Bogastvo za 30 sekund glasbe

Sync je prodaja glasbe za filme, televizijske serije, oglase in videoigre in je velik posel.

Objavljeno
09. februar 2017 11.54
Happy Ol'McWeasel
Zdenko Matoz
Zdenko Matoz
Angleški izraz sync je okrajšava za synchronisation, sinhronizacijo, in sicer v pomenu glasbene podlage za filme, televizijske serije, oglase, videoigre in drugo. Na nedavnem predstavitvenem glasbenem festivalu Ment v Ljubljani je bil eden od poudarkov v konferenčnem delu prav na tem malo znanem segmentu glasbenega posla.

Legendarni film Trainspotting, oda brezizhodni generaciji mladih Škotov v Edinburgu, bi imel povsem drugačen okus, če ga ne bi začela drveča skladba Lust For Life, ta hrepeneča oda življenjski sli, Iggyja Popa, medtem ko Ewan McGregor v vlogi barabina Rentona beži pred policijo. Povsem drugačno vlogo pa ima ista pesem v remiksu skupine The Prodigy v zaključnem prizoru dvajset let kasnejšega Trainspottinga 2, ki ga bodo v naših kinematografih začeli predvajati prihodnji teden. Da se je ta pesem znašla ravno v teh filmih, se je moralo prej zgoditi veliko zaporednih dogodkov.

Iz oceana glasbe

Simon Pursehouse
je vodja oddelka za sync angleškega podjetja Sentric Music, ki zastopa številne neodvisne glasbene izvajalce in plasira njihove skladbe v filme, serije, reklame, videoigre po vsem svetu. Predstavil je nekaj osnovnih pravil, kako deluje ta posel, poudaril, da je odlične glasbe za cel ocean in da je njihovo delo, da primerne skladbe priplavajo na površje ter da jih kdo uporabi v filmu, televizijski seriji, reklami ali videoigri. Pri tem je težko vnaprej vedeti, kaj bo šlo v promet in kaj ne. Pesmi s preklinjanjem takoj odpadejo, je povedal, pa tudi metal v svojih bolj ekstremnih različicah ne bo šel v promet. Vendar je izbira pesmi dostikrat odvisna tudi od sreče in se da tudi punk skladba dobro prodati. V njegovem podjetju so to naredili s skladbo On The Run brooklynske punk skupine Cerebral Ballzy, ki je prva na njihovem prvencu in so jo uporabili po naročilu angleške konjeniške zveze ter za oglas prejeli vodilno angleško marketinško nagrado. To je edina skladba na albumu brez preklinjanja.

Pomembno je, da je pesem dokončana, kajti nikogar ne zanimajo še tako genialne pesmi, ki niso do konca narejene in dobro posnete. Tisti, ki izbirajo glasbo za reklame, filme, računalniške igre in drugo, dobijo ogromno glasbe v poslušanje in se nimajo časa ukvarjati s polizdelki. Vsak, ki se namerava prodati v kakšni reklami ali filmu, mora vedno poleg običajne pesmi imeti posneto tudi njeno inštrumentalno različico. Besedila so namreč lahko zelo moteča. Zelo pomembno je tudi, da se v posnetek vpišejo vsi možni podatki, kajti to poveča možnost dogovora, lahko tudi čez pet let. Posnetki pa morajo biti v najpogosteje uporabljenih formatih poslušanja glasbe. Prav tako je zelo pomembno, da je jasno, kdo ima avtorske pravice za skladbo kakor tudi avtorske pravice za posnetke. Pri podpisu pogodbe se namreč morajo s tem strinjati vsi solastniki avtorskih pravic. Če je skladba izšla pri kakšni založbi, je običajno ta lastnica avtorskih pravic za posnetke. Manj ko je deležnikov na avtorskih pravicah, bolj preprosto je urediti prodajo neke skladbe.

Pursehouse pravi, da je vedno treba pristopiti k pravim ljudem in je zato treba ciljno delovati, ne pa manično pošiljati svoje posnetke vsem, o katerih se misli, da so v povezavi s kom, ki ureja objavo glasbe v reklamah in filmih. Prav tako je pri predstavitvi glasbe vedno najpomembnejši prvi vtis, treba se je dobro prodati in odgovorne prepričati, zakaj je prav ta glasba tisto, kar potrebujejo. Seveda se možnost prodaje glasbe poveča, če se s tem ukvarja podjetje, ki je za to specializirano in ima povezave in znanje, kako vse to deluje. Vsekakor pa je treba biti potrpežljiv, meni Pursehouse. Sync ne prinaša gotovega zaslužka, na tak dohodek je treba gledati kot na nepričakovan bonus. Zato priporoča, da se za izbrano skladbo dogovorijo za dobro ceno. Večkrat se je že zgodilo, da je kdo zaslužil s 30 sekundami svoje glasbe v kakšni globalni reklami več kot v vsej svoji glasbeni karieri. Ko je Ian Britt, ki ga zastopa Sentric Music Publishing, prodal svojo skladbo The Shape Of Us, je pustil službo in se začel poklicno ukvarjati z glasbo.

Velik posel

Sync je velik posel, kajti plačilo za uporabo pesmi v napovedniku za kakšen visokoproračunski film lahko znaša tudi milijon dolarjev. Ta denar se praviloma razdeli med lastnike avtorskih pravic za pesem in za posnetek. Svoje pobere še agencija, ki skrbi za uvrstitev glasbe svojih strank v medije. Iskalce glasbe, primerne za tovrstne medije, pa običajno najamejo agencije, ki snemajo reklamo, ali studii, ki snemajo film, in jih za to tudi plačajo. Čeprav je v Sloveniji ta posel še vedno velika tržna niša, je v zahodni Evropi vse več založnikov, ki se ukvarjajo le s tem in glasbo zahodnoevropskih glasbenikov poskušajo spraviti v filme, televizijske serije, reklame, videoigre in drugo.

Včasih imajo neznani glasbeniki pri tem prednost, ker so gotovo cenejši. Čedalje pogosteje pa se izogibajo najbolj popularnim skladbam in jih vse manj uvrščajo v reklame. Pri filmih in televizijskih serijah je glasbeni izbor tehtnejši, ker tam glasba običajno sporoča še kaj dodanega. V tridesetsekundni reklami je ponavadi le zvočna podlaga.