Zmagoslavje preganjane predstave

Naše nasilje in vaše nasilje: Zmaga predstave SMG v režiji Oliverja Frljića na 32. festivalu Barski letopis v Črni gori.
Fotografija: Predstava Naše nasilje in vaše nasilje ima lepo zgodovino dvigovanja prahu in protestov. FOTO:SMG
Odpri galerijo
Predstava Naše nasilje in vaše nasilje ima lepo zgodovino dvigovanja prahu in protestov. FOTO:SMG

Predstava v režiji Oliverja Frljića, s katero je Slovensko mladinsko gledališče na gostovanju sklenilo 63. sezono, je navdušila tako občinstvo kot strokovno žirijo, ki je Našemu nasilju in vašemu nasilju podelila nagrado za najboljšo uprizoritev festivala z utemeljitvijo, da jo podeljuje »za popoln umetniški sinkretizem, ki z neposrednimi sredstvi in surovo resnico svoje politične misli razgalja trenutne desničarske tokove v Evropi.«

»Predstava,« je še dodala žirija, ki so jo sestavljali dramaturginja Dragana Tripković, režiser Zoran Rakočević in igralka Vesna Vujošević Labović, »gledalca šokira ne le z neposrednostjo, temveč tudi s tem, da izzove nemir v vsakem državljanu, ki živi v zablodi glede svojega kakor da demokratičnega in civilizatorskega okolja in blaginje. Predstava vodi k občutku krivde, občutku, ki je katarzičen, rušilen in boleče resničen in ki nas vrača v globoko človeško prevpraševanje ter preroško namiguje na preobrat v odnosih med svetovnimi silami.«



Koprodukcijska predstava Naše nasilje in vaše nasilje – navdihnil jo je roman Estetika odpora Petra Weissa – je nastala po naročilu in v produkciji HAU Hebbel am Ufer iz Berlina ter koprodukciji z Dunajskimi slavnostnimi tedni, SMG, festivaloma Kunstfest Weimar in Zürcher Theater Spektakel ter Hrvaškim narodnim gledališčem Ivana pl. Zajca iz Reke.

Zdaj ima Nasilje že lepo zgodovino dvigovanja prahu in protestov: na Festivalu novih dramaturgij v poljskem mestu Bydgoszcz je uprizoritev dela, ki z imitiranjem populističnega besednjaka opominja na licemerstvo in odgovornost (post)kolonialne Evrope, ko gre za vojne na Bližnjem vzhodu in begunsko krizo, pred dvema letoma sprožila burne polemike in odzive.
 

Frljić – »komunistični provokator«


Poljska desničarska poslanka Anna Sobecka je s strankarskimi kolegi podala prijavo na policijo zaradi »žaljenja verskih čustev in poljskih nacionalnih simbolov«, regionalne oblasti pa so resno problematizirale upravičenost javnega financiranja festivala.

Oliver Frljić: Vsakršno 'dogajanje naroda', ki je doslej spremljalo to predstavo, postavlja v jasno luč tisto, kar trdim od nekdaj: namreč, da je umetnost ideološko bojno polje. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
Oliver Frljić: Vsakršno 'dogajanje naroda', ki je doslej spremljalo to predstavo, postavlja v jasno luč tisto, kar trdim od nekdaj: namreč, da je umetnost ideološko bojno polje. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
Odzivi so se vrstili tudi na hrvaških kulturno-verskih portalih, ki so sporočali, da bi bilo treba predstave Oliverja Frljića, »komunističnega provokatorja«, prepovedati v vsaki katoliški deželi, saj da je njegova umetnost neposredna žalitev »hrvaške ­kulture«. Naše nasilje in vaše nasilje je bila lani uvodna predstava festivala hrvaške drame, 27. Marulićevih dnevov v Splitu. Hrvaški mediji so poročali o dramatičnih dogodkih: tri ure pred predstavo je približno dvesto protestnikov na Trgu Gaja Bulata pred Hrvaškim narodnim gledališčem Split uprizorilo demonstracije, po uri govorov so se postavili v špalir pred vhodom v gledališče, zato jih je morala priti umirit posebna enota policije. V pogovoru za hrvaški Nacional je Frljić po uprizoritvi ponovil, da HDZ še zmeraj izvaja »globinsko fašizacijo hrvaške družbe«.
 

»Nacisti iz Brna!«


Pred dvema letoma je SMG na festivalu v Brnu med Našim nasiljem in vašim nasiljem doživelo enourno prekinitev predstave: okrog trideset moških v modrih majicah, pripadnikov gibanja Spodobni ljudje, je v modrih majicah sedelo med gledalci, na začetku predstave so žvižgali in topotali, odvrgli zmečkane vstopnice med igralce, po približno desetih minutah pa vdrli na oder ter potiskali nastopajoče h kulisi iz bencinskih kanistrov ter tako poskušali izriniti igralce s scene. Umetniški vodja SMG Goran Injac je takrat za Delo povedal, da so nasilniki na odru pljuvali po igralcih, jih obmetavali s papirjem, eno od igralk brcnili v nogo.

Martin Glaser, direktor Narodnega gledališča Brno, ki ni popustil številnim pritiskom niti zahtevam češke škofovske konference, naj umakne predstavo, je bil v televizijski izjavi ogorčen: »Motenje predstave Naše nasilje in vaše nasilje presega vse meje in je opozorilni signal o razmerah v družbi. Prizor me je spominjal na scene iz filma, ki govorijo o nastopu fašizma.« Na vprašanje Delovega poročevalca, kdo so Spodobni ljudje, je odgovoril kratko: »Nacisti iz Brna!«

V lanskem pogovoru za Delo je Frljić povedal: »Predstava Naše nasilje in vaše nasilje je očitno magnet za ekstremno desnico, zlasti v nekaterih državah nekdanjega vzhodnega bloka pa tudi v nekaterih državah nekdanje Jugoslavije. Tudi s pomočjo gledališke predstave si poskušajo desničarji nabrati čim več političnih točk.

Vsakršno 'dogajanje naroda', ki je doslej spremljalo to predstavo, postavlja v jasno luč tisto, kar trdim od nekdaj: namreč, da je umetnost ideološko bojno polje. (Malo)meščanska kultura in umetnost, ki ju desnica prepoznava kot edino avtentični in estetsko relevantni, je pravzaprav prostor reprodukcije njenih interesov in vrednot. Ta kultura s prezirom gleda na vsak poskus umetnosti spremeniti družbeno stvarnost, saj ravno ta in njene različne oblike strukturalne in subjektivne diskriminacije odgovarjajo desnici.«

Frljić, sporočajo iz SMG, se vrača v Ljubljano: v predstavi Tak silen vzlet se siloma konča / These Violent Delights Have Violent Ends raziskuje krizo demokracije. Uprizoritev, ki nastaja v koprodukciji z Gledališčem Maksima Gorkega iz Berlina, bo premiero doživela sredi novembra.
 
 
 

Komentarji: