Cecine uspešnice za osnovnošolce

Ker se je turbofolk večinoma prilagodil komformističnim zahtevam družbe, je ukinil pravico do izbire in postal opij ljudskih množic.
Fotografija: Avtorji so kot primer za sklanjanje samostalnikov navedli verze iz uspešnice folk pevke Svetlane Raznatović - Cece. FOTO: Ljubo Vukelič
Odpri galerijo
Avtorji so kot primer za sklanjanje samostalnikov navedli verze iz uspešnice folk pevke Svetlane Raznatović - Cece. FOTO: Ljubo Vukelič

Srbsko javnost je razburilo odkritje, da osnovnošolski delovni zvezki za srbski jezik vsebujejo Cecine verze. Čeprav je Srbija že dolgo družba resničnostnih oddaj in turbofolka, se je sprožil plaz nezadovoljstva, ker je realnost prodrla tudi v šolo.

Delovni zvezki za peti razred osnovne šole so postali čez noč glavni prosvetni in izobraževalni problem v Srbiji. Avtorji so kot primer za sklanjanje samostalnikov navedli verze Marine Tucaković iz uspešnice folk pevke Svetlane Raznatović - Cece Sećaš li se, lepi grome moj. To je izzvalo eks­plozijo nezadovoljstva na družbenih omrežjih in v številnih medijih. Nič ni pomagalo, da so avtorji kot primere uporabili tudi verze Bore Đorđevića, Bajage in YU Grupe. Ogorčena javnost je vse zmetala v isti koš, posledica tega pa bo, da bo jezikoslovno flirtanje s folk in pop-rock glasbo izbrisano v naslednji izdaji delovnih zvezkov.
 

Priljubljena poguba


Avtorji slovničnih vaj so pojasnjevali, da noben tekstopisec ali pevec ni podpisan pod citiranimi besedili, ker so hoteli zgolj uporabiti primere iz popularne kulture, ki so blizu otrokom v tej starosti. Njihova opravičila niso padla na plodna tla. Prosvetni minister Mladen Šarčević je neizprosen. Sporni verzi bodo izbrisani iz delovnih zvezkov, vsi odgovorni, ki so dovolili, da so se tam znašle besede, ki jih prepeva Ceca, pa bodo najstrožje kaznovani.

Po zaslugi dobronamerne oblasti bodo srbski osnovnošolci v prihodnosti varni pred pogubnim vplivom folk pesmi v delovnih zvezkih. Nihče pa si ne razbija glave s srbskimi elektronskimi in tiskanimi mediji, ki bodo lahko še naprej nemoteno širili sovražni govor, šovinizem, rasizem, ksenofobijo in pornografijo. Zagretim varuhom otrokovih pravic očitno ne gre v nos, da sta bila prav Ceca in njen turbofolk kolega Aca Lukas z brezplačnimi koncerti za ljudske množice glavna akterja v politični kampanji vladajoče Srbske napredne stranke. Navsezadnje so se številna znana imena turbofolka znašla na seznamu podpornikov predsedniškega kandidata Aleksandra Vučića.
 

Amnestija medijskega kiča


Srbski turbofolk je od svojih novokomponiranih izvorov, ko je še iskal prostor pod soncem, do danes prehodil dolgo pot. Na njej je pokazal svojo žilavost. Čeprav je grobo združil izvirno srbsko in romsko narodno glasbo z elementi turške in arabske ter z disko glasbo in rokenrolom, je v primerjavi z večino primerov novodobnega turbofolka predstavljal pravo avantgardo. S kopijami in variacijami na skladbe Lepe Brene je postal najbolj množična glasbena praksa na Balkanu.

V devetdesetih letih je turbofolk spodbujala tudi državna politika, največja zvezdnica pa je postala Ceca. Po mnenju nasprotnikov turbofolka je največji medijski kič ideo­loško in estetsko amnestirala tudi srbska petooktobrska revolucija. Ker se je turbofolk večinoma prilagodil komformističnim zahtevam družbe, je ukinil pravico do izbire in postal opij ljudskih množic.

Cecini oboževalci so pred leti organizirali množične proteste, ker je oblast aretirala njihovo ikono. Zgrnili so se na ulice, kot da ji kratijo pravico do svobode govora, čeprav so jo v resnici priprli zaradi utaje davkov in posedovanja orožja. Pevka je za vsak primer priznala svoje grehe, najverjetneje zaradi pritiska javnosti pa je bila kaznovana le z razkošnim hišnim priporom.

Nepredvidljiva širina turbofolka je dobila tudi potrditev v teoriji. V svoji študiji o turbofolku Marija Grujić primerja Cecin spot Idi dok si mlad z Madonninim spotom Justify My Love. Medtem ko Madonna z nasmehom relativizira spolne scene v svojem spotu, Ceca v svoji sagi o moških in ženskah ter o ljubezni in denarju vztraja na grenki koliziji med spoloma in popolni nesposobnosti ženske, da zadrži ljubimca, celo v primerih, ko vse kaže, da ga ima od nog do glave v svoji lasti.
 

Ljubezenske težave


Če si kdo želi ustvariti sliko o tem, koliko so postali resničnostne oddaje, estrada in turbolfolk sestavni del balkanskega vsakdanjika, zadostuje sprehod po ulici. Prisluhniti je treba le mimoidočim. Če jim predstavniki sedme sile postavijo politično ali družbeno vprašanje, sledi le hihitanje, beg pred mikrofonom ali opravičilo, da jih politika ne zanima.

Izsledki ankete sklada za humanitarno pravo Demostata so pokazali, da kar 71 odstotkov vprašanih v Srbiji ni vedelo, katero evropsko mesto je bilo v devetdesetih oblegano štiri leta. In to kljub pomoči, da gre za glavno mesto sosednje države, ki se začne na S, vendar ni ne Skopje ne Sofija. V nasprotju s temi poraznimi ugotovitvami pa ljudje v uličnih anketah, ki so namen­jene resničnostnim in turbofolk zvezdam, kot iz topa odgovarjajo na vsa postavljena vprašanja. Naj gre za sedemletne otroke ali 77-letne starostnike. Všeč jim je nova barva las njihove priljubljene pevke, do zadnje podrobnosti jim je znano, kaj so počeli njihovi junaki v resničnostnih oddajah, ki so na sporedu pozno ponoči in zgodaj zjutraj, temeljito so seznanjeni tudi z ljubezenskimi težavami turbofolk ikon. Na vseh zabavah se hitro pokaže, da znajo na pamet vse uspešnice turbofolka.
 

Rdeča črta tudi za Ceco


Ceca se je znašla v delovnih zvezkih srbskega jezika, kakor so pojasnili njihovi avtorji, ker ljudje poznajo njene pesmi. Toda Ceca lahko nastopa na televiziji, ne pa tudi v učbenikih. Nekje je vendarle treba potegniti rdečo črto. Po mnenju profesorice književnosti in predsednice zveze sindikatov prosvetnih delavcev Jasne Janković so vzroki globlji. Pravi, da je srbski družbeni sistem povsem dezorientiran in se zaradi tega zateka v instantne različice. Vladna strategija o izobraževanju iz leta 2012 se je izgubila v predalih, nova oblast pa je že dobila genialno idejo, da pripravi strategijo do leta 2030. Čeprav se strinja, da učenci bolje poznajo besedila turbofolk uspešnic kot književnost, je prepričana, da je treba ločiti popularno kulturo, ki sledi realnemu življenju, in izobraževanje. Po njenem se je napačno odzval tudi minister za izobraževanje, ki je prisilil založnika, da bo iz delovnih zvezkov izbrisal sporne verze, saj ni ministrovo delo, da piše učbenike. To je v pristojnosti zavoda za izboljšanje vzgoje in izobraževanja. Vendar se je znova pokazalo, da je v Srbija beseda politika, ki jo širijo do oblasti servilni mediji, močnejša od zakonskega postopka. Kljub temu bo velika večina še naprej ravnala po starem in preizkušenem receptu. S tabloidom pod pazduho se bo brez vseh pomislekov odpravila na prvi brezplačen turbofolk koncert.

Komentarji: