Afera VW: veliko odgovorov še manjka

Primer VW v Sloveniji: Za ocene škode in možnosti povračila je še prezgodaj.

Objavljeno
27. oktober 2015 21.20
Janez Novak (L), Miha Berdnik in Dušan Pšeničnik na skupnem informativnem sestanku za novinarje glede zadeve Volkswagen. Slovenija 27.oktobra 2015. [Janez Novak,Uroš Vajgl,Dušan Pšeničnik,Bogdan Potokar,novinarske konference,sestanki,Volkswagen]
Gašper Boncelj, Na kolesih
Gašper Boncelj, Na kolesih
Ljubljana – Mesec dni po ­izbruhu afere z Volkswagnovim goljufanjem pri meritvah izpustov dizelskih motorjev je v Sloveniji znano predvsem to, da je zajetih 34.000 avtomobilov. Konkretni ukrepi za njihovo popravilo bodo jasni konec novembra, šele takrat bo mogoče presojati škodo in nato uveljavljati povračila.

Vodja sektorja za cestne prevoze z ministrstva za infrastrukturo Bogdan Potokar je povedal, da pro­izvajalec ob ugotovitvi napake na svojih vozilih obvesti homologacijski organ svoje države, ta pa vse tovrstne organe v drugih državah EU. V tem obvestilu je navedeno, katera so ta vozila in kako jih bodo popravili. Tako se začne postopek odpoklica, kot ga določajo evropski predpisi s področja ugotavljanja skladnosti vozil. Začetek odpoklica vozil s spornimi dizelskimi motorji je pri Volks­wagnu predviden v začetku leta 2016. Potokar je dejal, da je v interesu voznikov, da se odzovejo pozivu in pripeljejo vozilo na popravilo. Če tega ne bodo storili, bodo ostali brez možnosti uveljavljanja kakršnihkoli z afero povezanih zahtev. Po besedah direktorja agencije za varnost v prometu Igorja Velova bodo šli vsi stroški odprave napak na račun proizvajalca. V kolikšnem času naj bi bili vsi zajeti avtomobili popravljeni, Velov ni mogel odgovoriti. Na 2-litrskih dizelskih motorjih je treba popraviti programsko opremo, na 1,6-litrskem dizelskem motorju bodo potrebni tudi posegi na motorju. Na vprašanje, ali bodo ti posegi vplivali na moč motorja oziroma porabo goriva, je Velov odgovoril, da je to sicer možno, a da se tega za zdaj še ne ve, saj bodo tehnični ukrepi povsem predstavljeni šele do konca novembra.

Skupinskih tožb ne bo

Generalni direktor direktorata za notranji trg na gospodarskem ministrstvu Dušan Pšeničnik je povedal, da so v pismu pozvali Porsche Slovenija, naj z oškodovanimi potrošniki ravnajo čim bolj prijazno, z upoštevanjem dobre poslovne prakse in razumnega pristopa, na primer nadomestna vozila v času popravila. »Pri reševanju povračilnih zahtevkov je nujno načelo sorazmernosti,« je dejal Pšeničnik in dodal, da bodo vsak primer, ko nekdo meni, da je oškodovan, morali presojati zase, saj pri nas ni skupinskih tožb: »Inštituti za skupinske tožbe se v naši zakonodaji šele oblikujejo.«

Na posvetu so opozorili, da ima po zakonu o varstvu potrošnikov kupec pravico do uveljavljanja stvarne napake na izdelku dve leti od nakupa izdelka, ta rok pa začne veljati dva meseca po tem, ko je bil obveščen o konkretni napaki, v teh dveh mesecih mora proizvajalca tudi grajati glede napake.

Prizadeti pri plačilu davka

Potokar je dodal, da so dosedanje napovedi tožb na ravni celotnih držav (npr. Francija, Hrvaška) bolj reklamne in da ni zakonskih možnosti, da bi zaradi tega država lahko tožila proizvajalca. Je pa dodal, da bi bili lahko pri nas država in posamezniki prizadeti pri plačilu davka na motorna vozila. Ocene, koliko znaša škoda, ni mogel podati, saj še niso dobili nabora vseh zajetih vozil.