SNL, dihajmo in živimo z njo še na mnoga leta

Ta konec tedna štart 29. nogometnega prvenstva.

Objavljeno
13. julij 2019 12.01
Posodobljeno
13. julij 2019 12.05
Maribor je z največjimi uspehi zaščitni znak 1. SNL, ki se bo z 29. sezono v samostojni Sloveniji poslovila od tega desetletja. FOTO: Tadej Regent/Delo
Ta konec tedna se bo začelo nogometno prvenstvo (SNL), že 29. v samostojni Sloveniji, zad­nje v tem desetletju in moje 28., odkar sem vpleten v sloven­ski klubski nogomet. Le še trije, štirje delujoči kolegi so tako dolgo na »poročevalski« sceni.

Tekmovanje, ki je tako rekoč v vseh evropskih državah eden od temeljev državnosti. V veliki večini je največje ligaško ustrojeno tekmovanje tudi preseglo svojo izhodiščno vlogo cirkusa s poslanstvom, da zabava ljudstvo in mu zagotavlja kruha in iger.

V evoluciji so nogometna prvenstva prestopila nekaj stopenj razvoja. Zato v Evropi ni države brez nogometnega prvenstva – pa naj bo še tako obskurno ali organizirano na ravni nikoli enotnega hišnega sveta. Že dolgo mu pripada vloga širšega družbenega pomena, ki precej kroji usodo skupnosti.

Tudi slovenska liga je v svojih 28 letih samostojnosti igrala pomembno vlogo v krepitvi nacionalnega duha in utrjevanja državnosti ter se bolj ali manj uspešno razvijala. Na tej poti, ki se je začela z iz zdajšnjega zornega kota nepojmljivimi 21 klubi, se je srečevala z vseh vrst krizami, toda njenega razvoja ni bilo mogoče ustaviti.

image
FOTO: Guliver/getty Images


SNL je v slabih treh desetletjih postala najmočnejše ligaško tekmovanje v Sloveniji. Ne le to, po količini in intenzivnosti spremljanja je najzaslužnejša za vodilno vlogo nogometa v slovenskem športu. Kar še zdaleč ni bilo samoumevno glede na porodne krče ob nastanku in izhodišče, da je imel nogomet izrazito negativno konotacijo balkanskega športa, od katerega sta se kot od kužnega umikala najvišja politika in precej tudi gospodarstvo. Iz širšega zgodovinskega zornega kota je imel nogomet kot šport tudi daleč največ­ji vpliv na slovenstvo. In enega od ključnih pri prepoznavnosti majhne države v prvem deset­letju njene samostojnosti. V prvih letih SNL je glavna medijska vloga pripadala časopisom in njihovim bralcem, zdaj jo imajo elektronski mediji z gledalci in poslušalci ter družbena omrežja. Mi, »pisatelji«, zgolj poskušamo plemenititi, kar vidimo in česar ni mogoče slišati ali videti.


Samo močna SNL zagotavlja stalno športno občinstvo in predvsem medijsko pozornost.


Toda ni vse tako preprosto. SNL še zdaleč ni tako kakovostna, spektakularna in odmevna, da bi ji lahko namenjali še več medijskega prostora in da bi privabljala še več navijačev, ki so odraščali in se v nogometne navdušence vzgajali ob sprem­ljanju barcelon, realov, liverpoolov, juventusov, bayernov ... Razen s širjenjem v rumeno rubriko. Pričakovanje, da bo SNL tako kot povsod v razviti Evropi postala najprej družbeni fenomen, nato pa panoga z največjim mogočim vplivom na družbo, je bilo nerealno.

Kljub svojim pomanjkljivostim in majhnosti je SNL naša liga. Je najbolj razvita slovenska liga, v kateri odraščajo in se vzgajajo slovenski fantje. In skrbi za njihovo usodo. Najboljši med njimi bodo nekoč zvezdniki najbolj razširjene panoge na svetu, imeli bodo priložnost, da uresničijo svoje sanje.

Nam, navijačem, gledalcem in novinarjem, pa ostaja, da s SNL živimo in dihamo še na mnoga leta v dobrem in slabem. Doslej je bilo lepo in vredno. Naj tako ostane.