
Neomejen dostop | že od 14,99€
Pred vami je zapis Boštjana Napotnika, priljubljenega kulinaričnega pisca in pripovedovalca, ki je obiskal blizu tisoč slovenskih gostinskih obratov vseh ravni, in sicer kot ocenjevalec za rubriko Konzum v Mladini. Je tudi avtor dveh izjemno uspešnih kuharskih knjig, kar ga razkrinka še kot usposobljenega domačega kuharja. Sicer pa – če kje naletite na poimenovanji Napo in psevdonimom Dj Napo-lee-tano: to je tudi on. Tokrat smo prosili, da svoje hudomušno pero uporabi za zapis o tem, kako je glasba neobhoden del celostnega uživanja v hrani in kako se tega zavedamo na slovenski kulinarični sceni.
Celoten članek lahko preberete v OK Magazinu, ekskluzivni Delovi reviji, ki izide v četrtek, 5. junija.
Začnimo z upodabljanjem preprostega, domnevam, da vsemu bralstvu dobro znanega prizora. Prestavimo se v zadnjo tretjino prejšnjega stoletja, torej kakšnih petdeset let nazaj. Scena nam ni tuja, kljub časovni oddaljenosti jo lahko jasno vidimo pred očmi: za pravokotno mizo z jedilnim kotom (nad katerim je verjetno obešen kakšen makrame ali gobelin, v kotu pa morda še bogek) je zbrana familija – mama ima frišno trajno in pisan predpasnik, mulca z glupima frizurama pa žežnata in si nagajata, dokler foter v svetli srajci z ovratnikom, ki je skoraj tako velik kot njegovi zalizci, ne vzroji. Mir! V trenutku tišine, ki nastopi, se nam pogled ustavi na mizi. Pred vsakim članom je globoki krožnik, iz katerega se leno – ker je pač nedelja – vije soparica.
Če je prizor nem, se lahko odvija v Vinkovcih, Nišu ali v Šmartnem ob Paki. Ali pa v Čeških Budjejovicah, Debrecenu, Linzu, Münchnu … V poštev pridejo celo Le Havre, Gdansk in Luzern, mogoče tudi Maidenhead in La Coruña. Da bi vedeli, kje smo, potrebujemo zvok. Napnimo ušesa in prisluhnimo, kaj predvaja radijski sprejemnik na polici ob makrameju: če je to s harmoniko, kitaro, klarinetom in kakšnim trobilom uprizorjena alpska polka ali valček, odpadejo vsa prej našteta mesta, ki niso Šmartno ob Paki ali katerokoli drugo od 6034 naselij v Sloveniji.
Zvočna podoba čestitk in pozdravov naših poslušalcev, podkrepljena z Avsenikovo poskočnico ali Slakovo otožnico, je namreč skupaj z govejo juho nujna, obvezna, neobhodna komponenta klasične slovenske južine. Prav ta siamska povezanost je kriva, da narodnozabavni muziki marsikdo reče goveja. Na to, da bo govejo juho kdo prodajal kot narodnozabavno župco, pa še čakamo. Mogoče bi jo lahko začeli streči v gostilni Avsenik – Pr' Jožovcu v Begunjah, kjer so tovrstno muziko in košto s svojo poslovno žilico razdelali v skorajda zabaviščni park z osrednjo dvorano Pod Avsenikovo marelo, v kateri vsaj dvakrat na teden pred 350 gosti v živo igrajo narodnozabavni ansambli.
Resnica, da jemo tudi z očmi, se je s pomočjo stilistov hrane, fotografov, snemalcev, oblikovalcev in sodnikov v kuharskih resničnostnih šovih dodobra zasidrala v našo kolektivno zavest. Še več, zdi se, da so na hipni, instantni všečnosti podobe temelječa družbena omrežja pomembnost videza jedi dvignila nad pomembnost okusa. Vplivniški spin dohtarčki gostince na vseh ravneh uspešno nategujejo v promocijska vlaganja na družbenih omrežjih, v spolirane fotke in pocukrane, generičnih presežnikov polne, vzdihujoče, #omnomnom kvazi recenzije, ki so tako prozorne, da jim ne verjamejo niti avtorji sami.
Na drugi strani zaslonov smo mi. In čeprav nam je špil jasen, z očmi iz dneva v dan goltamo neskončne količine z raznim programjem in algoritmi predelanega food porna. Resnični okus je postal sekundarnega pomena, kaj šele, da bi ob požiranju jedi z očmi razmišljali o drugih čutnih zaznavah – vonjih, teksturah, temperaturah, zvokih –, ki so neobhoden del celostnega uživanja – pripravljanja in konzumacije – v hrani.
»Po obisku skoraj tisoč slovenskih okrepčevalnic, gostiln, restavracij, bistrojev, kmečkih turizmov, gostišč in drugih tipov birtij si upam kvalificirano trditi, da za gostinsko izkušnjo v državah, ki so res tam, kjer si mislimo, da smo mi, ne zaostajamo le na področju strežbe in občega gostoljubja – torej splošne ravni hrane in postrežbe v navadnih, preprostih gostilnah –, ampak predvsem pri pozornosti do podrobnosti, kamor lahko uvrstimo tudi polnjenje gostinskih prostorov z zvokom.«
Da je pri tem še kako pomemben tudi zvok, smo anekdotično dokazali na primeru humpendrajsa v prvem odstavku, a reč ima po zaslugi profesorja Charlesa Spencea, ki na oxfordski univerzi vodi večmodalni raziskovalni laboratorij, tudi resno znanstveno podlago. Spence je na pobudo legendarnega chefa Hestona Blumenthala že leta 2004 izvedel serijo poskusov, s katerimi je ugotavljal, kako zvok vpliva na zaznavanje okusa. V enem od poskusov so tako sodelujočim postregli ostrige. Eni polovici so predvajali zvoke valujočega morja, drugi zvoke kmečkega dvorišča, vse pa so pozvali, naj ocenijo všečnost in intenzivnost okusa. Z zvokom morja pospremljene ostrige so bile soglasno ocenjene kot precej bolj okusne in všečne.
Podoben poskus je Spence izvedel z eno od podpisnih Blumenthalovih jedi – sodelujoči so okušali sladoled iz slanine in jajc in pri tem najprej poslušali zvok cvrčanja slanine v ponvi, nato pa še kokodakanje kokoši – in ugotovil, da je poslušanje cvrčečega špehka izrazito ojačalo zaznavanje okusa slanine v sladoledu. Na podlagi teh dognanj je Blumenthal na meni restavracije Fat Duck uvrstil ikonični krožnik, poimenovan The Sound of the Sea.
Gost iz velike školjke, v kateri se skriva mini ipod, vzame slušalke in zasliši zvoke idilične morske obale – šumenje valov, drsenje peska pod razpenjeno vodo, kričanje galebov, razposajene ljudi, ladijsko sireno v ozadju … Pred njim je lesena škatlica s steklenim pokrovom – pod njim je prava mivka, na njej pa mivka iz sardel in tapioke, na katero so položene rezine surove kapesante, skuše, trske in kozice, prepredene z osočnikom, algami in umamijasto morsko peno. Čudovito, meditativno doživetje je to bilo sredi tako ali tako epskega kosila tam v Brayu.
Hestonovemu zgledu je na tak ali drugačen način sledil marsikateri veliki chef. Recimo Paul Pairet, ki v svoji šanghajski ekstravaganci Ultraviolet na mizi (ki je pravzaprav velik displej) desetim gostom postreže enogrižljajski koncentrat arom, okusov in tekstur fish and chipsa. Miza/displej se v trenutku spremeni v veliko britansko zastavo, v kozarce nalijejo škotski ale, v zvočnikih pa zašibajo Beatli. In ko s praznega, tihega, opuščenega peščenega københavnskega doka skozi velika težka vrata vstopiš v prvega od petih prostorov nore restavracije Alchemist, v kateri te vodijo po 50+ okuševalnih impresijah, vate najprej s polno jakostjo šokantno butne zvok, ki te prestavi v New York.
Najedajoče hupanje avtov, sikanje, prepiranje, kričanje ljudi in butanje boomboxov je, tako kot vse zvoke in skladbe v naslednjih štirih prostorih, z impresivno glavno kupolasto dvorano vred, po naročilu in v sodelovanju z mladim chefom Rasmusom Munkom zasnoval in zmiksal skladatelj in zvočni umetnik Lars Bork Andersen.
Seveda pa tako poglobljeni izleti v zvočne svetove tudi v svetu visoke kulinarike niso nekaj čisto vsakdanjega in marsikje se zanašajo na generičen, nevsiljiv, minimalističen, ambientalen žbling-žblonk muzik. Naš rojak Nejc Rižnar, ki je po spletu naključij zaporedno opravljal stažiranji v dveh globalnih restavracijskih powerhousih – v sansebastianskem Arzaku in Osterii Francescani v Modeni –, je poročal o dveh diametralno nasprotnih zvočnih izkušnjah. Pri Arzaku se je sproščena veselica z muziko in čebljanjem dogajala v jedilnici, v kuhinji pa je bila stroga disciplina in skoraj popolna tišina. Pod komando Massima Botture je bilo ravno obratno: med gosti vlada zenovski mir, v kuhinji pa glasen rokenrol, tu in tam začinjen s solažo Milesa Davisa.
In kako je z muziko, ko gremo jest v državi, kjer radi verjamemo samim sebi, da spadamo v vrh svetovne gastronomije? Po obisku skoraj tisoč slovenskih okrepčevalnic, gostiln, restavracij, bistrojev, kmečkih turizmov, gostišč in drugih tipov birtij si upam kvalificirano trditi, da za gostinsko izkušnjo v državah, ki so res tam, kjer si mislimo, da smo mi, ne zaostajamo le na področju strežbe in občega gostoljubja – torej splošne ravni hrane in postrežbe v navadnih, preprostih gostilnah –, ampak predvsem pri pozornosti do podrobnosti, kamor lahko uvrstimo tudi polnjenje gostinskih prostorov z zvokom. Če se ne ukvarjamo z osnovami, kot sta tehnična kakovost zvoka in jakost predvajane muzike, lahko v zvočnem opremljanju slovenskih lokalov zaznamo nekaj prevladujočih vzorcev. Spoznajmo jih.
Prihodnjič z vami delimo Napotnikov seznam slovenskih restavracij in lokalov, kjer se zvočne opreme lotevajo premišljeno.
Komentarji