Fiat 124 sport spider

Italijanski spider svetovnih razsežnosti.
Fotografija: Fiat 124 sport spider šteje z več kot 172 tisoč izdelanimi primerki med tržno najuspešnejše italijanske kabriolete, med katerimi ni mogoče spregledati fiata X1/9 s približno 200 tisoč vozili in alfe romeo spider iz obdobja med letoma 1970 in 1993 s 110 tisoč primerki. FOTO: Fiat
Odpri galerijo
Fiat 124 sport spider šteje z več kot 172 tisoč izdelanimi primerki med tržno najuspešnejše italijanske kabriolete, med katerimi ni mogoče spregledati fiata X1/9 s približno 200 tisoč vozili in alfe romeo spider iz obdobja med letoma 1970 in 1993 s 110 tisoč primerki. FOTO: Fiat

Predhodnik danes zgoraj slečenega fiata 124 je zapeljal na trg pred dobrimi petdesetimi leti. Avtomobil s pečatom slovitega Pininfarine je obnorel Evropo in Ameriko ter dosegel zavidljive prodajne rezultate.

Legendarni roadster, ki ga zdaj zamenjuje hibrid mazde MX-5 s Fiatovim motorjem in logotipom, so v rodnem Torinu predstavili novembra 1966 in 124 sport spider je že na inavguraciji navdušil marsikoga. Razlogov ni bilo malo, naj gre za atraktivno silhueto, zadnji pogon ali nasploh imenitno karoserijsko obliko, pod katero se je podpisal pri Pininfarini delujoči Tom Tjaarda, za katerega bo kar držalo, da spada med najboljše avtomobilske oblikovalce vseh časov. Ustvaril je podobo ferrarija 365 GT california, de tomaso pantere in med drugim aston martina lagonde coupé.

Zasnovo armaturne plošče in večino mehanike si je delil z limuzinskim oziroma kupejevskim fiatom 124. FOTO: Fiat
Zasnovo armaturne plošče in večino mehanike si je delil z limuzinskim oziroma kupejevskim fiatom 124. FOTO: Fiat

 

Veliko pomladitev in dopolnitev


Bolj pričakovan je bil spider z vidika zasnove armaturne plošče in očem skrite mehanike, kjer je ob krajši medosni razdalji povzemal rešitve iz limuzinske in kupejevske izvedbe svetovno znanega in marsikje (tudi v tedanji Sovjetski zvezi) po licencah izdelovanega fiata 124. Prvotna oblika avtomobila je bila zato preprosto minimalistična, recimo z drobnima odbijačema, a se je v njegovi dolgi življenjski dobi marsikaj spremenilo. Spider, ki so ga tržili pod Fiatovo in proti koncu Pininfarinino oznako, je doživel veliko pomladitev in dopolnitev, ki jih najbolj natančni poznajo po oznakah AS, BS, BS1, CS, CSA, CS1, CS2, CS0 in DS.

Ena najbolj markantnih je bila julija 1970 predstavljena različica z 1,6-litrskim bencinskim strojem in motornim pokrovom z dvema gubama. Čez dve leti je sledila športna različica CSA (C-spider-abarth) s 94 kW (128 KM), ki je bila zaradi homologacijskih zahtev za reli dirkalnike izdelana po standardih FIA. V treh letih so jih prodali nekaj manj kot tisoč – med njihove posebnosti je štelo neodvisno vpetje zadnjega kolesnega para, trdna (hard top) streha, lažji karoserijski deli iz steklenih vlaken in skupna masa le 938 kilogramov.

Platnena streha je bila v slogu tistih z britanskih roadsterjev konstrukcijsko preprosta, a priročna – odprl ali zaprl jo je voznik sam. FOTO: Fiat<br />
 
Platnena streha je bila v slogu tistih z britanskih roadsterjev konstrukcijsko preprosta, a priročna – odprl ali zaprl jo je voznik sam. FOTO: Fiat
 

 

Različic je veliko


Spider je bil sicer vedno na voljo s štirivaljnim bencinskim strojem z moderno zasnovo z dvema odmičnima gredema. Stroj z začetnimi 66 kW (90 KM) je z leti zrasel s prvotnih 1438 ccm delovne prostornine na 1995 ccm. Najbolj eliten je bil 2,0-litrski stroj s prisilnim polnjenjem prek mehanskega kompresorja volumex, ki je dvignil moč na osupljivih 99 kW (135 KM). Takšen spider je bil v primerjavi z izhodiščno izvedbo motorja z elektronskim vbrizgom goriva dražji za 35 odstotkov. To je avtomobil, ki med zbiralci še danes buri duhove. Za povrhu je iz izvedbe volumex pozneje nastala večina tekmovalnih motorjev, ki so poganjali različne Fiatove in Lanciine dirkalnike za reli in cestne dirke.

Fiat 124 sport spider je bil izjemno zaželen na drugi strani velike luže. Od skupno 172.818 izdelanih so jih v ZDA prodali okoli 75 odstotkov, druge so večinoma vozili evropski lastniki. Cene današnjih lepše ohranjenih primerkov imajo zelo velik razpon – od nekaj tisoč do čez 40 tisoč evrov. Različic je namreč veliko, najbolj zanimive pa so tiste iz prvega obdobja in športno obarvani primerki, naj gre za CSA, volumex ali za ameriški trg namenjeno turbo izvedbo, ki so jo izdelali v 700 primerkih.

Komentarji: