Šola na daljavo drugič: še vedno nepripravljeni

Prvi dan dela na daljavo so zaznamovale tehnične težave, še vedno je veliko zgolj pošiljanja navodil, razlike bodo velike, opozarjajo strokovnjaki.
Fotografija: Učilnice predmetne stopnje so prazne, spletne učilnice pa (pre)polne. FOTO: Voranc Vogel/Delo
Odpri galerijo
Učilnice predmetne stopnje so prazne, spletne učilnice pa (pre)polne. FOTO: Voranc Vogel/Delo

Ljubljana – Prvi dan na daljavo v tem šolskem letu se je začel s tehničnimi težavami. Čeprav so bili najmlajši v šolah, so učenci od 6. do 9. razreda ter dijaki več ur zaman poskušali priti v spletne učilnice. Vseh opozoril, da šole niso pripravljene za pouk na daljavo, morda tudi iz povsem objektivnih razlogov, ministrstvo za izobraževanje do zdaj ni slišalo. Izredni profesor didaktike na ljubljanski filozofski fakulteti dr. Damijan Štefanc pravi, da razmere kažejo na neodgovorno šolsko politiko in kličejo k premisleku o politični odgovornosti.

»Takoj zjutraj je bil trikrat večji naval kot spomladi v največji špici,« je vzrok za težave pojasnil Tomi Dolenc iz Arnesa. Večji del težav so rešili. »Preobremenjen je bil sistem enotne prijave, a je Arnes težave odpravil v dveh urah. Arnes Učilnice še vedno delujejo upočasnjeno, odkrili smo ozko grlo in ga odpravljamo. Izboljšanje pričakujemo že čez dan. Druge storitve delujejo brez težav,« je povedal.

Iz Arnesa so še sporočili, da trenutno intenzivno vgrajujejo dodatno opremo, ki so jo dobili šele pretekli teden, saj je na trgu veliko pomanjkanje opreme. Dodatno opremo, s katero bodo še razširili zmogljivosti, bodo prejeli čez nekaj tednov. Da je oprema šele začetek, je že v prvem valu za Delo dejal Dolenc in opozoril na problem zmogljivosti omrežja. Še vedno so območja, kjer ni signala in tudi ne nobene povezave – tam noben računalnik ne pomaga.

»Razlike med šolami in učenci so in bodo velike. Da jih z neodgovorno šolsko politiko, ki ni opravila svoje naloge v mesecih, ki so sledili prvemu valu epidemije, še poglabljamo, ni sprejemljivo in zahteva resen premislek o politični odgovornosti ministrice,« pravi izr. prof. dr. ​Damijan Štefanc. FOTO: Matej Družnik/Delo
»Razlike med šolami in učenci so in bodo velike. Da jih z neodgovorno šolsko politiko, ki ni opravila svoje naloge v mesecih, ki so sledili prvemu valu epidemije, še poglabljamo, ni sprejemljivo in zahteva resen premislek o politični odgovornosti ministrice,« pravi izr. prof. dr. ​Damijan Štefanc. FOTO: Matej Družnik/Delo

 

Različni pristopi


Med šolami so spet velike razlike, kako so se lotile pouka na daljavo, a to glavnega tajnika Sviza Branimirja Štruklja ne preseneča. »Nismo pripravljeni. To smo opozorili že v zvezi s knjižico, ki sta jo izdala ministrstvo in zavod za šolstvo. Navodila so izrazito splošna, odgovorov pa ni. Kako, denimo, bodo pedagoške ure na daljavo potekale? Opozorili smo, da ni nobenih didaktično-metodoloških prilagoditev izvajanja posameznih predmetov. Matematika ali likovni in glasbeni pouk sta dva ločena svetova pri poučevanju na daljavo.« Štrukelj dodaja, da bo ključno vprašanje, ki bo vsak teden bolj problematično, »kako izvesti ocenjevanje na daljavo, da bi bilo pravično do vseh in bi upoštevalo, da nimajo vsi enakih pogojev za pridobivanje znanja na domu«.

Znak, da se je zjutraj tehnično ustavilo, je v bistvu dober, pojasnjuje Štefanc. »To pomeni, da so šole že prvi dan precej bolj intenzivno začele izvajati pouk na daljavo. Toda pozna se, da tisti, ki bi morali na nacionalni ravni pripraviti kadrovske, materialne in organizacijske rešitve, svojega dela niso zadovoljivo opravili, šole in učitelji so tudi zdaj bolj ali manj prepuščeni lastni iniciativi in zmožnostim, zato me skrbi, da kakovost pouka in učenja na daljavo ne bosta na takšni ravni, kot bi lahko bila, če bi predvsem poletne mesece bolje izkoristili za pripravo na operativno in didaktično izvedbo modelov C in D.«

Glavni tajnik Sviz Branimir Štrukelj: »Navodila so izrazito splošna, odgovorov pa ni. Kako, denimo, bodo pedagoške ure na daljavo potekale? Opozorili smo, da ni nobenih didaktično-metodoloških prilagoditev izvajanja posameznih predmetov. Matematika ali likovni in glasbeni pouk sta dva ločena svetova pri poučevanju na daljavo.« FOTO: Blaž Samec/Delo
Glavni tajnik Sviz Branimir Štrukelj: »Navodila so izrazito splošna, odgovorov pa ni. Kako, denimo, bodo pedagoške ure na daljavo potekale? Opozorili smo, da ni nobenih didaktično-metodoloških prilagoditev izvajanja posameznih predmetov. Matematika ali likovni in glasbeni pouk sta dva ločena svetova pri poučevanju na daljavo.« FOTO: Blaž Samec/Delo

 

Manjkajoča navodila


Direktor zavoda za šolstvo dr. Vinko Logaj pravi, da za ta teden posebnih navodil ni bilo, »ker ni bilo prehoda od modela B na C ali D. So pa bila priporočila že prej podana. Danes je tehnika odpovedala.« V priporočilih iz avgusta je sicer zapisano, da bodo »priporočila tako na ravni organizacije kot tudi izvedbe pouka na daljavo« šole dobile prek priporočil in smernic, ki jih bosta pripravila ministrstvo in zavod za šolstvo. Kot poročajo šole, tega nimajo.

Štefanc pravi, da sta uporabnost in izvedljivost navodil odvisna »od organizacijskih rešitev na ravni države in šole, kadrovskih kapacitet, usposobljenosti učiteljev, razpoložljivosti gradiv, tehničnih pogojev in dobro domišljenih protokolov. Modra šolska politika bi seveda poskrbela za izvedbo 'stresnih testov', ki bi pravočasno pokazali, ali je sistem že na tehnični ravni dovolj zmogljiv. Da se nam že prvi dan 'sesuvajo' tehnološke platforme, je po vseh teh mesecih – ko že vrabci za Kacinom ponavljajo, da se je treba pripraviti na drugi val – nepojmljivo. In kaže na to, s kakšno lahkoto se v tej državi lotevamo resnih izzivov izobraževanja.«

Če bo pouk na daljavo potekal dalj časa, bo treba nekatere stvari bolj doreči. FOTO: Leon Vidic/Delo
Če bo pouk na daljavo potekal dalj časa, bo treba nekatere stvari bolj doreči. FOTO: Leon Vidic/Delo

 

Kako bo s kadri?


Šole sicer najbolj skrbi kadrovski problem, je dejal predsednik združenja osnovnošolski ravnateljev Gregor Pečan. »Delo v pogojih epidemije v prihodnjih nekaj dneh bo pokazalo, ali je sistem zmogljiv. Bojim se, da se bo zalomilo pri kadrih, ker bo kar veliko ljudi doma bolnih, tako učiteljev kot učencev, in v takih pogojih je zelo negotovo, koliko nam bo dejansko uspelo narediti. Skrajno neodgovorno bi bilo čez pol leta iskati krivce v izvajalcih izobraževanja. Zelo smiselno pa bi bilo razmisliti o podaljšanju jesenskih počitnic in nadomeščanju tistih dni v času, ko bodo razmere boljše.«

»Zelo smiselno bi bilo razmisliti o podaljšanju jesenskih počitnic in nadomeščanju tistih dni v času, ko bodo razmere boljše,« pravi Gregor Pečan, ravnatelj osnovne šole Janka Modra Dol pri Ljubljani in predsednik združenja osnovnošolskih ravnateljev. FOTO: Uroš Hočevar/kolektiffimages
»Zelo smiselno bi bilo razmisliti o podaljšanju jesenskih počitnic in nadomeščanju tistih dni v času, ko bodo razmere boljše,« pravi Gregor Pečan, ravnatelj osnovne šole Janka Modra Dol pri Ljubljani in predsednik združenja osnovnošolskih ravnateljev. FOTO: Uroš Hočevar/kolektiffimages


Da bi bilo treba zagotoviti nove zaposlitve, je Sviz ministrstvo opozarjal več mesecev in ta ukrep predlagal tudi za zadnji paket ukrepov, vendar jim ni uspelo, je ogorčen Štrukelj. »Vlada preprosto ne razume, kako pomembno in ključno je, da šole delujejo. Zato je tudi vprašanje, če pogledam po Evropi, ali je bilo res treba vse šole zapreti ali pa bi to lahko počeli bistveno bolj selektivno in premišljeno,« pravi. Štefanc meni, da se v nekaterih situacijah temu pač ni moč izogniti, a da marsičesa tudi ni mogoče razumeti. »Ob tem, ko učence prikrajšajo za pouk v šolah, so nakupovalni centri še vedno malodane na stežaj odprti. Razlike med šolami in učenci so in bodo velike. Da jih z neodgovorno šolsko politiko, ki ni opravila svoje naloge v mesecih, ki so sledili prvemu valu epidemije, še dodatno poglabljamo, ni sprejemljivo in zahteva resen premislek o politični odgovornosti ministrice.«

Komentarji: