Ob disonanci sveta je tonalna glasba lahko laž
Patos je potencirano čustvo in ne vidim razloga, da bi svojo čustvenost zanikali
Odpri galerijo
Tomaž Svete je nedvomno svojevrsten unikum med slovenskimi skladatelji. Ne samo, da sodi med redke, ki se kontinuirano posvečajo skladanju oper, tudi pisanja libreta se praviloma loteva sam. Od desetih oper sta le dve nastali po literarni predlogi drugih, saj, kot pravi, nima posebne afinitete in senzibilnosti le do glasbe, temveč tudi do literature in filozofije. In do izražanja čustev, pa četudi se komu to morda zdi zastarelo romantično ali celo sentimentalno.
Morda je tudi v tem problem, zagotovo bi lahko Wozzeck predstavljal pretrd oreh za kakšen orkester, morda tudi Soldati Bernda Aloisa Zimmermanna ali kakšno Schönbergovo operno delo, vendar izvedba opusov večine sodobnih skladateljev ne bi smela predstavljati izvedbenega problema, imamo namreč sijajne glasbenike in odlične dirigente. Morda je opazen tudi določen zadržek tudi pri nekaterih opernih pevcih in pevkah, ni nujno, da ima vsak afiniteto in izkušnje na področju sodobne glasbe, ko se seznanijo s partituro pa praviloma zelo dobro opravijo svojo nalogo.
Da, to je izjemno dragocena institucija, tam je pevski korpus sposoben zelo hitro ne samo obvladati svojo vlogo, temveč jo tudi ponotranjiti. In tudi z nekaterimi gostovanji na velikih odrih - v ljubljanski Operi so recimo uprizorili tudi mojo opero Junak našega časa - med drugim dokazujejo, da ima tudi sodobna opera svojo publiko. Tudi v mariborski operi so uprizorili to delo, ob tem pa še Pierrot et Pierrete, Pesnik in upornik ter Granatno jabolko in vendar je kontinuiranega uprizarjanja malo. Verjetno je v ozadju predvsem strah pred izgubo tradicionalnega občinstva, vendar je pri tem potrebno opozoriti, da ima slovenska opera prioriteto tudi v okviru nacionalnega kulturnega programa in je sponzorirana s strani ministrstva za kulturo, zato bi si zagotovo pri uprizarjanju želel več poguma.
Se strinjam, tovrsten preskok ni bil izveden. Pri nas imamo recimo zelo dolgo tradicijo tako imenovanega eksperimentalnega ali alternativnega gledališča in nobene tradicije eksperimentalnega ali alternativnega glasbenega gledališča. Ob tem se na področju glasbe srečujemo še z komercializacijo in posledično s pavperizacijo okusa. Nenanavadno se zdi, da je mlajša publika, vključno z otroci, sposobna dojeti nekatere tovrstne glasbene razsežnosti prej kot stalno abonentsko operno občinstvo, mladi so bolj odprti in dojemljivi, predvsem pa niso obremenjeni z ustaljenimi vzorci, ki so lahko zelo trdovratni.
Glasba nedvomno vzbuja veliko bolj drastične in radikalne emocionalne odzive kot druge umetniške zvrsti, lahko nas izjemno navduši in ponese ali pa povsem deprimira. Sicer pa je bilo obdobje tonalne glasbe sorazmerno kratko, trajalo je le kakšnih dvesto let. To ne predstavlja nekakšnega razvojnega vrhunca, temveč je le faza, katere zaton se je začel že v začetku 20. stoletja. Lestvice alikvotnih tonov se razvijajo, če so recimo v obdobju dunajske klasike poznali prvih šestnajst alikvotnih tonov, se danes nahajamo nekje med triintridesetim in devetintridesetim tonom. V našem svetu in v naših življenju je stalna prisotna disonanca, zato mnogokrat tonalna glasba funkcionira kot nekakšna laž oziroma ozek in banalen odmev in interpretacija fizičnega in metafizičnega sveta.
In vendar imamo tukaj paradoksalni položaj, da so prav operna dela, za katere še kako veljajo naštete značilnosti, stalno na repertoarju, novih, ki le poskušajo ustvarjati drugačno zvočno podobno in dramaturgijo, pa skorajda ni. Karakteristike protagonistov so v operi pač drugačne kot v drami, sam pišem opere in ne dramska dela, zato so zadeve zastavljene drugače. Sicer pa v svetu vsako leto nastane okoli sto dvajset novih opernih let oziroma jih je toliko premierno izvedenih, kar ni tako malo. Ko sem pred skoraj štiridesetimi leti napisal svojo prvo opero ta glasbena zvrst ni bila v modi, pravzaprav so številni menili, da gre za arhaični fenomen, ki je tako rekoč tik pred izumrtjem. Danes je zelo veliko skladateljev, ki se posvečajo operi, gre za zelo različne pristope in žanre.
Takšnih primerov je kar nekaj, sam sem do njih zadržan in skeptičen. Ne gre za umik iz sedanjosti v preteklost, je pa potrebno izbirati tematiko z določeno časovno in idejno distanco, sicer hitro zapademo v plakativnost. In seveda je potreben fokus na vsebine z zelo širokimi, tako rekoč večnimi oziroma brezčasnimi dimenzijami.
Eksperiment zaradi eksperimenta zavračam, prav tako sterilni intelektualizem, če si želim kaj takšnega grem raje brati filozofsko razpravo. Zame so čustva zelo pomembna, ko v operi Ada Adi Škerl umre Milan, ki zanjo predstavlja smisel žiivljenja, sem prizor zasnoval z mislijo, da morajo ljudje ob njem jokati. In tudi so jokali. Prej ste me vprašali o patosu - patos je zgolj pretirano čustvo in vendar je še vedno čustvo in ne vidim razloga, da bi svojo čustvenost zanikali. Svoje poslanstvo vidim v tem, da se čim bolj izpovem, kar se morda sliši starokopitno ali romantično, ampak takšen pač sem.
Ne, še vedno sem zvest papirju. Morda ima to kakšne omejitve, ampak meni odgovarja. In note lahko zapisujem kjerkoli, tudi kje v hribih ali na morski obali, kar bi bilo z računalnikom že precej težje.
Nedvomno, glede na sodelovanje s Slovenskim komornim glasbenim gledališčem sem velikokrat vezan na komorno formo. Res pa lahko realiziram svoje zamisli v polnem obsegu in se izživim šle če dobim na razpolago velik oder, velik orkester in veliko vokalno zasedbo.
Nedvomno je to prednost, čutim se tudi kot del avstrijske glasbene scene. Kot res dokončno sprejetega v slovenskem okolju pa se pravzaprav počutim šele sedaj, ko bom prejel nagrado Prešernovega sklada.