Po stopinjah pokojne princese Diane

S fotografijo nad fotografijo, s spominom nad spomin. Kako britanska kraljevska hiša dela »zgodovino«.

Objavljeno
18. april 2016 14.01
INDIA-ROYALS
M. Gr.
M. Gr.

Ta konec tedna sta britanski prestolonaslednik princ William in njegova soproga Kate Middleton sklenila enotedensko potovanje po Indiji in Butanu. Za svoj zadnji cilj sta izbrala enega od najbolj znanih arhitekturnih simbolov Indije in ljubezni nasploh, mavzolej Tadž Mahal.

Pred palačo, ki je bila leta 1983 uvrščena na seznam Unescove svetovne dediščine in velja za dragulj islamske arhitekture, je znamenita klop iz belega marmorja, na katero je sedel in se dal fotografirati tudi britanski prestolonasledniški par. A preden sta to soboto lahko udobno sedla nanjo, so morali razbeljeni kamen še enkrat na hitro ohladiti. V Tadž Mahalu je bilo tisti dan namreč 41 stopinj v senci in klop iz marmorja, pa čeprav belega, postane na soncu vražje vroča. Zato so jo tik pred prihodom Williama in Kate poškropili s hladno vodo. Par je sedel na klop, televizijske kamere so stekle, slišati je bilo šklocanje fotoaparatov.

Dianina klop

Znamenita marmorna klop ima za britansko kraljevo hišo naravnost zgodovinsko vrednost. Na isti klopci se je pred slabega četrt stoletja pustila fotografirati britanska princesa Diana. Fotografije, ki so nastale, so obšle svet. Prizor bi bil težko bolj pomenljiv, nabit s simboliko, praznina ob njej pa bi bila težko bolj v nebo vpijoča.

Na klopi pred Tadž Mahalom, enem največjih simbolov ljubezni, ki ga je sredi 17. stoletja v spomin na svojo umrlo ženo Arjumand Banu Begum dal zgraditi mogulski šah Džahan, je princesa Diana sedela sama samcata, brez princa Charlesa, obdajala jo je le praznina širnega prostora okoli nje.

Fotografija je postala simbol Dianine osamljenosti. V tem obdobju so namreč mediji na veliko ugibali, ali je njen zakon s princem Charlesom že resno načet, klopi pa se je odtlej prijel vzdevek »Dianina klop«. Fotografija osamljene princese Diane je bila posneta leta 1992. Štiri leta pozneje sta princ in princesa javnosti sporočila, da se ločujeta.

Fotografija z neljubo lepotno napako

William in Kate sta se štiriindvajset let pozneje fotografom hotela predstaviti v povsem drugačni luči. Kate sedi na klopi, oblečena v poletno belo-modro obleko, ki se konča tik nad koleni, William pa nosi razpeto srajco in suknjič. Dajeta vtis sproščenega ljubezenskega para, ki uživa v spomeniku in njegovi okolici in se predaja njegovim blagodejnim vplivom.

Sočasno je imelo ponovno fotografiranje na »Dianini klopi« in insceniranje skladnosti zakonskega para tudi odkrito »zgodovinotvorno« plat. Z njim so namesto starega Dianinega spomina hoteli vzpostaviti – ali vsaj njemu ob bok postaviti – spomin na zakonsko srečo Williama in Kate. Mimogrede, britanski prestolonasledniški par se je na pot po Indiji in Butanu odpravil sam, brez otrok.

A kljub vsemu trudu ima »zgodovinska« fotografija Williama in Kate v Tadž Mahalu vendarle drobno, a neljubo lepotno napako: kar trije od štirih stolpov mavzoleja so obdani z gradbenimi odri.