Carmina Slovenica polna balkanske srčnosti

V ljubljanski Drami je ta ženski vokalni orkester z gosti predstavil paleto glasbene različnosti Balkana.

Objavljeno
30. januar 2017 13.34
Karmina Šilec in Carmina Slovenica
Zdenko Matoz
Zdenko Matoz
Program Balkanika je zbor Carmina Slovenica pod umetniškim in dirigentskim vodstvom Karmine Šilec premierno izvedel že pred leti. Sinoči pa prvič s tem programom, ki je bil precej razširjen, nastopili v Ljubljani v okviru abonmaja Drama Akustika. Zanimanje zanj je bilo očitno, saj je bilo gledališče nabito polno z občinstvom.

Carmina Slovenica in gostje solo pevka Zvezdana Novaković, Vasko Atanasovski, saksofon, flavta; Janez Dovč, harmonika; Goran Krmac, tuba; in tolkalisti Nino Mureškič, Andrej Hrvatin in Damir Mazrek, so na skoraj dveurnem koncertu predstavili več kot dvajset skladb, večinoma balkanskih ljudskih, in tako pričarali bogastvo ženske vokalne tehnike tega polotoka.

Koncert so začeli inštrumentalisti s skladbo Vroče jutro Vaska Atanasovskega, nato pa so si sledili hrvaška Ivanjčice pred starim majkama ter makedonska Elenko, mome malenko. Program je bil zanimivega geografskega izbora in je obsegal predvsem manj znane ljudske in avtorske pesmi. Tako smo še slišali nekaj srbskih, makedonskih, bolgarskih, pa bosansko sevdalinko, sefardski napev iz Bosne ter grški religiozni napev. Vse skladbe, razne paketa pravoslavnih cerkvenih pesmi, so spremljali inštrumentalisti. Ta religiozni del je bil tudi najbolj komoren, medtem ko je v drugih skladbah prišla na plan tako živahnost duha kot telesa balkanskih narodov, ki jih je zaznamovala polstoletna nadvlada otomanskega imperija, kar se je odražalo tako v ritmiki in melodiki pesmi pa tudi v vsebini.

Poleg izvrstne solistke Zvezdane Novaković so imele solo vloge še pevke Carmine Slovenice Jasmina Črnčič, Eva Germ, Nina Pušenjak, Ana Sandarin in Ana Studen. Tako smo lahko poleg zborovske interpretacije lahko v nekaj primerih slišali še tovrstne interpretacije.

Pohvalno je, da so se drzno lotili sestavljanja programa, ki je imel prav malo balkanskih ljudskih uspešnic, ki jih vsi radi predvajajo. Tako so bile nekoliko bolj znane le makedonski Kaleš bre Andjo in Zajdi, zajdi ter srbska veseljaška poskočnica, ki so jo kot prvo odpele v dodatku − Niška Banja. Zanimivo pa so Carmina Slovenica zaključile koncert z drugo pesmijo dodatka. Še enkrat so izvedle pesem Pjesme dodolske, tokrat namesto tradicionalne različice v bolj elektronsko plesni preobleki in z zanimivo plesno koreografijo. Tako so zaključili veličasten večer, ki ga je občinstvo nagradilo z glasnim in vztrajnim ploskanjem.

Celotna glasbeno-gledališka predstava Balkanika je predstavila Carmino Slovenico kot zbor uigranih in natančnih pevk pod varnim vodstvom, ki so posebne tehnike balkanskega petja prepričljivo obvladale. Ob spremljavi izvrstnih glasbenih inštrumentalistov so pripravili vrhunsko predstavo dovolj atraktivno za vodilne svetovne odre.