Po Ljubljani souporabo avtomobilov uvajajo še v Murski Soboti

Lastništvo avtomobilov prinaša nesorazmerno visoke stroške, rešitev je souporaba

Objavljeno
27. december 2016 19.42
Jože Pojbič
Jože Pojbič

Murska Sobota - Trije električni avtomobili prvega slovenskega sistema souporabe avtomobilov Avant2Go po slabem tednu od njihove predstavitve  na postajališču v Murski Soboti za sedaj še neuporabljeni samevajo. Toda direktor in lastnik družbe Avant car Matej Čer je prepričan, da bo že čez desetletje v Pomurju tudi zaradi souporabe pol manj lastniških avtomobilov, kot jih je sedaj.

Lastništvo avtomobila, sploh drugega družinskega avta, je namreč po Čerovem mnenju neracionalno, saj povzroča glede na to, da tak avto več kot 90 odstotkov časa ni v uporabi, prevelike fiksne stroške ob tem, da ga je na začetku treba tudi kupiti. Zato se v svetu vedno bolj uveljavlja souporaba različnih dobrin, ne samo avtomobilov, Avant car pa je v Sloveniji pionir souporabe avtomobilov.

Murska Sobota je prejšnji teden po njihovi zaslugi postala drugo mesto v državi, ki se lahko ponaša z uvedenim sistemom souporabe električnih avtomobilov, ki naj bi sčasoma prispevala k zmanjšanju števila lastniških avtomobilov, manjšemu onesnaževanju ozračja, boljšim prometnim razmeram, razbremenitvi parkirišč in še drugim izboljšavam. Julija letos je družba Avant car v sodelovanju z mestno občino sistem prvič pilotno uvedla v Ljubljani, soboška mestna občina pa je njihov projekt vključila v pobudo za spremembe v upravljanju, delovanju, razvoju in percepciji Murske Sobote Murska Sobota 4 future.

Za sedaj so v mestu na voljo trije električni avtomobili, ki jih bodo lahko najemali uporabniki, ki se bodo najprej registrirali v sistem in opravili približno eno uro trajajoče izobraževanje. Avtomobile je za sedaj mogoče  prevzeti le v Slovenski ulici pri Telekomovi poslovalnici, čez nekaj mesecev pa bodo dodatno prevzemno in oddajno točko postavili še pri nakupovalnem središču BTC.  Stroški najema - za sedaj je možen le kratkoročni in ne dnevni - so sorazmerno visoki, saj bo najemnika enourni izlet s cenejšim renaultom ZOE iz mestnega središča do  BTC in nazaj stal 5,4 evra, uro in pol trajajoči izlet v Moravske Toplice skoraj deset in tri ure dolgo potovanje v Maribor in nazaj 37 evrov. Toda po besedah Mateja Čera primerjava teh cen s cenami javnega prevoza ali taksija ni primerna, saj je souporaba avtomobilov dopolnitev in ne konkurenca tem oblikam prevoza in bo smiselna le, če jo bodo ljudje uporabljali namesto lastniških avtomobilov in ne skupaj z njimi. Hitrega preobrata v miselnosti seveda ne kaže pričakovati, a za začetek bodo nekateri vozniki sistem uporabljali vsaj iz radovednosti in da bi lahko preizkusili električne avtomobile, ki so pri nas še vedno zelo redki. V družbi Avant car pa vendarle načrtujejo, da bi do leta 2018 v sistemu souporabe imeli že 500 avtomobilov.

V Ljubljani so že na dobri poti k tem ciljem, pravi Matej Grošelj iz družbe Avant car. " Odziv javnosti je nad pričakovanji. Vsak teden dobivamo argumentirane predloge in ideje s strani meščank in meščanov ter tudi institucij o potencialnih lokacijah in možnostih sodelovanja. Aktivno delujemo na več »frontah«, tako na strani aktiviranja novih lokacij (pred kratkim smo odprli lokacije pri Gostilni Jurman, na Šmartinski pri NLB ter na Letališki cesti v coni, kjer domuje več podjetij, tudi naš partner Comtrade), kot tudi pri dodajanju novih funkcionalnosti v aplikaciji (na primer avtomatsko odpiranje zapornic na Avant2Go lokacijah) in vključevanju novih vozil (v Murski Soboti smo že vključili BMW i3 z daljšim dosegom, 300 km, in sploh prvič Nissanovega Leafa, ki še vedno velja za najbolje prodajan električni avto v svetovnem merilu). Opažamo, da so med našimi uporabniki osebe zelo različnih profilov, tako starostnih kot tudi poklicnih. Te osebe uporabljajo Avant2Go za različne potrebe. Nekateri med njimi so svoje lastniško vozilo že prodali in Avant2Go uporabljajo vsakodnevno, ko pa imajo daljše poti, kombinirajo z ugodno možnostjo daljših najemov, saj povezujemo car sharing in rent-a-car, s čimer lahko uporabniki zadovoljijo pretežni del svojih potreb po mobilnosti, nekateri celo vse. Dober je tudi odziv podjetij.  Pričakujemo, da bo konec leta skupno število uporabnikov blizu 1.000, v naslednjem letu pa njen 5-kratnik."