Dober dan!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Mlado pero

Zatišje, ki ne prinaša pomiritve: o pesniški zbirki Ane Kumperger

Jezik je preprost, a natančen; avtorica gradi pomen iz konkretnega, otipljivega. Minimalistični slog ni zgolj estetska izbira, temveč tudi izrazno sredstvo.
Kaja Rakušček (1998) je kulturna delavka ter multidisciplinarna umetnica, aktivna na področjih ter presečiščih filma in poezije. FOTO: Voranc Vogel/Delo
Kaja Rakušček (1998) je kulturna delavka ter multidisciplinarna umetnica, aktivna na področjih ter presečiščih filma in poezije. FOTO: Voranc Vogel/Delo
Kaja Rakušček
26. 5. 2025 | 22:15
26. 5. 2025 | 22:15
9:22

V pesniški zbirki Zatišje po dežju Ana Kumperger vzpostavi prostor tišine – ne kot umiritve, temveč kot napetosti, ki se skriva med vrsticami, za vrati hotelskih sob, v porumenelih vogalih knjig ali med porami kože. V štirih poglavjih, ki sestavljajo zbirko, se avtorica premika skozi razpršene podobe intime, minevanja in pozabe, pri čemer njena prisotnost ni vsiljiva, temveč je zadržana. To ni poezija razkritij, temveč sledenj sledi – pomen se ne razkrije v napisanem, temveč v tem, kar ostane neizrečeno, v rahlem zadržku, v tišini, ki odmeva za prebranim stavkom.

Pesmi v zbirki so strukturirane preprosto, brez formalnih eksperimentov, vendar z veliko pozornosti na notranji ritem in premolke. Verzi so pogosto kratki, razvezani, z jasnim izogibanjem klasični pesniški ornamentiki. Skladnja ostaja odprta, stavki se končujejo v tišini ali podvigu, kar ustreza psihološkemu prostoru, ki ga pesmi gradijo. Jezik je preprost, a natančen; avtorica gradi pomen iz konkretnega, otipljivega. Ta minimalistični slog ni zgolj estetska izbira, temveč je tudi izrazno sredstvo – tišina, odmiki in izpusti v jeziku so način občutenja in oblikovanja sveta.

Prvi del zbirke uvaja atmosfero z večinoma zadržanim, vendar senzorično nasičenim tonom, ki se izraža skozi opazovanje narave in vsakdanjih predmetov. Gre za tiho, a notranje vznemirjeno liriko, pri kateri navidezno nepomembni detajli – kot so list, metulj, nitka – postanejo nosilci emocije, spomina ali slutnje. To avtorica doseže z osebnimi nagovori in nežnimi personifikacijami. Oklepajo se me rumeni metulji,/sinoči sem jih pozabila/spet zakleniti v škatlico pod posteljo (Razmetano jutro). Metulji postanejo simboli neukročene ustvarjalnosti, ki vstopa v zaspano, razmetano jutro, v katerem se življenje širi iz kave na dokumente, iz ključa na pisalno mizo, iz nitke v rokavu v gesto risanja na zarošeno okno.

Gre za postopno širjenje pogleda – iz notranjosti telesa navzven –, pri čemer avtorica ne uporablja ostrih prehodov, temveč prelivanja, ki bralca nenehno prestavljajo med realnim in asociativnim. Tak način gradnje verza ustvarja čutno-zaznavni svet, v katerem je tudi listje zmožno empatije: Od rojstva zrejo v svoj konec,/v praznino pod sabo (Tiha jesen). S tem, ko naravne elemente obdari z občutki, jih avtorica iztrga iz pasivne dekorativnosti in spremeni v tihe sogovornike. Predmeti in pokrajina ne odsevajo le razpoloženja – oni so razpoloženje. Svet ni zunanji, ampak doživljajski.

V drugem poglavju zbirke naravno cikličnost časa postopoma zamenja njegova mehanična, linearna različica. Avtorica raziskuje ujetost v vsakdan, rutino in drobne razpoke prisotnosti. V pesmi V mestni kavarni se osredotoči na navidezno banalne podrobnosti, kot so odkrhnjena skodelica, sledi sladkorja in kavna usedlina.

Prav v tej navidezni mimobežnosti pesem razgrne občutek izgubljenosti in razredčenosti identitete. Sem le še ena zbledela zgodba/le še en nedokončan trenutek, je več kot opažanje – je način bivanja v svetu, ki ne dopušča jasnih zaključkov, le raztegnjene sekvence brez ločil. Čas je zdaj stvar urne kazalke, ne več listja. Ura na roki je nehala teči, / ravno ko je solza spolzela po mojem licu (Urni mehanizem) – bolečina se materializira, postane časovno zabeležena.

image_alt
Ukvarjanje s sabo in ukvarjanje s poezijo vidim strogo ločeno

Prostori, v katere vstopa avtorica, so sterilni, polni tihega nelagodja – kot hotelske sobe, v katere se boji vnašati svoje sledi. Avtorica vzpostavi atmosferski minimalizem, v katerem se notranji pretresi kažejo skozi zunanje praznine. To bralca ne vodi skozi dogajanje, temveč ga potiska v prostor med stavki – tja, kjer se pomen ne izreče, a je čutiti njegovo prisotnost. Gre za postopno gradnjo tesnobnega vzdušja brez dramatičnih poudarkov, kar je morda tvegano, a v kontekstu zbirke večinoma uspešno – prav s tem, ko ne dovoli katarze, ostaja občutek nelagodja trajen.

Tretje poglavje prinese premik k intimi odnosa, predvsem k njegovemu razpadu in postopku pozabe. Pesmi ne temeljijo na izpovedni ekspresivnosti, temveč na distanci, skoraj analitični potrpežljivosti. Pozaba ni odločitev, je proces: Postopoma ga boš začela pozabljati./Sprva bo le čudno, da ga ni (Pozabljanje). Spomin se oprijema predmetov: packe vina, raztrganih pisem, knjig, vezalk, pet. V pesmi Napisala bom pesem o blatni vezalki se avtorica namenoma odpove dvojini in konkretnosti, da bi ohranila pristnost: v ednini bom pisala / tako se boš še nekaj luninih men lahko spraševal/ali sem pisala zate / ali le/o tebi. Gre za odpor proti sentimentalnosti, ki pa jo ravno s tem – paradoksalno – doseže.

Avtorica tu spretno upravlja ritem in strukturo: pesem pogosto začne z jasnim stavkom, nato ga postopoma razsloji, zmehča, podvomi o njem. V tej zadržanosti tiči moč – bolečina nikoli ne postane krik, temveč se oblikuje v tiho, precizno občutenje. Namesto eksplicitnega izrekanja čustev avtorica uporablja fragmentiranost, ponavljanje in nedorečenost, kar ustvarja občutek emocionalne zamegljenosti – kot bi hotela napeljati bralca, da sam napolni vrzeli. Prav zato so ti verzi učinkoviti: ne vsiljujejo razlage, temveč omogočajo identifikacijo, bralčevo lastno projiciranje in notranjo resonanco.

V četrtem delu zbirke se slutnja konca razširi iz intimnega v eksistencialno. Pesmi se dotikajo telesa, smrti, postopnega izginjanja. Zdi se, da se avtorica postopoma umika – ostanejo le še glasovi, sence, silhuete. Smrt je v pesmi Smrt se je v sanjah sklonila k mojemu ušesu upodobljena z mikroskopsko natančnostjo, skoraj groteskno: šepala je z desno nogo/in za sabo vlekla bombažno vrvico/z rahlim vozlom zavezano okoli pasu.

A tudi tukaj ni prostora za dramatiko: smrt ni dogodek, je prisotnost, ki počasi pronica v prostor. Tesnoba se razliva skozi različne podobe – vročo paro pod prho, temne vogale sobe, razgrizeno odejo, ki jo avtorica deli z mravljami (Podstrešje telesa). Svet se ne sesuje – le tiho izpuhti.

To izpuhtevanje je rezultat postopne fragmentacije liričnega glasu: verz postaja krajši, podobe so temnejše, fizično telo pa vedno bolj raztopljeno v prostoru, ki ga naseljuje. Avtorica pogosto izbere zaprte, utesnjene prostore in v njih razrašča občutek zadušene prisotnosti. S tem ustvari pesniški svet, ki ne išče razrešitve, temveč jo načrtno zadržuje. Ravno ta zadržanost in počasno odtekanje pomena učinkujeta kot dosleden zaključek zbirke – kot njen naravni iztek, ki ni spektakularen, a je občuteno premišljen.

A prav ta zadržanost ima svojo ceno. Pisava Ane Kumperger je prepoznavna, konsistentna, a občasno nevarno enolična. Vzdušje, ki ga gradi, je intenzivno, vendar redko preseže območje suspenza – redko res zareže. Nekateri verzi ostanejo preveč razloženi, kjer bi lahko delovali v sugestiji: bojim se jih/ker me opominjajo/da sem še vedno ujeta (Črnogorska obala) ne doda več kot že zgrajena podoba rjavega trupa in verig.

Ponavljajoče se podobe (dež, ključi, vrata, vreme, usedlina …) so močne, a izgubijo učinek, kadar postanejo pričakovane. Zbirki bi koristila večja formalna razgibanost, več tveganja – več prostorov, v katerih se lahko zgodi preskok. Kljub temu je Zatišje po dežju zbirka z izostrenim posluhom za detajle in z jasno notranjo poetiko.

Ana Kumperger zna oblikovati atmosfero, obvladovati tempo verza in graditi pesem iz drobnih, a čutno nasičenih trenutkov. V njenih verzih so tišina, narava in predmetni svet neločljivo prepleteni s psihološkim doživljanjem, ta preplet pa bo še močnejši, če bo v prihodnje bolj zaupala svojim podobam in večkrat tvegala izstop iz poznanega.

Sorodni članki

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine