Dvajsetina drugega tira bo nared drugo leto

Skupaj z drugimi posegi bo skoraj za desetino povečal zmogljivost proge.

Objavljeno
05. marec 2017 21.12
Boris Šuligoj
Boris Šuligoj

Koper - Izvlečni tir, ki ga konzorcij treh slovenskih gradbenih podjetij (Kolektor Koling, Kolektor CPG in CGP Novo mesto) gradi med Koprom in Dekani, bo nared maja prihodnje leto in bo skupaj z nekaterimi drugimi posegi v izboljšavo proge za skoraj desetino povečal pretočnost tega odseka proge. Zanimalo nas je, zakaj je približno 1200 metrov drugega tira treba graditi skoraj dve leti.

Nosilci naložbe pri direkciji za infrastrukturo štejejo omenjeni izvlečni tir za začetek drugega tira, saj bosta po njegovi dograditvi s koprske tovorne postaje skoraj do Dekanov dejansko tekla dva tira. Gradbišče poteka približno od avtocestnega nadvoza do elektronapajalne postaje Dekani v dolžini nekaj čez 1200 metrov. Izvajalci so pogodbo, skupaj z DDV vredno 5,9 milijona evrov, podpisali junija lani, julija so bili uvedeni v delo, gradnja se je zares začela avgusta in jo morajo po pogodbi končati do 7. maja prihodnje leto.

»Doslej smo izdelali nasip na skoraj celotni trasi, razen na območju treh večjih objektov, na 270 metrih dolžine smo ga morali predobremeniti z dodatnim slojem materiala v izmeri dobrega metra. Tako bomo utrdili nekoliko premehak oziroma pogrezajoč se teren. Dodatno obremenjevanje mora trajati vsaj osem mesecev, da se terena ustrezno posede,« je pojasnil vodja projekta Andrej Matekovič iz Kolektorja CPG.

Trije večji objekti na trasi

Zdaj v povprečju 50 delavcev na dan gradi tri večje objekte na tej trasi. Poleg obstoječega mostu čez Rižano bodo zgradili še ločen, sedem metrov širok in 32 metrov dolg most, podvoz za kolesarsko in rekreacijsko Pot zdravja Parencana. Podvoz bo širok tri metre, zgraditi morajo še 300 metrov same poti.

Tretji večji objekt pa je cestni podvoz za dvopasovno cesto in pločnik v širini osem metrov in 250 metrov lokalne ceste, ki vodi do zaselka Porton. »Pod nasipom bomo morali zgraditi pet prepustov za vodo in urediti nekaj poljskih poti. Vzporedno obnavljamo melioracijske jarke za vodo, prestavili bomo kineto za elektriko in optične kable. Poleg izvlečnega tira bomo seveda postavili še tako imenovano električno vozno mrežo za pogon lokomotiv,« pravi Matekovič.

Ko bo izvlečni tir zgrajen, bodo nanj preusmerili vlake in potem v celoti rekonstruirali še 1200 metrov obstoječega tira, ker je tako dotrajan in se poseda. »To sta dve fazi gradnje, ki ju moramo izvesti zaporedno. Način gradnje zahteva toliko časa,« je dejal Matekovič.

Z direkcije za infrastrukturo so pojasnili, da bo celotna naložba omogočila prožnejše vodenje vlakovnega prometa in da bodo vsa dela, v več fazah, končana šele konec leta 2018. Ocenjena vrednost naložbe je bila 25,5 milijona, ker pa so doslej gradbeniki ponudili nižje cene, predvidevajo, da bo končna cena nižja za približno petino, torej pod 20 milijonov evrov.

Za ta program so iz nacionalne ovojnice IPE prejeli 14,2 milijona evrov evropskih sredstev. Poleg drugega tira pa nemški izvajalec Thales GmbH (za vrednost 5,7 milijona z DDV) gradi signalno-varnostne in telekomunikacijske naprave, ki jih mora dokončati do julija 2018. V kratkem (odpiranje šestih ponudb je bilo že 13. januarja) bo znano tudi, kdo bo gradil energetsko napajalno postajo Hrastovlje, ki naj bi pomagala še za nekaj odstotkov povečati pretočnost tirov.

Direktor SŽ Infrastruktura Matjaž Kranjc nam je pojasnil, kako bo izvlečni tir za skoraj pet odstotkov povečal pretočnost proge. »Tir bo omogočil, da bo vlak s tovorne postaje prej zapustil postajni tir, tako bomo prej razbremenili uvozni del za vlak, ki bo prihajal na postajo. Na izvlečnem tiru bodo lahko vlaki tudi čakali, toda to ni njegov poglavitni namen. Na odseku med Divačo in Koprom se vlaki srečujejo v Rodiku, na Kozini, v Črnotičah, v Hrastovljah in Rižani, zdaj se bodo lahko srečevali tudi tik pred tovorno postajo. Ta tir bo omogočal boljšo manipulacijo z vagoni, olajšal bo procese premikov na postaji. Ko namreč vlak pripelje na postajo, delo še ni končano. Od tam ga moramo prestaviti v pristanišče. Za tak manever moramo pripeljati lokomotivo za njim, kar pomeni, da mora lokomotiva čez kretniški sistem, ven na edini tir in spet nazaj. Ko bo izvlečni tir nared, ne bomo več ovirali vlakov, ki prihajajo na postajo, in tistih, ki se pripravljajo na odhod. Dopuščal bo več hkratnih manipulacij na tovorni postaji,« je razložil Kranjc.

Večja prepustnost, rešitev za nekaj let

Povedal je, da je prepustnost proge med Divačo in Koprom zdaj 90 vlakov na dan, v povprečju dosegajo 102-odstotno realizacijo maksimalne zmogljivosti, saj včasih dosežejo celo 110 voženj vlakov na dan. V to so všteti tudi prazni premiki lokomotiv.

Bistveno več vlakov vozi iz pristanišča v notranjost, ker so na tej poti težji tovori in ker je pot bolj strma (premagati morajo 500 metrov višinske razlike), v Koper morajo zato stalno dovažati dodatne lokomotive. Tri do pet vlakov na dan pomeni dodatnih 1500 vlakov na leto. Ko bo nared še nova napajalna postaja pri Hrastovljah, bo to omogočilo še večjo prepustnost vlakov. Toda s temi izboljšavami bodo povsem izčrpali možnosti proge, ki lahko vzdrži ob tem tempu rasti pretovora le še nekaj let.