Za varne šolske poti in prevoze otrok vse dni v letu

V Centru varne vožnje AMZS na Vranskem so pred prvim šolskim dnem vadili vozniki avtobusov, da statistika ne bi bila črna.
Fotografija: Tečaja varne vožnje za voznike avtobusov v Centru varne vožnje AMZS na Vranskem se je udeležilo le osem voznikov. FOTO: Leon Vidic/Delo
Odpri galerijo
Tečaja varne vožnje za voznike avtobusov v Centru varne vožnje AMZS na Vranskem se je udeležilo le osem voznikov. FOTO: Leon Vidic/Delo

Vransko – Pred začetkom novega šolskega leta so predstavniki AMZS in Policije tradicionalno opozorili na pomen varnih šolskih poti in prometne varnosti vseh 365 dni v letu. Tokrat so posebej izpostavili prevoze otrok v avtobusih, AMZS je v svojem centru varne vožnje za voznike pripravil brezplačen enodnevni tečaj. Iz vse države jih je na tečaj prišlo osem.

»Vodja prometnega sektorja mi je predlagal, da bi se udeležil tečaja. Do zdaj smo vozili med stožci in na mokri podlagi, kjer smo se izogibali vodnim oviram. Me je kar presenetilo. Vrtenje volana ni bilo najboljše,« je eno prvih vaj komentiral voznik avtobusa Janez Lap, ki vozi v podjetju Arriva Kam Bus. Pravi, da je nepredvidljivih situacij na cesti veliko: »Ko kdo prehiteva avtobus, ampak ni čisto prepričan.« Vedno zahteva, da so otroci privezani, priznava, da se tudi odpašejo.

Prav na pomen uporabe varnostnega pasu tudi v avtobusu, so posebej opozorili danes na Vranskem. Ne le otroci, zakonodaja zahteva, da so v avtobusu privezani tudi odrasli, če so v avtobusu na voljo varnostni pasovi. Kot je dejal Boštjan Smolej iz Sektorja prometne policije pri GPU, so lani v osebnih vozilih, avtobusih in prevozih s kombiji ugotovili 5400 kršitev, ko otroci niso bili ustrezno privezani. Tako bodo prav uporabi zadrževalnih sistemov ob letošnjem začetku šolskega leta namenili posebno pozornost.

Problem tudi kajenje

Večje število policistov bo, kot vsako leto, že teden dni pred začetkom šole na slovenskih cestah, je dejal Smolej: »Spremljali bodo predvsem prekoračitve hitrosti, odnos voznikov do pešcev, hojo pešcev, pa tudi kajenje v vozilu v navzočnosti mladoletnikov.« Tudi na tem področju opažajo precej kršitev. Lani so ugotovili 466 primerov, ko so odrasli v vozilih kadili v navzočnosti mladoletnika, do torka pa so letos zabeležili 279 tovrstnih kršitev.

Boštjan Smolej iz Sektorja prometne policije pri Generalni policijski upravi. FOTO: Leon Vidic/Delo
Boštjan Smolej iz Sektorja prometne policije pri Generalni policijski upravi. FOTO: Leon Vidic/Delo


Pri avtobusnih prevozih pa policija ne bo pozorna le na voznike avtobusov. Opažajo namreč, da se vozniki osebnih vozil ne zavedajo svojih dolžnosti, je povzel Smolej: »Če je avtobus označen s tablo za prevoz otrok in je ustavljen na avtobusnem postajališču, mora voznik v vozilu za avtobusom mimo njega voziti pazljivo in zmanjšati hitrost. Če je avtobus ustavljen na vozišču, povsod po naseljih namreč ni avtobusnih postajališč, pa morajo vozniki v vozilu za avtobusom počakati. Torej ne smejo peljati mimo.«

Otroke bodo opozarjali tudi, da morajo pri izstopu iz avtobusa počakati, da avtobus odpelje, potem preverijo, kakšna je situacija na cesti in šele potem lahko prečkajo vozišče.

Nujni tečaji za voznike

Policija je kljub izjemni kadrovski podhranjenosti v šolah navzoča tudi med šolskim letom. Med drugim jih šole lahko obvestijo o ekskurzijah in policija pred odhodom preveri, ali so avtobusi tehnično brezhibni in kakšno je psihofizično stanje voznikov. V zadnjih letih so imeli tudi nekaj primerov, ko je moralo podjetje zagotoviti nov avtobus ali zaradi alkoholiziranosti voznika pripeljati drugega. Teh primerov ni veliko, a so. Tudi zato so v AMZS pripravili tečaj varne vožnje posebej za voznike šolskih avtobusov. Prišlo jih je le osem.

Vozniki so vadili vožnjo v ekstremnih pogojih. FOTO: Leon Vidic/Delo
Vozniki so vadili vožnjo v ekstremnih pogojih. FOTO: Leon Vidic/Delo


​Inštruktor varne vožnje pri AMZS Rafael Pečjak je voznikom med drugim pokazal, kaj pomeni zavirati v sili: »Ko voznike vprašam, ali bi si upali na cesti tako zavirati, pravijo, da ne, ker ne vedo, ali so otroci pripeti, kje so torbe, ki lahko poletijo po avtobusu in koga poškodujejo.« Pečjak je dodal, da morajo imeti vozniki, ki prevažajo otroke, potrdilo, da imajo dovolj izkušenj, a meni, da je to premalo: »Tako kot vozniki začetniki bi tudi ti vozniki morali imeti tečaj varne vožnje, preden se lotijo prevoza skupine otrok. Tu bi morala več narediti tudi država.«

AMZS inštruktor varne vožnje Rafael Pečjak. FOTO: Leon Vidic/Delo
AMZS inštruktor varne vožnje Rafael Pečjak. FOTO: Leon Vidic/Delo


Očitno pa prav velikega posluha za tovrstna izobraževanja voznikov ni, je še opozoril Pečjak: »Gospa, ki smo jo poklicali, da bi njihovi vozniki prišli na brezplačen tečaj, nam je odgovorila: »Nimam časa, da bi govorila z vami, kaj šele, da bi poslala šoferja na tečaj varne vožnje.« Taki so ponavadi odgovori. Morda podjetja bolj stremijo k zaslužku kot pa k večji varnosti.«