Naslednji začetek

O Smartu in Kitajcih.
Fotografija: Smart se bo iz Novega mesta odpeljal proti Kitajski. FOTO: Gašper Boncelj
Odpri galerijo
Smart se bo iz Novega mesta odpeljal proti Kitajski. FOTO: Gašper Boncelj

Obstajajo avtomobili in avtomobilske znamke, ki jim nekako ne gre. Takšen primer je Smart. V devetdesetih letih prejšnjega stoletja si ga je zamislil legendarni Nicolas Hayek. Prej mu je že fenomenalno uspelo z urami znamke Swatch, tako da bi moral zmagati tudi »swatchcar«. Bil je zamišljen kot šik mestno vozilce, Hayek je že takrat razmišljal o električnem pogonu. Idejo je ponudil Volkswagnu, pa ga je veliki Ferdinand Piëch zavrnil, potem so jo sprejeli pri Mercedesu.



Toda že start je bil zahteven, saj je imel mali dvosedežnik težave s stabilnostjo, kar so morali reševati skoraj sočasno z enakimi zapleti pri mercedesu A. Potem je le prišel na trg, a ni bil poceni, še marsikaj dragega je šlo zraven, na primer posebni stekleni prodajni stolpi. Povpraševanje so nato poskušali spodbuditi s štirisedežnim modelom na podlagi Mitsubishejevega colta, a komaj je dobro speljal, je španovija z Japonci razpadla. Potem je bil smart spet samo dvosedežnik, vse do leta 2014 in projekta Edison (Mercedes-Renault), ko je znova dobil štirisedežnega brata, tokrat v sodelovanju z Renaultom, in je zato skupaj s tehnično sorodnim twingom pripeljal v proizvodnjo k nam v Revoz.



Kakor smo slišali te dni, se bo čez nekaj let tudi to končalo. V Evropi jih ne bodo več izdelovali, pač pa pri Mercedesovem partnerju Geelyju na Kitajskem, vprašanje je, koliko jih bodo v prihodnosti sem uvozili. Zakaj Smart ni uspešen? Velja, da so mali avtomobili cenovno zelo občutljiva kategorija in da ljudje raje za malce več kupijo nekaj občutno večjega. Mali avto, ki gre v smeri prestiža, pa je sploh kočljiva zadeva. No, pri Daimlerju zadnjo novico prikazujejo drugače, kot Smartov novi začetek. Ne govorijo na glas, da jim je vsa leta prinašal izgubo, verjetno računajo, da jim bo kitajski partner pomagal k bolj ekonomičnemu izdelku. Za Mercedes se ta nova mešana družba zdi nekakšen polovični (zasilni) izhod. No, Geely ni kar tako, pod njim gre zadnja leta dobro švedskemu Volvu, bolj kot prej pod Fordom.

Pa Revoz? Sicer je še malce zgodaj soditi, a se zdi, da bodo čez nekaj let od tam znova prihajali le renaulti, projekt Edison pa bo šel v arhive. Le sprašujemo se, kaj bodo naredili z naslednjo generacijo twinga. Mu bodo iskali kakega novega brata? Te dni se v industriji dogaja marsikaj in kdo ve, ali ne bo imel imperij Renault Nissan čez nekaj let pod svojim okriljem še kake nove znamke.