Železni most bo zaprt še najmanj dve leti

Pešce je najprej odganjala policija s položnicami, zdaj jim je dostop z mrežo preprečila občina.

Objavljeno
06. november 2017 22.14
Janoš Zore
Janoš Zore
Brežice – Po skoraj letu dni neuspešnega opozarjanja, da je prehod čez železni most čez Savo in Krko prepovedan, je brežiška občina prejšnji teden dostop do leta 1906 zgrajenega tehničnega spomenika preprečila fizično. Ker letos še ne bodo začeli načrtovane obnove, bo most povsem zaprt najmanj do jeseni 2019.

Najprej globe, zdaj fizična ovira

Brežičane, ki so zaprt most enajst mesecev redno uporabljali peš ali na dvokolesnikih, so najprej razjezili policisti, ki so sredi oktobra za prečkanje začeli izrekati globe, zdaj pa se razburjajo še zaradi fizične ovire dostopa do mostu. Na obeh straneh 524 metrov dolgega premostitvenega objekta, ki je bil ob odprtju pred 111 leti tretji najdaljši v Avstro-Ogrski in je povezoval takratno Kranjsko in Štajersko, so postavljene kovinske mreže.

»Prehod čez most smo prepovedali že lani, saj je pregled zavoda za gradbeništvo opozoril, da zaradi dotrajanosti obstaja možnost samoporušitve,« pravi Alenka Laznik, vodja oddelka za komunalno infrastrukturo na brežiški občini: »Zaščito so neznanci večkrat odstranili, zato smo se zdaj dostop odločili onemogočiti na drugačen način. Verjamem pa, da se bo našel kdo, ki bo zaobšel tudi to zaščito.«

Laznikova je dejala, da policijska akcija, v kateri so plačilne naloge izdajali tudi rekreativnim sprehajalcem, ni bila usklajena z občino: »Policisti so verjetno ugotovili, da ljudje zapore ne upoštevajo in da je njihovo dejanje nevarno, ter so ukrepali.«

Kdaj obnova čez Krko?

Z zaporo nezadovoljni Brežičani so na spletu že objavili peticijo za odprtje mostu do občinskega praznika 28. oktobra 2019. Očitno je, da so pisci zahteve dobro obveščeni. Prenovljenega mostu prej kot v slabih dveh letih ne bo mogoče odpreti, pojasnjuje Laznikova. A tudi ta datum je določen zelo optimistično, saj naj bi občina najbolj poškodovan del mostu, 114 metrov dolg odsek čez Savo, obnavljala dve leti – prvo polje leta 2018 in drugo leta 2019. Za vsako od podinvesticij bi morala občina v proračunih za prihodnji dve leti zagotoviti po 450.000 evrov.

»Most bi jeseni 2019 lahko odprli le v primeru, če bo v tem času obnovljen tudi 67 dolgi odsek čez Krko. Poškodbe na tem delu še preverjamo,« opozarja Laznikova in dodaja, da denar za železno polje čez Krko še ni zagotovljen: »Letos smo se prijavili na razpis ministrstva za kulturo, a smo bili neuspešni. Drugi razpisi za zdaj niso na voljo.« Del mostu med obema rekama je v boljšem stanju in je potreben le rednih vzdrževalnih del.

Razpis v tednu dni

Po pregledu konstrukcije pred devetimi leti in izdelavi dokumentacije za obnovo pred petimi bi se sanacija mostu morala začeti že leta 2016. A zaradi močnega napredovanja poškodb v osmih letih od zadnjega pregleda so na občini lani morali prekiniti razpis za izbor izvajalca in naročiti novo preveritev stanja železne konstrukcije. Hkrati so sredi leta most najprej zaprli za avtomobilski in tovorni promet, nato pa je decembra sledila še popolna zapora.

»Ne gre za to, da bi se most pod težo sprehajalcev lahko zrušil, temveč da je konstrukcija v tako slabem stanju, da se lahko sesede sama od sebe,« Brežičane opozarja Laznikova: »V tednu dni bo objavljen nov razpis za izvajalca del, ponudbe bomo odprli decembra.«

Po lanski popolni zapori mostu so na občini verjeli, da se bo obnova prvega polja konstrukcije čez Savo začela že letos. A zaradi pripomb soglasodajalcev na projekt, konkretno direkcije za vode, je občina morala dodatno proučiti obnašanje mostu v primeru visokih voda. Začetek obnove se je zato zamaknil še za leto dni, izbrani gradbinec pa bo lahko v prihodnjih letih posege izvajal le med aprilom in septembrom, ko je verjetnost poplav najmanjša.