V kamniškem središču več prostora za pešce

Glavni trg na novo pretlakovan tik pred začetkom Dnevov narodnih noš. Granitne plošče izpodrivajo asfalt.

Objavljeno
06. september 2017 17.55
Kamnik obnovljeni trg
Janez Petkovšek
Janez Petkovšek
Kamnik – V središču Kamnika z manjšo zamudo končujejo prenovo Maistrove ulice in Glavnega trga v neposredni bližini občinske stavbe in glavne pošte. Od danes do nedelje bo tam namreč glavno prizorišče tradicionalnih Dnevov narodnih noš.

Kot smo zvedeli na občini, je to eden večjih in zahtevnejših komunalnih in cestnih projektov v občinskem središču v zadnjem času. Gre namreč za poseg v spomeniško zaščitenem mestnem središču, pri katerem so morali upoštevati številne smernice in zahteve zavoda za varstvo kulturne dediščine, predvsem pa zahteve in mnenja arhitektov skupine Štajn.

V prvi fazi gradnje so na območju ceste vgrajevali novo komunalno infrastrukturo in nato nanjo priključili več objektov v neposredni bližini. V drugi fazi so se lotili celovite obnove ceste in urejanja pločnikov in parkirišč. Površine za pešce in parkirišča so prekrili s protizdrsnimi sivimi granitnimi ploščami, cesto pa na novo asfaltirali. Vrednost naložbe z davkom vred je nekaj manj kot 370 tisočakov, delo je izvedlo podjetje Gradnje Žveplan iz Celja, denar pa je zagotovila občina. Elektro Ljubljana je financiral le vgradnjo glavnega električnega voda (20-kilovoltnega električnega kabla), ki bo povezal transformatorske postaje Graden, Center in Parmova ulica. Zato dela potekajo tudi v Prešernovi ulici in na Trgu svobode.

Pomen prenove

Prenova Glavnega trga je po mnenju občine eden ključnih strateških projektov pri razvoju osrednjega dela Kamnika, s katerim bodo meščani in obiskovalci dobili še bolj urejeno in varnejše mestno središče. Prenova trga se je pravzaprav začela že pred nekaj leti, ko je na podlagi festivalskih izkušenj in različnih idejnih projektov občina uvedla enosmerno cesto ter s tem prvič nakazala, da motorni promet v starem mestnem jedru ni več absolutna prioriteta. Tokratni projekt je zato zanjo le nadaljevanje tega procesa.

Pri preoblikovanju trga so sledili trem izhodiščem. Prvo je povzemanje identitete srednjeveškega mesta in njegove zanimive geometrije, drugo je funkcionalnost, saj je treba mestu in mestnemu življenju zagotoviti čim boljše delovanje ter razvoj, tretje pa ustvarjanje nove kamniške identitete, pri čemer bodo uporabljeni umetniški elementi v javnem prostoru.

Osnova trga je tako zvezna površina granitnih plošč, ki vzdolžno preseka cestišče. Ta bo omogočala, da se bodo vsi kamniški kulturni in javni dogodki lahko odvijali brez večjih težav. Del ureditve so tudi potopni elektrojaški ter hidranti za vodo, potrebni na prireditvah. Cesta čez trg bo ostala enosmerna in je dimenzionirana z minimalno dovoljeno širino, ohranili pa so tudi »nasproti vozečo« kolesarsko stezo. Tlak je zasnovan na način, da se v prihodnosti asfalt lahko umakne granitnim ploščam, in mestno središče bi tako postalo območje za pešce.

Kontinuiteto srednjeveškega mestnega vzorca so zagotovili s čez trg speljanimi prečnimi linijami granitnih kock, ki sledijo geometriji ulic in optično razširijo prostor. Na določenih delih granitne kocke povzemajo spodaj najdene ostanke srednjeveškega Kamnika. Pri ustvarjanju novih identitet in zgodb v prostoru so se oprli na dve strateški točki. Prva je pred občinsko stavbo, kjer bo v tlaku izdelan stiliziran kamniški grb, za kar so predlagali izvedbo natečaja med kamniškimi umetniki, druga pa pred vhodom v turističnoinformacijski center, kjer bi bila v geometrijski mreži žarkaste zasnove Glavnega trga točka za skulpturo, zastavo in novoletno jelko. Tako bi dali možnost novim lokalnim zgodbam, ki bi mestno središče naredile še zanimivejše.

Promet ostaja, manj parkirišč

Oblikovanje Glavnega trga sledi ideji, da prostor ponovno postane trg, ne zgolj ulica ali cesta. V Kamniku so se zaradi potreb stanovalcev sicer odločili, da prometa še ne bodo popolnoma umaknili iz mestnega središča, da pa bi bila cesta čim manj opazna in izrazita, so izbrali robnike, ki so podobni ploščam na površinah za pešce (granitne rezane in žgane plošče). Vidnost robnika je tako minimalna, še bolj pa bo to prišlo do izraza čez nekaj let, ko bo asfalt posivel. Prometna ureditev se sicer po koncu del še ne bo spremenila – ponovno bo uveden enosmerni promet od sodišča do tržnice.

Pač pa občina s projektom prenove izpred TIC postopoma umika parkirna mesta. S tem sledi globalnim smernicam trajnostnega razvoja mestnih središč. Pločevino umika prostoru za dogodke, umetnost, igro in vsakodnevno življenje prebivalcev. Cilj je, da Kamnik in predvsem njegovo srednjeveško jedro postaneta pomembna turistična destinacija. Glavni trg je ena od pomembnejših točk v mestu in temu primerno mora biti tudi oblikovan. Po mnenju stroke avtomobili in parkirišča na tak trg ne sodijo, kar je pokazala tudi celostna prometna strategija kamniške občine. Poleg tega je v neposredni bližini mestnega središča dovolj parkirnih prostorov za dnevne potrebe obiskovalcev in stanovalcev.

Nova podoba mestnega središča v območju Glavnega trga je sicer šele začetek celostne prenove, ki se bo odvijala v naslednjih obdobjih (Maistrova ulica, območje pred banko in kavarno Veronika, Samčev prehod …).