Poraba 2019: 100 milijonov sodov nafte vsak dan

Države v razvoju bodo še naprej gonilo porabe, dodatna ponudba bo prišla iz skrilavcev v ZDA.

Objavljeno
08. marec 2017 16.22
FILE - In this Feb. 13, 2017, aerial file photo shows the site where the final phase of the Dakota Access Pipeline will take place with boring equipment routing the pipeline underground and across Lake Oahe to connect with the existing pipeline in Emmons
Damjan Viršek
Damjan Viršek

Ljubljana – Povpraševanje po nafti bo v letu 2019 preseglo magično mejo 100 milijonov sodov na dan. Dinamika rasti povpraševanja se sicer zmanjšuje tudi v Aziji, vendar bo še najmanj v naslednjih petih letih veljalo, da je črno zlato najpomembnejši vir energije na svetu.

Lani je povpraševanje po nafti v povprečju doseglo 96,6 milijona sodov na dan, kar je bilo 1,6 odstotka več kot leto prej. V naslednjih letih bo v razvitih državah OECD poraba nafte upadala, predvsem zaradi povečanja energetske učinkovitosti v motornem prometu in postopnega uveljavljanja električnih avtomobilov, počasneje kot v minuli »petletki« pa bodo potrebe po nafti naraščale na Kitajskem. Do leta 2022 naj bi tako povpraševanje po nafti vsako leto v povprečju zraslo za 1,2 milijona sodov na dan, je v ponedeljek napovedala Mednarodna agencija za energijo IEA, ki je predstavila novo srednjeročno napoved gibanj na trgu z nafto.

»V kratkem času ne vidimo nobenega znamenja, ki bi kazalo na vrh v povpraševanju nafte. Če se ne bodo v kratkem popravile tudi razmere na področju vlaganja v raziskovanje in pridobivanja nafte, se nam približuje novo obdobje volatilnih cen,« je opozoril Fatih Birol, izvršni direktor IEA.

Leti 2015 in 2016 so zaznamovale nizke cene nafte (z več kot 100 dolarjev za sod so padle pod 30). Padec je povzročila odločitev bližnjevzhodnih držav z nizkimi proizvodnimi stroški, ki so s »poplavo« nafte branile svoj tržni delež in dokaj učinkovito prisilile del ponudnikov nafte iz skrilavcev in peščenjakov, da so zmanjšali (predrago) proizvodnjo. Neželena posledica te vojne za trg je bilo korenito znižanje investicij v raziskovanje novih ležišč nafte in razvijanje novih proizvodnih vrtin.

Malo novih raziskav

Z najvišje točke v letu 2014 so ta vlaganja upadla za 25 odstotkov leta 2015 in še za 26 odstotkov lani. Letos, ko se razmere postopoma spreminjajo – spet je v ozadju Opec, ki je z odločitvijo za omejitev proizvodnje omogočil dvig cen naftne na svetovnem trgu – IEA napoveduje, da bodo vlaganja v novo proizvodnjo spet začela postopoma naraščati.

Za povečavo kliknite na grafiko. Infografika: Delo

Večina povečanja proizvodnje, ki bo sledila rasti povpraševanja, bo prišla iz ZDA in tamkajšnjih nahajališč v skrilavcih in peščenjakih. Po ocenah IEA bi ta proizvodnja lahko v povprečju do leta 2022 naraščala po 1,4 milijona sodov na dan, tudi če se cena nafte ne dvigne nad 60 dolarjev za sod (trenutno se giblje okrog 56 dolarjev). Z uvajanjem sodobnejših tehnologij je ameriškim proizvajalcev uspelo svojo stroške znižati za 30 odstotkov v letu 2015 in za 22 odstotkov v letu 2016, tako da že dolgo ne velja več ocena, da je pridobivanje nafte v skrilavcih dobičkonosno šele pri cenah, ki so višje od 60 dolarjev za sod.

ZDA in druge države zunaj Opeca bodo po oceni IEA v prihodnjih letih zadovoljile približno 60 odstotkov novega povpraševanja. Do sprememb ravnotežja pa bo prišlo tudi znotraj naftnega kartela. Proizvodnjo bodo povečale predvsem države z nizkimi stroški (Irak, Iran, Združeni arabski emirati), medtem ko bo proizvodnja v Nigeriji, Alžiriji in Venezueli upadala.

Prihajajo električni avtomobili

Povpraševanje po nafti naj bi do leta 2022 doseglo 104 milijone sodov na dan, skoraj v celoti pa bodo njegovo gonilo države v razvoju. Azijske države bodo kupile sedem izmed desetih sodov nafte, ki jo bodo porabili na svetu, povpraševanje Indije pa bo prehitelo Kitajsko. Povpraševanje v razvitih državah OECD se bo do leta 2022 zmanjšalo za 1,2 milijona sodov na dan, kar je povezano z nižjo pričakovano gospodarsko rastjo, predvsem pa s povečanjem energetske učinkovitosti v prometu.

Do leta 2022 naj bi se v razvitih državah izrazito zmanjšala poraba bencina in dizla v osebnem tovornem prometu. Del tega trenda lahko pojasnimo z bolj varčnimi motorji (njihov razvoj je predvsem v ZDA dobil pospeške še v času, ko je bila nafta dražja od sto dolarjev za sod), vse bolj pomembni pa so električni avtomobili. Njihovo število naj bi se s sedanjega milijona do leta 2022 povečalo na 15 milijonov.