejo tudi temnejšo plat digitalnih pomočnikov, pravzaprav pomočnic, saj imajo te večinoma ženske glasove, kar ohranja spolne predsodke.

Digitalne pomočnice namreč ženske predstavljajo kot ustrežljive in željne ugoditi, kar utrjuje predsodke o ženskah kot ustrežljivih, izsledke študije povzema BBC. Še zlasti vzbuja skrb to, da je njihov odziv večkrat preusmerjen, medel ali opravičujoč in plah.

Digitalni pomočniki z ustrežljivim glasom nimajo nobene moči proti tistememu, ki »ukazuje« oziroma digitalne pomočnike uporablja. FOTO: Shutterstock
Digitalni pomočniki z ustrežljivim glasom nimajo nobene moči proti tistememu, ki »ukazuje« oziroma digitalne pomočnike uporablja. FOTO: Shutterstock
Avtorji študije pozivajo tehnološka podjetja, naj prenehajo že po standardu izdelovati izključno pomočnice z ženskimi glasovi. »Podjetja, kot sta Apple in Amazon, ki imajo večinoma moške ekipe inženirjev, so ustvarila sisteme oziroma pomočnike, prek katerih te feminizirane digitalne asistentke sprejemajo in posredno podpirajo verbalne zlorabe oziroma žaljivke.

Ti ženski glasovi sporočajo, da so ženske krotke pomočnice, na razpolago s pritiskom na gumb in z neostrim, ubogljivim glasom, ko rečejo »hej« ali pa »okej«. Digitalni pomočniki tako nimajo nobene moči proti tistemu, ki »ukazuje« oziroma uporablja digitalne pomočnike. Ukaze izpolnjujejo ne glede na to, s kakšnim tonom ali sovražnostjo so bili izrečeni.

»V nekaterih družbah to potrjuje prisotne predsodke o ženskah kot ustrežljivih, tolerantnih do slabega obravnavanja.«

Leta 2018 je bilo prodanih okoli sto milijonov pametnih pomočnikov oziroma opreme, ki omogoča, da lahko komuniciramo z glasovnimi pomočniki, je sporočilo raziskovalno podjetje Canalys. Po podatkih nekega drugega raziskovalnega podjetja Gartner pa bodo nekje do leta 2020 nekateri ljudje govorili več s pametnimi pomočniki kot s svojimi partnerji.

Glasovni pomočniki zdaj po ocenah opravijo en bilijon nalog na mesec, in kot ugotavlja študija, jih ima večina – tudi tisti, ki so jih naredili kitajski tehnični giganti – ženske glasove.

Med raziskovalci pametnih tehnologij je le 12 odstotkov žensk, še navaja študija. FOTO: Shutterstock
Med raziskovalci pametnih tehnologij je le 12 odstotkov žensk, še navaja študija. FOTO: Shutterstock


Študija tako poziva razvijalce, naj naredijo pomočnike s spolno nevtralnim glasom in jih programirajo tako, da uporabnike odvračajo od žaljivk, ki temeljijo na spolu. Pozivajo tudi, da naprave razglasijo kot tehnološke in nečloveške. Kot piše BBC, si skupina jezikoslovcev, tehnologov in oblikovalcev z zvokom z nevtralnim glasom prizadeva, da bi naredili pomočnika s spolno nevtralnim glasom.

Opozorili so tudi na razlike med digitalno pismenostjo med moškimi in ženskami, in sicer predvsem to, da internet manj uporabljajo dekleta in ženske v podsaharski Afriki in delih Južne Azije, kakor tudi to, da je narejenih malo študij o ženskah v Evropi in uporabi informacijsko-komunikacijske tehnologije.

Komentarji: