Porabci ohranjajo živo prekmursko dediščino
Borovo gostüvanje v Sakalovcih je tudi del ohranjanja identitete Slovencev na madžarski strani meje
Odpri galerijo
Monošter, Madžarska - Čeprav je kakšno stoletje star prekmurski predpustni običaj borovo gostüvanje od leta 2012 vpisan v register slovenske žive kulturne dediščine, v samem Prekmurju počasi umira. Nazadnje so ga pripravili leta 2017 v Križevcih, pred tem ga ni bilo šest let. V ohranjanju te dediščine, ki je vpisana tudi v madžarski register, so za sedaj bolj vztrajni Slovenci v Porabju. Danes so šegavo predpustno poroko v opomin neporočenim mladim iz vasi pripravili v slovenski vasi Sakalovci.
Tako porabska kot prekmurska borova gostüvanja imajo isti izvor v gradiščanskem in avstrijsko - štajerskem običaju vlečenja ploha, vendar so se zaradi nekoč skoraj neprodušne meje razvijala nekoliko drugače. Kljub temu je bilo današnje gostüvanje v Sakalovcih zelo podobno tistim, ki izginjajo iz prekmurskih vasi. Razlika je le v tem, da se v Porabju dogajanje ne začne že zjutraj z odhodom v gozd, kot to počnejo v Prekmurju, in tudi podiranje bora oziroma smreke je v porabskih vaseh bolj simbolično, saj ploh, ki ga mladi vlečejo po vasi, pripravijo in okrasijo že prej.
V Porabju na prireditvi uporabijo tudi več siceršnjih ženitvovanjskih običajev kot v Prekmurju, saj povorka najprej gre do hiše ženina in ga vzame medse, nato pa skupaj z ženinom pojdejo še na dom neveste, kjer jim najprej poskušajo podtakniti v nevesto preoblečenega fanta ali starejšo mamico...
Sicer pa je tako prekmurskim kot porabskim gostüvanjem skupno to, da je v organizacijo in izvedbo prireditve vpletena skoraj cela vas in skoraj vsak ima kakšno vlogo: mladi neporočeni pari vlečejo ploh, v povorki pa so liki cigank, geometer, policaji, gozdarji, lovci, pozvačina, župnika, vragi in drugi, značilni za borovo gostüvanje. Tudi v Sakalovcih je danes sodelovala skoraj vsa vas, nam je v slovenščini dejala županja te vasi Valerija Rogan, za to priložnost našemljena v žandarko. Sicer pa so bili vsi nagovori in obredi danes dvojezični: v arhaični porabski prekmurščini in v madžarščini, saj se organizacije porabskih Slovencev tudi na tak način trudijo za ohranjanje identitete in jezika, ki še posebno med mladimi Slovenci vse hitreje izginja.
Tako porabska kot prekmurska borova gostüvanja imajo isti izvor v gradiščanskem in avstrijsko - štajerskem običaju vlečenja ploha, vendar so se zaradi nekoč skoraj neprodušne meje razvijala nekoliko drugače. Kljub temu je bilo današnje gostüvanje v Sakalovcih zelo podobno tistim, ki izginjajo iz prekmurskih vasi. Razlika je le v tem, da se v Porabju dogajanje ne začne že zjutraj z odhodom v gozd, kot to počnejo v Prekmurju, in tudi podiranje bora oziroma smreke je v porabskih vaseh bolj simbolično, saj ploh, ki ga mladi vlečejo po vasi, pripravijo in okrasijo že prej.
V Porabju na prireditvi uporabijo tudi več siceršnjih ženitvovanjskih običajev kot v Prekmurju, saj povorka najprej gre do hiše ženina in ga vzame medse, nato pa skupaj z ženinom pojdejo še na dom neveste, kjer jim najprej poskušajo podtakniti v nevesto preoblečenega fanta ali starejšo mamico...
Sicer pa je tako prekmurskim kot porabskim gostüvanjem skupno to, da je v organizacijo in izvedbo prireditve vpletena skoraj cela vas in skoraj vsak ima kakšno vlogo: mladi neporočeni pari vlečejo ploh, v povorki pa so liki cigank, geometer, policaji, gozdarji, lovci, pozvačina, župnika, vragi in drugi, značilni za borovo gostüvanje. Tudi v Sakalovcih je danes sodelovala skoraj vsa vas, nam je v slovenščini dejala županja te vasi Valerija Rogan, za to priložnost našemljena v žandarko. Sicer pa so bili vsi nagovori in obredi danes dvojezični: v arhaični porabski prekmurščini in v madžarščini, saj se organizacije porabskih Slovencev tudi na tak način trudijo za ohranjanje identitete in jezika, ki še posebno med mladimi Slovenci vse hitreje izginja.