Tiktok prijavili zaradi kršitev pravic potrošnikov

Platforma za deljenje videov otrok in najstnikov ne varuje pred prikritim oglaševanjem in neprimerno vsebino, kažejo zadnje raziskave.
Fotografija: Otroci in najstniki zelo hitro lahko pridejo do zanje neprimernih vsebin, pred katerimi jih Tiktok ne varuje ustrezno, opozarjajo na ZPS. FOTO: Dado Ruvic/Reuters
Odpri galerijo
Otroci in najstniki zelo hitro lahko pridejo do zanje neprimernih vsebin, pred katerimi jih Tiktok ne varuje ustrezno, opozarjajo na ZPS. FOTO: Dado Ruvic/Reuters

Evropska potrošniška organizacija BEUC, katere članica je tudi Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS), je pri evropski komisiji in mreži nadzornih organov za varstvo potrošnikov vložila prijavo proti družbenemu omrežju Tikok. Očitajo mu več kršitev, povezanih med drugim z zakonodajo varstva potrošnikov in varstvom osebnih podatkov.

image_alt
Pogovor s slovenskimi uporabnicami: »Tiktok je še vedno pozitivno družbeno omrežje«


Kot so sporočili iz ZPS, iz zadnjih raziskav izhaja, da Tiktok, platforma za deljenje videov, ki je med drugim zelo priljubljena med otroki in najstniki, krši pravice potrošnikov, otrok in najstnikov pa ne varuje pred prikritim oglaševanjem in neprimerno vsebino.

V prijavi trdijo, da Tiktok uporablja nepoštene pogodbene pogoje, mnogi med njimi da so nejasni, dvoumni in v korist Tiktoka. Določila o avtorskih pravicah dajejo Tiktoku neomejeno pravico do uporabe, distribuiranja in reproduciranja posnetkov, ki jih objavijo uporabniki, brez kakršnega koli nadomestila, opozarjajo.
 

Zavajajoče prakse


Trdijo tudi, da je Tiktokova politika virtualnih valut nepoštena do uporabnikov. Uporabniki lahko v aplikaciji kupijo virtualne kovance, ki jih nato uporabljajo za kupovanje daril znanim osebnostim na Tiktoku, ki so jim všeč. »Vendar Tiktokova politika virtualnih valut vsebuje nepoštene pogodbene pogoje in zavajajoče prakse, na primer absolutno pravico Tiktoka do spreminjanja menjalnega razmerja med virtualnimi kovanci in darili v svojo korist,« navajajo v ZPS.

TikTok uporablja zavajajoče prakse pri obdelavi osebnih podatkov uporabnikov, kot mu očitajo v prijavi. FOTO: Dado Ruvic/Reuters
TikTok uporablja zavajajoče prakse pri obdelavi osebnih podatkov uporabnikov, kot mu očitajo v prijavi. FOTO: Dado Ruvic/Reuters


Poleg tega Tiktok po navedbah potrošniških organizacij ni sprejel ukrepov, s katerimi bi zavaroval otroke in najstnike pred prikritim oglaševanjem in potencialno škodljivimi vsebinami. »Tiktok podjetjem omogoča načine oglaševanja na platformi, ki pripomorejo k razširjanju prikritega oglaševanja. Med njimi so razni izzivi, s katerimi spodbujajo uporabnike k ustvarjanju vsebine za določen izdelek, z vključitvijo ključnikov blagovnih znamk,« opozarjajo. Ker se takšni izzivi pogosto razširjajo s pomočjo spletnih vplivnežev, uporabniki spregledajo komercialni namen teh izzivov. »Otroci in najstniki tudi zelo hitro lahko pridejo do zanje neprimernih vsebin, pred katerimi jih Tiktok ne varuje ustrezno.«

image_alt
Kako varno kupovati po spletu?


Tiktok uporablja tudi zavajajoče prakse pri obdelavi osebnih podatkov uporabnikov: »Tiktok uporabnikov ne obvešča jasno, še posebno otrok in najstnikov, o bistvenih informacijah, na primer katere njihove osebne podatke zbira, za kakšne namene in iz katerih zakonitih razlogov,« pravijo. Ker bi šlo lahko za kršitev splošne uredbe o varstvu podatkov, so potrošniške organizacije nanje opozorile nadzorne organe za varstvo osebnih podatkov, ki že preiskujejo Tiktokove prakse.
 

Opozorilo tudi na tržni inšpektorat


ZPS skupaj z BEUC in njegovimi članicami želi, da nadzorni organi uvedejo celovito preiskavo Tiktokovih politik in praks ter zagotovijo, da so te v skladu s pravicami potrošnikov v EU. Poudarjajo, da bi Tiktok moral uporabnikom zagotavljati potrebne bistvene informacije o svojem poslovnem modelu in načinih obdelave osebnih podatkov in prenehati uporabljati nepoštene pogoje in prakse. Jasno bi jih moral opozarjati tudi na finančne posledice kupovanja virtualnih daril svojim idolom. Še poseejo otroke in najstnike, ki predstavljajo velik del Tiktokovih uporabnikov, pa bi moral ščititi pred izpostavljenostjo prikritemu oglaševanju in neprimernim vsebinam, so strnili v zvezi potrošnikov.

ZPS je na vloženo prijavo in domnevno sporne prakse družbenega omrežja Tiktok opozoril tržni inšpektorat in informacijskega pooblaščenca.

Preberite še:

Komentarji: