Kako se glasovi manifestirajo v telesu in kako se telo manifestira v glasu? Odgovor na to vprašanje vam bo morda odstrla plesno-vokalna predstava Irene Tomažin Okus tišine vedno odmeva.
Združevanje relativno po krivici ločenih umetniških izrazov, giba in glasu, se je pri Ireni Tomažin začelo, ko je kot sodobna plesalka pri 25 letih odkrila glas. Mejnik pri prestopu s sodobnega plesa na raziskovanje zvočnih struktur in glasovno eksperimentiranje je solo predstava Kaprica (2005), ki jo je čez dve leti nadgradila s (S)pozabo kaprice; za obe je prejela zlato ptico Liberalne akademije.
»Glas me je zaznamoval, zapeljal, še vedno pa imam občutek, da se ukvarjam z isto stvarjo – to je s telesom, bodisi skozi glas, gibanje glasu, ali skozi prostor, ki ga potem poimenujem ples. Ples je govorica, ki je v nekem smislu zapisana molku,« je razložila umetnica, ki glas dojema kot nekaj fizičnega, nekaj, kar zadene tudi skozi telo.
»Glas je pomembno gledati in videti, kaj naredi telesu. Je gesta v prostoru, akcija v telesu in v tem smislu si ga želim izraziti skozi predstave,« je pojasnila Tomažinova, ki se z raziskovanjem glasu ukvarja tudi znanstveno v okviru podiplomskega študija pri dr. Mladenu Dolarju.
Prežvekovanje besed
V tokratni predstavi, ki bo premierno uprizoritev doživela danes ob 20. uri v Cankarjevem domu, so izhodišče njenega zanimanja ljudske pesmi. Peti štiristo ali tisoč let staro pesem je izredno močan občutek, je dejala Tomažinova, ob tem jo navdaja občutek spoštovanja do nečesa tako starega, da je preživelo toliko let, medtem ko radijski hiti zamrejo v nekaj mesecih ali letih.
S Sabino Đogić sta na filmski trak posneli srečanja s prenašalci tega bogatega in kompleksnega ljudskega izročila – Ljobo Jenče, Bogdano Herman, Boštjana Narata, Natalko Polovynko in Svetlano Spajić. Gre za dragocen material ljudskega izročila, vendar ga ne bo uporabila neposredno v predstavi, temveč ga bo v prihodnosti predstavila tudi v dokumentarnem filmu.
Prav neposlušljivi in surovi so bili njeni posnetki na analogni diktafon v projektu iT, s katerim je gostovala po domačih in tujih festivalih, v zadnji epohi pa je odseval na njenem prvem in precej odmevnem albumu Crying Games.
Glas kot ogledalo identiteti
»V intimnem smislu je slišati samo sebe tudi neko ogledalo meni sami. Tako kot s katero koli ustvarjalnostjo tudi s petjem srečaš samega sebe. Če je glas nekaj, kar mi vsakič sproti spodnese identiteto, potem skušam zajeti samo sebe skozi stvari, ki jih počnem. Glas je konstrukcija vsega, kar pobiram iz okolice, in ko enkrat podvomiš o tem, se pred teboj odpre široka in dolga pot.« Eksperimentiranje in raziskovanje glasu je zanjo samoumevno, vendar ne v smislu iskanja stalnih novosti.
V začetku je izhajala predvsem iz gledališkega pristopa, pri katerem je telo v ospredju, zato jo je zanimalo raziskovanje notranje transformacije. Sodelovanje s Tomažem Gromom in z drugimi glasbeniki jo je premestilo v čisto raziskovanje zvoka.