Električno kolo – katero je pravo zame?

Kakšno in katero električno kolo kupiti? Poletovi nasveti in napotila, ki vas lahko spravijo iz zagate.
Fotografija: Pregledali smo slovensko ponudbo in še vedno trdimo, da na našem trgu težko najdete slabo električno kolo. FOTO: Arhiv proizvajalca
Odpri galerijo
Pregledali smo slovensko ponudbo in še vedno trdimo, da na našem trgu težko najdete slabo električno kolo. FOTO: Arhiv proizvajalca

V naši reviji smo prvi pri nas začeli pisati o ciklokros in grevel kolesih, makadamkarjih, in tudi prvi, ki smo se posvetili električnim kolesom. Verjamemo vanje in pravimo, da so božji dar!
image_alt
Zmotno je mišljenje, da ga ni treba poganjati

Vedno je najboljši resničen primer: pokliče prijatelj in pravi, da se je odločil za nakup električnega kolesa. »Ni težave, podpiram tvojo odločitev,« in čakam na opravičila. Vsakdo, ki kupuje tako kolo, se najprej opravičuje, da je to zaradi zdravstvenih vzrokov, starosti ali prevelike teže. Še nihče ni rekel, da ga bo kupil zaradi užitka, radovednosti ali ker se mu z običajnim kolesom ne ljubi voziti.

No, nekoč je prijateljica rekla, da bi rada kolesarila v službo in nazaj, da pa noče priti tja vsa preznojena. Pošteno.
Prijatelja sem vprašal po namenu nakupa, točneje, kje se bo največ vozil, ker sploh nisem vedel, da je kdaj kolesaril.

Odgovoril je, da ima v Bohinju počitniško hišico in da ga bo uporabljal predvsem tam, vemo pa, kje je Bohinj, v samem nedrju hribov, kamor koli se hočeš zapeljati, je pred tabo hrib, razen če hočeš po glavni cesti v Ljubljano, potem je ravno, vendar kdo bi si želel kolesariti od Bohinjske Bistrice do Bleda, na primer, to je cesta smrti za kolesarje, pravimo.

»Potem je zate gorsko električno kolo,« rečem.
»In to polno vzmeteno,« doda on.
»Problem je rešen. Povej, koliko si visok in kakšen je proračun za nakup.«
Pove mi višino proračuna in povem mu model, ki je trenutno v akciji in se ga da dobiti takoj. Ne samo v delovnem, tudi v prostem času raziskujem po slovenskih kolesarskih prodajalnah in vedno vem, kdo ima kaj dobrega v zalogi.
image_alt
Električno kolo: Še eno vožnjo, prosim

Potem čakam na drugo najpogostejše vprašanje: »Ja, to že, ampak kakšno baterijo mora imeti?«
»Le najzmogljivejša je dovolj dobra zate,« mu rečem.
Dobra električna kolesa so opremljena z litij-ionskimi baterijami. Baterija omogoča od dve do tri ure vožnje. Vsekakor je trajanje odvisno tudi od vrste proizvajalca, zmogljivosti baterije in načina vožnje. Najuporabnejše so tiste, na katerih piše od 300 do 750 Wh, trenutno so najbolj prodajana kolesa s 500 Wh. Prijatelju sem priporočal prav to, ker sem bil prepričan, da bo zelo zadovoljen.

Od baterij ne pričakujte preveč ali, drugače povedano, tudi če kupujete mestno kolo in boste mogoče menili, da ne potrebujete tako močne baterije. Napaka, njen življenjski rok je do 2000 polnjenj!

Seveda jih ne boste šteli, ampak dokazano je, da po 500. polnjenju bateriji, ki ni vrhunske kakovosti, zmogljivost pade za četrtino. Torej, tudi če se vozite samo po mestu in imate manj zmogljivo baterijo, jo boste pač morali večkrat polniti in večkrat jo boste polnili, prej bo zanič. Tu vas moram razveseliti, kajti v Sloveniji se prodajajo res samo dobra električna kolesa in težko boste našli »poceni in dobro«, z lahkoto pa s »sprejemljivo ceno in zelo dobro«.

Od baterij ne pričakujte preveč. Kaj je s tem mišljeno? Ko kupiš električno kolo, kolesariš več, kot si kadar koli pričakoval. To je dejstvo. Če si začetnik, se boš vozil, dokler se baterija ne izprazni, in boš ves srečen, ko boš videl, koliko kilometrov je za tabo. Če si že dober kolesar in si s takim kolesom hočeš popestriti vadbo, boš spet nejevoljen, ker je samo še ena črtica na ekrančku na balanci, ti bi šel pa še na sosednji hrib.
Da, vse več kolesarjev ima v nahrbtniku rezervno baterijo, ampak o njih kdaj drugič.
 

Kaj je pomembno pri nakupu

Električna kolesa in zakonodaja. Če ima električno kolo pomožni motor z močjo od 250 do 750 Wh, njegova pomoč pa se izključi, ko dosežete hitrost 25 km/h, ga zakonodaja obravnava enako kot običajno kolo. In o takih pišemo, druga nas danes ne zanimajo. Torej brez skrbi, če imate še čelado na glavi, ki pa ni nujna po zakonodaji, ampak pameti, nimate več kaj skrbeti.
Motor: v sredini, spredaj, zadaj. Električno kolo nima samo baterije, ima tudi elektromotor. Vgrajen je lahko v pesto sprednjega oziroma zadnjega kolesa ali v srednji del med pedali. Najcenejši je sprednji motor, ki na začetku zahteva tudi največjo pazljivost med vožnjo.
image_alt
Električna kolesa, naš drugi avto

Najbolj običajen ali naraven občutek ponuja kolo, ki ima v sredini vgrajen motor, ta je tudi najdražji in zahteva močnejšo verigo, saj mora zdržati večjo silo. Sredinski motor ima vgrajeno tipalo, zaradi katerega je dodajanje moči zvezno, se pravi, bolj ko boste pritisnili na pedale, več moči bo dodal elektromotor. Takšna rešitev je posebno primerna za vožnjo v klanec. Nekateri sredinski motorji znajo biti zoprno glasni, vzrok je v vgrajenem prestavnem sistemu.

Motor je lahko vgrajen tudi v zadnje kolo. Takšna rešitev precej otežuje menjavo zadnjega kolesa, vendar se tudi tega lahko naučimo sami. Električna kolesa imajo običajno tri ravni pomoči elektromotorja.
 

Posebnosti, ki vplivajo na vožnjo


Teža: električna kolesa so težja od običajnih. Primer: če je kolesar težak 90 kilogramov, kolo pa 25, to pomeni, da lahko z e-kolesom z največjo obtežitvijo 120 kilogramov peljete s seboj zgolj pet kilogramov prtljage, kar je manjši nahrbtnik. Upoštevanje največje dovoljene teže je pomembno zaradi varnosti, saj se pretežko kolo odziva nezanesljivo, oteženo in manj učinkovito je tudi zaviranje.

Transport: ker so taka kolesa težja, jih je skoraj nemogoče spraviti na strešne nosilce avtomobila. Skoraj vsi strešni nosilci imajo največjo nosilnost 15 kilogramov. Tudi če baterijo odstranite, je poševna cev še vedno najbrž preširoka za vsako vpetje nosilca. Najbolj priporočljivi nosilci so tisti, ki jih vpnete na vlečno kljuko vozila. Torej na avtu potrebujete vlečno kljuko. In potem še prtljažnik, ki se namesti nanjo. Ampak tu je treba zdaj nekaj dopolniti; nekateri proizvajalci že ponujajo električne specialke, ki tehtajo 10 kg ali manj! Torej, jo lahko vozimo tudi na strehi avtomobila.

Doseg: prav o dosegu se lastniki e-koles največ pogovarjamo. Najbrž zato, ker se lahko tudi največ zlažemo. Kot ribiči ...
Dejansko je skoraj nemogoče določiti doseg teh koles. Vse preveč je dejavnikov, ki jih doživimo na poti. Primer: enaki kolesi z enakim motorjem in baterijo, le en kolesar je dvajset kilogramov težji od drugega, enako prestavljanje moči na ekrančku, isto število kilometrov, v cilju je imel lažji kolesar na ekrančku še eno zeleno črtico, težji pa niti ene, izpraznjena baterija, kar pomeni, da je to lahko tudi deset kilometrov razlike. Torej, doseg je odvisen od načina vožnje, mase kolesarja, konfiguracije trase, vetra, temperature ozračja ...
 

Cenejše e-kolo ni vedno tudi slabše

Ponudba e-koles je že res velika. Pred samo nekaj leti smo imeli zelo omejeno količino, danes pa lahko rečemo, da jih ponuja vsak resen proizvajalec. Pojavili so se tudi proizvajalci, ki izdelujejo samo električna kolesa in nobenih drugih. Zdaj je tako kot pri običajnih kolesih: za zvenečo blagovno znamko boste odšteli nekaj več evrov kot za manj znano. Pregledali smo slovensko ponudbo in še vedno trdimo, da na našem trgu težko najdete slabo električno kolo. Paziti morate le, da bo vaše kolo znal kdo tudi popraviti oziroma vzdrževati. V prevodu: kupujte pri tistih trgovcih, ki ponujajo tudi kasnejši servis. Našli smo cenejše modele električnih koles, vendar nam niso mogli zagotoviti, da bomo še kdaj lahko kupili na primer nadomestno baterijo, kaj šele dele motorja. Taki prodajalci nas ne zanimajo in zato jih v Poletu ni.

Še največ boste o električnih kolesih izvedeli na testni vožnji. Pred nakupom si vzemite čas in preizkusite več koles. Če prodajalec tega ne ponuja, raje poiščite take, ki to z veseljem storijo.
In še enkrat: pri nakupu bodite pozorni še na možnost vzdrževanja in servisiranja kolesa, pa na lokacijo servisov in dosegljivost rezervnih delov.
Če vprašate nas ...
 

Focus Jarifa 2 6.8

FOTO: Arhiv proizvajalca
FOTO: Arhiv proizvajalca

To je popolnoma prenovljen sistem, ki vam bo omogočal priklop dodatne 625 Wh baterije na spodnjo cev kolesa. S 1125 Wh baterijske rezerve boste uživali v vseh dolgih kolesarskih izletih. Kolo je opremljeno s prestavnim sklopom in zavorami znamke Shimano.
Okvir: 7005 aluminij
Vilice: SR Suntour XCR 32 RLR, remote lockout, 110x15 mm QR
Motor: Bosch Performance CX Gen4, 75 Nm, 250 W
Ekran: Bosch Purion, LCD + pomoč pri hoji
Baterija: Bosch PowerTube Li-lon, 36 V, 6250 Wh
Zmogljivost baterije: 13,4 Ah
Zavore: Shimano MT400, hidravlične disk zavore
Zadnji menjalnik: Shimano Deore M6000
Prestavna ročica: Shimano Deore M6000
Gonilka: FSA CK-320, aluminij
Plašča: Schwalbe Smart Sam 2.25
Obročnika: Shimano MT500
Teža: 22,30 kg

 

Haibike Sduro FullNine 2.0 500 wh

FOTO: Arhiv proizvajalca
FOTO: Arhiv proizvajalca

Kaj naredi električno kolo Sduro FullNine 2.0 tako privlačno? Kombinacija užitka v vožnji z zelo vodljivim in udobnim polnovzmetenim kolesom z 29-colskimi platišči za res ugodno ceno glede na kakovost. Yamahin motor PW-ST poleg zanesljivega delovanja in moči ponuja še dodatno asistenco na zaslonu. Imenuje se Automatic mode, ki se sama prilagaja glede na vaš pritisk na pedale in hitrost vrtenja pedalov. Štiribatne zavorne čeljusti in desetredni prestavni sistem zagotavljajo varno in udobno vožnjo.
Okvir: Haibike, SDURO FullNine, aluminij 6061
Vilice: SR Suntour, Aion LOR, Lockout, 100 mm hoda
Pogonska enota: Yamaha, PW-ST System, 250 W, 70 Nm, 25 km/h
Zaslon: Yamaha, Side Switch, 1.7« LCD, 7 functions
Baterija: Yamaha, Lithium Ion, 500 Wh
Zadnji amortizer: SR Suntour, Edge LO-R8, Air, 44.0 mm
Gonilki: Haibike Components
Sprednja zavora: Tektro, Orion M745
Zadnja zavora: Tektro, Orion M745
Obroča: Rodi, Black Rock 23, aluminij
Zadnji menjalnik: Shimano, Deore M6000
Prestavna ročica: Shimano, Deore M6000, 10 prestav
Zadnji verižnik: Shimano, HG500, 11 - 42
Prednji verižnik: 38 zobc
Plašča: Schwalbe, Tough Tom, 57-622
Teža: 22,7 kg
Največja dovoljena obremenitev: 120 kg
 

Scott Genius eRide 930

FOTO: Arhiv proizvajalca
FOTO: Arhiv proizvajalca

Novi Scott Genius eRide 930 je električno gorsko polnovzmeteno kolo za vse prave trail/enduro navdušence. Prenovljen okvir z integriranim sistemom Bosch Performance CX OSCH PERFORMANCE z vsemi lastnostmi klasičnega modela Genius. Moderna geometrija s 150 mm hoda spredaj in zadaj, sistem vzmetenja Twin-Loc, opcija izbire 29'' ali 27,5'' obročev in 625 Wh baterija z možnostjo razširitve moči (Range Booster Ready – do 1125 Wh) za brezskrbno raziskovanje gorskih poti kot še nikoli do sedaj.
Pogon: Bosch Performance CX: 25kmh/20mph PowerTube 625Wh
Okvir: aluminijasti okvir, prilagodljiv za 27,5'' in 29'' obročnike
Sprednje vzmetenje: RockShox 35 Silver TK, 160 mm hoda
Zadnje vzmetenje: X-Fusion NUDE Trunnion
Zavore: Shimano BR-MT420
Zadnji menjalnik: SRAM SX Eagle/12 prestav
Prestavna ročica: SRAM SX Eagle
Velikost koles: 29''
Verižnik: FSA CK-745 165m /34T
Kaseta: SRAM PG1210/11-50 TO
Obročnika: Syncros MD30
Plašča: Schwalbe MagicMary 29x2.6« Snake Skin
 

Cannondale Synapse Neo SE

FOTO: Arhiv proizvajalca
FOTO: Arhiv proizvajalca

Tudi makadamkarji so se prilagodili ljubiteljem električnih koles. Zakaj pa ne? Gravel kolesa so druga najbolj prodajana v Evropi, takoj za gorskimi električnimi.
Okvir: SmartForm C1, aluminij
Vilice: BallisTec karbon
Pogon: Bosch Active Line Plus 250W w/Cannondale ACR software
Baterija: Bosch PowerTube 500Wh
Ekran: Bosch Purion
Gonilka: FSA Bosch E-Bike, 44T
Zadnji verižnik: SRAM PG-1130, 11-42, 11 prestav
Zadnji menjalnik: SRAM Apex 1
Prestave: SRAM Apex hidravlični disk, 11 prestav
Zavore: SRAM Apex, kolutne hidravlične
Obroča: WTB ST i23 TCS 2.0, 28 h
Plašča: WTB Byway TCS, 650b x 47c
 

Giant Fathom E+ Junior

FOTO: Arhiv proizvajalca
FOTO: Arhiv proizvajalca

Novi Fathom E + Junior odpira svet terenskih dogodivščin za najmlajše. Lahek aluminijast okvir ALUXX in geometrija olajšata upravljanje manjšim kolesarjem. Ima 26-palčna kolesa, opremljen z Giantovo prilagodljivo tehnologijo SyncDrive Sport 70 Nm, ki prinaša do 350 odstotkov več moči pri pedaliranju in pomaga mladim kolesarjem, da se z lahkoto lotevajo težkih vzponov. Okvir je narejen za 120 mm vzmetenje vilic in ima devetstopenjski pogonski sklop. Giant E-bike pa omogoča nastavitev motorja tako, kot želite. SmartPak pametna baterija EnergyPak s 500 Wh zmogljivosti napolni do 80 odstotkov v 60 minutah s hitrim polnilnikom 6A.
Okvir: ALUXX, aluminij
Vilice: SR Suntour XCM HLO DS 2'' 100 mm hoda
Motor: Giant SyncDrive Sport
Tipala: Giant PedalPlus 6-sensor technology
Ekran: Giant RideControl ONE
Baterija: Giant EnergyPak 400, 36V 11.3 Ah Rechargeable Lithium-Ion
Prestavne ročice: Shimano SL-M2000
Zadnji menjalnik: Shimano Deore, 9 prestav
Zavore: Tektro HD-M282, kolutne hidravlične, 160 mm hoda
Zavorne ročice: Tektro HD-M282
Verižnik: Shimano CS-HG200, 11-36T, 9 prestav
Gonilke z verižniki: Q-factor, 36T
Obročnika: Giant GX03 Aluminium 559x21
Plašča: Maxxis Ikon 26x2.20

 

Torpado E-City Eolo

FOTO: Arhiv proizvajalca
FOTO: Arhiv proizvajalca

Električno mestno kolo s hidravličnimi kolutnimi zavorami. Odlična rešitev za prevoz v službo in nazaj oziroma za mestno vožnjo. Kolo ima vse, kar pričakujete, da mestno kolo mora imeti – plus električno pomagalo v obliki motorja 250 W.
Okvir: Aluminij 6061
Motor: 250 Wh
Baterija: 417Wh
Obroča: Torpado 700C
Vilice: Torpado Suspended
Zadnji menjalnik: Shimano TY300
Število prestav: 7
Zavorni sklop: hidravlični kolutni zavori
Domet: 60–80 km, odvisno od načina vožnje, terena, teže uporabnika
Teža: 21,1 kg
 

Cannondale Treadwell Neo EQ

FOTO: Arhiv proizvajalca
FOTO: Arhiv proizvajalca

Cannondale je pri nas med najbolj prodajanimi znamkami električnih koles. Njihova ponudba je zelo pisana in obsežna. Že pregovorno želijo biti vedno najkakovostnejši in kar je v kolesarskem svetu tudi zelo pomembno – lahki. Imeti lahko električno kolo je v tem segmentu velik izziv. Njim je to uspelo, mejo teže so premaknili že proti številkam, s katerimi opisujemo običajna, torej neelektrična kolesa.

Mestno električno kolo Treadwell Neo EQ vabi poglede. Cannodale je znan tudi po izjemnih oblikovnih dosežkih. Mirno lahko prikimamo, da jim je uspelo narediti še eno izredno privlačno in kakovostno mestno električno kolo, ki navdušuje z vsemi lastnostmi tako električnega kot običajnega kolesa. Da, tudi pri tem modelu boste navdušeni nad majhno težo.
Okvir: SmartForm C3, aluminij
Vilice: SmartForm C3, aluminij
Pogon: Mahle ebikemotion X35 250 W
Baterija: Mahle ebikemotion X35 250 Wh
Polnilnik: Mahle ebikemotion X35
Obroča: Cannondale Disc, double wall w/eyelet, 32 h
Pesta: (F) Sealed Alloy Disc, QR / (R) Mahle ebikemotion X35 250 W
Plašča: Maxxis DTR-1, 650b x 47c
Pedala: Cannondale Comfort
Gonilka: Prowheel, 38T
Zadnji verižnik: Sunrace, 11-36, 9-speed
Zadnji menjalnik: Shimano Alivio
Prestave: Shimano Acera, 9-speed
Zavore: Tektro HD-R280 hidravlični disk, 160/140 mm rotors

 

Specialized Turbo Creo SL Comp Carbon, ženski

FOTO: Arhiv proizvajalca
FOTO: Arhiv proizvajalca

Ta ženska električna specialka je bila letos pri Specializedu pravi prodajni hit. Razlog je jasen, naredili so kolo, ki tehta skoraj toliko kot običajne specialke, seveda so obenem ženskam prilagodili tudi geometrijo in vso drugo potrebno opremo. Turbo Creo SL je najlažje električno kolo v svojem razredu! Zaradi karbonskega okvirja je okretno in lahkotno in ima daljši domet. Peresno lahki motor SL 1.1 podvoji vložek našega vrtenja s tudi do 240 vati tihe in močne pomoči. Tako izgine strah pred klanci, pred vetrom. Z enim stavkom: na voljo imamo domet za epske vožnje in brezhibno povezljivost. S tem kolesom boste kolesarke šle tja, kamor ste si vedno želele, a si niste upale.
Integrirana notranja baterija nudi doseg do 130 kilometrov. Z dodatno baterijo, ki je naprodaj posebej, pa je mogoče dodati še 65 kilometrov uživanja. Z aplikacijo Mission Control je moč spremljati in beležiti vožnje, preveriti stanje baterije in nastaviti SL 1.1 motor tako, da najbolj ustreza našemu načinu vožnje. Aplikacija lahko upravlja nadzor nad baterijo tudi avtomatsko. Tako bo baterija zagotovo zdržala toliko, kolikor je treba.
Okvir: FACT 11r karbon, popolnoma integrirana baterija v okvirju, notranja napeljava cevi, nastavki za blatnike in prtljažnik
Vilice: Future Shock 2.0
Elektro motor: Specialized SL 1.1
Uporabniški vmesnik: Specialized TCU, 10-LED State of charge, zaslon 3-LED Ride Mode

 

Specialized Turbo Levo 29

FOTO: Arhiv proizvajalca
FOTO: Arhiv proizvajalca

Kolo je opremljeno s prilagojenim elektromotorjem z 250 W moči. V poševno cev integrirana in lahko snemljiva baterija Specialized M1-400 s kapaciteto 400 Wh naj bi nudila dovolj moči za do štiri ure vožnje. Baterija je postavljena v okvir za optimalno porazdelitev teže, za večjo stabilnost, popolnoma pa se napolni v sedmih urah.
Okvir: Specialized M5 Premium Aluminij, geometrija Trail HT, integrirana baterija, ki jo lahko hitro snamete za polnjenje, in notranja napeljava žic
Vilice: SR Suntour XCM32, možnost zaklepa, 47 mm offset, nastavljiva, 110x15 mm os, 100 mm hoda
Elektromotor: Specialized 1.2E, Custom Rx Trail-tuned motor, 250 W
Baterija: Specialized M1-400, ANT+/Bluetooth® povezljivost, 400 Wh, povezljivost Mission Control App
Oprema: Shimano Alivio, 9 prestav
Zavore: Shimano BR-MT200, hidravlične zavore
Gonilka: 2D hladno kovan aluminij, custom offset, 165 mm, 32T
Zadnji verižniki: Shimano HG201, 9 prestav, 11-36 t
Obroča: Specialized XC 29'', aluminij
Plašča: Ground Control, GRID casing, Gripton
Fotografije opisanih koles so na spletni strani www.polet.si

Komentarji: