Celica »pozelenela« kot prvi hostel na svetu

V Svetovni turistični organizaciji ugotavljajo, da številni turisti destinacije izbirajo po okoljskih merilih. Za zeleni znak travelife se poteguje še šest ljubljanskih hotelov.

Objavljeno
07. junij 2016 22.04
Celica hostel,Ljubljana Slovenija 23.05.2013
Andreja Žibret
Andreja Žibret

Ljubljana – Potem ko je bil marca hotel Park priznan kot prvi zeleni hotel v mestu, je to prestižno nagrado certifikat Gold Travelife v času Evropskega zelenega tedna prejel še hostel Celica; tako je postal prvi certificiran in trajnostno usmerjen hostel v Sloveniji in svetu.

Za ta zeleni znak oziroma certifikat Gold Travelife, ki omogoča vključitev v mednarodno shemo trenutno 1300 članov iz vsega sveta, in spodbuja razvoj trajnostnega upravljanja hotelov, se poteguje še šest ljubljanskih hotelov: City, Slon, Union Executive in Business, Central ter Lev. Strokovnjakinja za kakovost v turizmu dr. Maja Uran Maravić, profesorica na Fakulteti za turistične študije – Turistici v Portorožu, pravi, da podpira vse mednarodno priznane certifikate kakovosti, ker to prispeva k boljši konkurenčnosti.

Odgovorni turizem

Hostel Celica je zadostil kar 150 trajnostnim merilom v vprašalniku mednarodne sheme Travelife; skupaj je sicer 163 indikatorjev, ob prvem ocenjevanju pa jih morajo kandidati izpolnjevati 126. Med merili za okoljsko tematiko so denimo zmanjševanje količine odpadkov, manjša poraba energije, vode in škodljivih snovi, pa tudi socialne teme, zadovoljstvo zaposlenih, spoštovanje človekovih pravic, zaščito otrok, sodelovanje z lokalno skupnostjo, zaščito tradicije, običajev in okolja, kjer hotel oziroma hostel deluje. Gre za odgovorni turizem, ki spoštuje potrebe okolja in ljudi, ki tam živijo, tudi lokalnega gospodarstva in obiskovalcev.

Direktor Tomaž Juvan je povedal, da se trudijo delati na ekološki način že več let, zato so lahko kar hitro izpolnili merila. Tako so že pred leti celoten hostel opremili z varčnimi led svetilkami, ločujejo odpadke, uporabljajo ekološka čistila s čim manj embalaže in v večjih količinah od lokalnega dobavitelja. V sobah imajo klimatske naprave in ogrevalni sistem prilagojen zasedenosti sob, kar omogoča optimalno temperaturo. Čim več živil poskušajo nabaviti od lokalnih pridelovalcev. Na novo pa so v kuhinji namestili lovilec maščob, posebno filter napravo, ki očisti odpadno vodo in pri tem imeli kar nekaj težav zaradi zakonodaje, ker je to pri nas novost.

Za večjo prepoznavnost in konkurenčnost

Hostel Celica, ki je umetniško prenovljen nekdanji zapor, zgrajen konec 19. stoletja, in deluje od leta 2003, je postal ena od priljubljenih turističnih znamenitosti Ljubljane. Njegova posebnost je 20 umetniško prenovljenih unikatnih zaporniških celic z ohranjenimi rešetkami na oknih in vratih. Juvan pravi, da imajo na leto približno 15.000 nočitev, pred šestimi leti so jih imeli tudi že skoraj 25.000, v zadnjih leti pa število upada, ker je danes v Ljubljani več kot 30 hostlov, poleg tega pa jim konkurenco povzroča tudi sitem Airbnb, ki pokriva kar petino trga. Hostel celica je med mladinskimi hoteli posebnost v svetovnem merilu, pravi direktor in pričakuje, da mu bo zeleni znak Travelife prinesel še večjo prepoznavnost in konkurenčnost v mednarodnem okolju.

V hotelu Park pozitiven odziv gostov

V prvem ljubljanskem hotelu, ki je prejel zeleni znak Travelife že marca, hotelu Park, pravijo, da jim je v prvi vrsti prinesel novo usmeritev in način dela v hotelu. Za zdaj še ne opažajo velikega povečanja nočitev, imajo pa že rezervacije tudi zaradi njihove trajnostne usmeritve. Cene nočitve zaradi znaka niso spreminjali, v zadnjih dveh letih pa število nočitev raste. »Vsekakor pa opažamo pozitiven odziv naših gostov in tudi poslovnih partnerjev. Na obisk prihajajo tudi tuji študentje trajnostnega turizma, zelo je obiskana tudi naša streha, kjer je naš urbani zeliščni vrt in čebele,« je povedala vodja trženja v hotelu Špela Grohar.

Sodelovanje z lokalnimi dobavitelji živil

Hostel Celica in hotel Park pa sta skupaj s še tremi restavracijami in hoteli od februarja med prvimi vključen v pilotski projekt za oskrbovanje hotelov in restavracij z lokalno pridelano hrano – Zelene nabavne verige. Izvaja ga Turizem Ljubljana, sodelujejo pa še z mestnim oddelkom za varstvo okolja, odsekom za razvoj podeželja MOL, Tovarno trajnostnega turizma GoodPlace in Zadrugo Jarina. Cilj je hotelom in restavracijam v Osrednji Sloveniji ponuditi nabavo po ugodnih cenah lokalno pridelanih živil, če pa to ni mogoče, pa regionalno ali nacionalno pridelanih živil.

Kot poudarja Kristijan Adamlje, koordinator lokalne samopreskrbe iz Zadruge Jarina, so v projekt vključeni še Terme Snovik Gostilna Na gradu in Gostilna dela, projekt CentraKontura. V mreži kmetij, ki proizvajajo živila, jih je devet iz območja MOL, 12 iz Osrednje Slovenije in devet iz ostalih slovenskih območij, iz katerih dobavljajo predvsem specializirano hrano, kot je denimo kozji sir iz Mokronoga, češnje iz Goriških brd in podobno. Ekipa štirih zaposlenih v Zadrugi Jarina poskrbi za prevoz živil od kmetij do dobaviteljev in nudi administrativno podporo. Cilj je hrano pripeljati po najhitrejši poti od kmetij do uporabnikov, živila pa so sezonska in jih ne skladiščijo, razvažajo jih z avtomobili.

Od kod so živila

Ob tem Juvan dodaja, da so zaradi sezonske pridelave na kmetijah na začetku pri njih kupovali samo korenje, krompir, zelje in čebulo, zdaj pa je njihov solatni bar sestavljen v celoti iz zelenjave lokalnih dobaviteljev. Vsaj 80 odstotkov sadja in zelenjave nabavijo pri kmetih iz okolice Ljubljane. Na jedilnem listu je pri hrani navedena kmetija, iz katere prihajajo živila. Imajo zelo veliko rednih gostov, ki prihajajo na kosilo, katerega cene so nekoliko dvignili, in opažajo zelo dober odziv, pohvalijo boljši okus hrane in so zadovoljni, da vedo, od kod prihaja.

V Svetovni turistični organizaciji ugotavljajo, da je trajnostno usmerjena turistična ponudba za turiste vse bolj privlačna. Nastaja tako imenovani novi turizem; novi turisti oziroma popotniki so bolj okoljsko in kulturno ozaveščeni, bolj zahtevni, imajo višja pričakovanja in se zavedajo svojega vpliva pri izbiri. Po zbranih podatkih je približno 73 odstotkov pripadnikov mlajše generacije oziroma generacije na prelomu tisočletja pripravljenih plačati več za trajnostno usmerjene ponudnike, v primerjavi z 51 odstotki iz tako imenovane generacije Baby boom.

Nakazuje se rekordno turistično leto

Za letos pa se nakazuje rekordno turistično leto. Po podatkih Slovenske turistične organizacije je lani število turističnih prenočitev v Sloveniji prvič preseglo 10 milijonov, v hotelih pa prvič 6 milijonov. V Ljubljani so letos samo od januarja do marca našteli kar 171.412 nočitev tujih in 12.491 nočitev domačih gostov. Lani je bilo na primer v prvem trimesečju 10.936 nočitev domačih gostov in 140.744 nočitev tujih. V Turizmu Ljubljana sicer nimajo podatkov, koliko gostov se zanima za trajnostne namestitve, ampak tisti, ki pa se, pa so zelo veseli, da imajo te možnosti, pravi predstavnica za odnose z javnostmi Nina Kosin. Poudarja, da so trajnostne namestitve izjemnega pomena in nepogrešljive pridobitve za Ljubljano, še posebno v letu, ko je Zelena prestolnica Evrope. Prizadevali si bodo v Ljubljano privabiti še več gostov, ki bodo iskali zelene namestitve in vsebine.