Za preprečevanje podnebnih sprememb in spolno enakopravnost

Extreme E je drugačno tekmovanje za električne terence.
Fotografija: Na fotografiji je dirkalnik spark odyssey 21, ki ga bo v tekmovanju extreme E vozila ekipa ABT-Cupra, na čelu z Mattiasom Ekströmom, do pred kratkim uspešnim dirkačem v nemškem avtomobilskem tekmovanju DTM in relikrosu. FOTO: Gregor Pucelj
Odpri galerijo
Na fotografiji je dirkalnik spark odyssey 21, ki ga bo v tekmovanju extreme E vozila ekipa ABT-Cupra, na čelu z Mattiasom Ekströmom, do pred kratkim uspešnim dirkačem v nemškem avtomobilskem tekmovanju DTM in relikrosu. FOTO: Gregor Pucelj

Elektriko pozna človeštvo že dolgo, a šele zdaj pomembno spreminja našo mobilnost. Električni avtomobili očitno ne bodo vplivali le na potrebe v vsakdanjem življenju, ampak tudi na dirkaške preizkušnje. V pripravi je novo tekmovanje extreme E; v njem bodo dirkali električni športni terenci, poleg sta tudi dva svetovna prvaka iz formule 1.

Čeprav ostaja v senci tradicionalne formule 1, že nekaj časa poznamo električno formulo 1, zdaj pa je iz istega gnezda zrasla še ideja o dirkanju električnih športnih terencev. Eden od očetov novega tekmovanja extreme E je namreč Alejandro Agag, ustanovitelj električne formule 1, vendar je napačno mišljenje, da gre pri extreme E zgolj še za eno dirkanje več.

Novo tekmovanje bodo pripravili na posebnih lokacijah, kjer bodo najlažje opozorili na podnebne spremembe, hkrati pa želijo lokalnemu okolju pomagati pri socialnem in okoljevarstvenem razvoju. Koledar za prvo svetovno prvenstvo leta 2021 je že znan, na njem so Savdska Arabija, Senegal, Grenlandija, Brazilija in Ognjena zemlja oziroma Patagonija na skrajnem jugu Južne Amerike, ali povedano drugače: puščave, ledeniki in deževni gozdovi, ki so zaradi podnebnih sprememb med najbolj ogroženimi ekosistemi, hkrati pa vplivajo na globalno podnebje.


Tudi Hamilton in Rosberg


Ljudi in opremo bodo med posameznimi preizkušnjami prevažali s posebno ladjo, ki bo hkrati postala mobilni laboratorij za okoljske raziskave. Sodelovali bodo tudi znanstveniki z univerz Cambridge in Oxford. Dirkanje nikoli ne bo edini namen novega tekmovanja; organizatorji želijo pustiti tudi trajno zapuščino s sajenjem dreves, čiščenjem okolja in gradnjo sončnih elektrarn.

Ideja ni ostala prezrta. Že na zadnjem reliju Dakar je Ken Block zadnjo etapo dirkal z električnim športnim terencem, podobnim kot ga bodo uporabljali v tekmovanju extreme E. Veliko zanimanje so pokazali še številni drugi; stari novi svetovni prvak formule 1 Lewis Hamilton je napovedal ustanovitev lastne ekipe za extreme E, enako je že storil nekdanji svetovni prvak F1 Nico Rosberg, električne športne terence pa so na šestdnevnem preizkusu v Châteauxju de Lastours vozili tudi Valtteri Bottas, Sebastian Loeb in Jean-Eric Vargne.

Lewis Hamilton: Odlično je, da lahko z dirkanjem opozorimo na probleme zaradi podnebnih sprememb. FOTO: Antonin Vincent/AFP
Lewis Hamilton: Odlično je, da lahko z dirkanjem opozorimo na probleme zaradi podnebnih sprememb. FOTO: Antonin Vincent/AFP
»Odlično je, da lahko z dirkanjem opozorimo na probleme zaradi podnebnih sprememb,« je povedal Lewis Hamilton. Navdušen je bil tudi Nico Rosberg: »Zelo sem bil vesel, da bo sodeloval tudi Lewis. Nekoč sva bila tekmeca na dirkališčih formule 1, zdaj bova dirkala kot lastnika ekipe, hkrati pa se bova družno borila proti podnebnim spremembam.«

Prva dirka, na kateri bo sodelovalo osem ekip, bo 23. in 24. januarja prihodnje leto v Savdski Arabiji, med večjimi televizijskimi postajami bodo tekmovanje prenašali v BBC. Dirke bodo potekale brez gledalcev, a bodo zato ves čas omogočali prenos na spletni strani. Prizore z zraka bodo snemali z droni in ne s helikopterji.

Tekmovalni sistem je na videz precej zapleten, toda sčasoma bo verjetno prišel v podzavest ljubiteljev dirkanja. Posamezna dirka bo trajala v soboto in nedeljo. V soboto bodo kvalifikacije, v nedeljo pa polfinale in finale. V kvalifikacijah bosta dve dirki s po štirimi dirkalniki, glede na končno razvrstitev jim bodo razdelili točke, nato pa se bodo prvi štirje uvrstili v prvi polfinale, zadnji štirje v drug polfinale. V polfinalu bo ena dirka, v finale pa se uvrstijo prvi trije iz prvega polfinala in najboljši iz drugega polfinala. Dodatno bodo točkovali tudi takšne vragolije, kot je najdaljši skok.

V vsaki dirki bo električni športni terenec opravil dva kroga, dolga po okoli 16 kilometrov, v avtomobilu bosta voznik in sovoznik, toda pred drugim krogom bosta morala svoji vlogi zamenjati. Vsekakor ni nepomembno, da bo vsaka ekipa imela poleg voznika tudi voznico, saj hočejo organizatorji poleg skrbi za okolje in izrabo alternativnih virov energije spodbujati tudi spolno enakost.

V novem tekmovanju bo zraven tudi Cupra. FOTO: Gregor Pucelj
V novem tekmovanju bo zraven tudi Cupra. FOTO: Gregor Pucelj


Elektrika za 540 konjskih moči


Pomembna vrednota tekmovanja bodo enaki pogoji za vse. Vse ekipe bodo imele enak dirkalnik, ki je v bistvu električni tehnološki laboratorij in zmore veliko. Električni športni terenec so poimenovali spark odyssey 21, proizvaja ga Spark racing technology, za baterijo (50 kWh) je poskrbel Williams advanced engineering, moč motorja je 540 konjskih moči (400 kW). Pa ne gre le za to; poseben izziv je bila izdelava litij-ionskega akumulatorja, ki bo kos ekstremnim temperaturam od –30 do +40 stopinj Celzija in ob stoodstotni vlažnosti zraka. Vsa vozila bodo obuta v enake pnevmatike, ki jih pri Continentalu razvijajo prav za to priložnost.

Velik tehnični izziv bo pridobivanje vodika v mobilni enoti (AFC Energy), ki jo bodo postavili na posameznih lokacijah, kjer bo potekalo tekmovanje. Za ta proces sta potrebni le voda in sončna energija. Vodik bodo uporabili za pridobivanje električne energije v gorivnih celicah, vodo, ki je edini »odpadek«, pa bodo koristno uporabili. S tem želijo dokazati, da za pridobivanje zelene elektrike ni nujna postavitev omrežja in klasičnih energetskih objektov.

»Prvič bomo priča čemu takemu na avtomobilističnih dirkah,« je povedal ustanovitelj Alejandro Agag. »Našim formatom zagotavljamo, da bodo vozniki v vseh okoljih lahko tekmovali z enako opremo. Prvi cilj pa je, da smo podnebno pozitivni, da iz okolja odstranimo več CO2, kot ga proizvedemo, in hkrati dokažemo, da so električna vozila uporabna tudi na odročnih in težko dostopnih terenih.«

Komentarji: