Dober dan!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Znanoteh

Zoomerji – generacija, ki prostovoljno prodaja svoje podatke za drobiž

Vpogled v svet generacije Z, ki brez zadržkov deli svojo lokacijo in prodaja podatke, hkrati pa s strahom opazuje, kako UI ogroža vrednost njihovih diplom.
Generacija Z, prva generacija, ki je odrasla s pametnim telefonom v roki, pluje po vodah tehnološkega napredka. FOTO: Shutterstock
Generacija Z, prva generacija, ki je odrasla s pametnim telefonom v roki, pluje po vodah tehnološkega napredka. FOTO: Shutterstock
17. 7. 2025 | 05:00
17. 7. 2025 | 11:08
5:11

Generacija Z, ali zoomerji (tisti, ki so rojeni med letoma 1997 in 2012), je prva generacija, ki je odrasla s pametnim telefonom v roki. Danes ta generacija pluje po vodah tehnološkega napredka na način, ki se starejšim generacijam zdi poln protislovij. Po eni strani z odprtimi rokami sprejemajo orodja, ki brišejo meje zasebnosti, po drugi pa izražajo globoko tesnobo ob tehnologiji, ki bi lahko izničila njihova prizadevanja za uspešno prihodnost.

Ta paradoks se kaže na treh ključnih področjih: v vsesplošni delitvi lokacije, prodaji osebnih podatkov za denar in strahu, da umetna inteligenca razvrednoti njihovo izobrazbo.

Za generacijo Z vprašanje »Kje si?« postaja vse bolj odveč. Kot poroča Sfgate, so aplikacije za deljenje lokacije, kot sta Applova find my in snap map, postale nepogrešljiv del njihovega družbenega tkiva. Medtem ko se starejšim zdi nenehno sledenje prijateljem bizarno in invazivno, je za mlade to postalo »vsakdanji del življenja«, kot je za omenjeni medij povedala 19-letna Rhiannon Cogley.

Za generacijo Z vprašanje »Kje si?« postaja vse bolj odveč. FOTO: Jose Luis Gonzalez/Reuters
Za generacijo Z vprašanje »Kje si?« postaja vse bolj odveč. FOTO: Jose Luis Gonzalez/Reuters

»Svojim prijateljem bi tako ali tako povedala, kje sem. To mi prihrani eno sporočilo,« je pojasnila.

Ta trend poganja več dejavnikov. Prvi je varnost; v skupini prijateljev, ki se odpravijo ven, deljenje lokacije omogoča, da pazijo drug na drugega. Drugi je preprosta priročnost, saj je lažje najti prijatelja v gneči na koncertu ali videti, kdaj bo nekdo prispel. A najpomembnejši razlog je, kot poudarja sociologinja Julie Albright za Sfgate, krepitev družbenih vezi.

Deljenje lokacije je postalo oblika virtualne bližine, »skoraj kot da bi nekoga virtualno držal za roko«, s čimer mladi zadovoljujejo globoko zakoreninjeno potrebo po povezanosti.

Generacija Z z veliko mero tesnobe opazuje razvoj umetne inteligence. FOTO: Stanislaw Mikulski/Shutterstock
Generacija Z z veliko mero tesnobe opazuje razvoj umetne inteligence. FOTO: Stanislaw Mikulski/Shutterstock

Ta digitalni vpogled v življenja drugih ustvarja nove priložnosti za ljubosumje in občutek izključenosti (FOMO). »Občutek zapuščenosti ali osamljenosti se lahko okrepi, ko vidiš nekaj, česar prejšnje generacije niso mogle videti – da so se ljudje zbrali in ti nisi povabljen,« opozarja Albrightova.

Kljub temu se zdi, da za generacijo Z prednosti pretehtajo slabosti, saj priljubljenost teh storitev še naprej raste.

Ko zasebnost dobi ceno

Pripravljenost generacije Z, da deli svoje življenje, se ne konča pri lokaciji. Spletni portal Mein-MMO poroča o novem trendu, kjer mladi za denar zavestno prodajajo svoje osebne podatke.

Mladi z odprtimi rokami sprejemajo orodja, ki brišejo meje zasebnosti. FOTO: Shutterstock
Mladi z odprtimi rokami sprejemajo orodja, ki brišejo meje zasebnosti. FOTO: Shutterstock

Podjetja, kot je Verb.AI, uporabnikom ponujajo okoli 50 evrov na mesec v zameno za namestitev aplikacije, ki beleži vse njihove digitalne aktivnosti – od obiskanih spletnih strani in spletnih nakupov do serij, ki jih gledajo.

Ta poslovni model temelji na ugotovitvi, da generacija Z veliko lažje deli svoje podatke kot starejše generacije. Raziskava »Forum Global Consumer Sentiment«, ki jo navaja Mein-MMO, kaže, da kar 88 odstotkov pripadnikov generacije Z nima težav z deljenjem osebnih podatkov, če v zameno dobijo boljšo spletno izkušnjo, medtem ko je ta delež pri starejših le 67 odstotkov.

Podatke je pogosto mogoče deanonimizirati in ustvariti podrobne profile posameznikov. FOTO: Sasirin Pamai/Shutterstock
Podatke je pogosto mogoče deanonimizirati in ustvariti podrobne profile posameznikov. FOTO: Sasirin Pamai/Shutterstock

Vendar takšna prodaja zasebnosti prinaša tveganja. Čeprav podjetja obljubljajo anonimnost, je podatke pogosto mogoče deanonimizirati in ustvariti podrobne profile posameznikov. 

Strah pred prihodnostjo

Medtem ko generacija Z na eni strani aktivno trguje s svojo digitalno sledjo, na drugi strani z veliko mero tesnobe opazuje razvoj umetne inteligence.

Kot piše New York Post, ki se sklicuje na poročilo podjetja Indeed, skoraj polovica (49 odstotkov) iskalcev zaposlitve iz generacije Z meni, da je zaradi orodij, kot je chatgpt, njihova visokošolska izobrazba že postala zastarela. Ta občutek je bistveno močnejši kot pri milenijcih, kjer tako meni le tretjina, in generaciji »baby boom«, kjer ima podobne pomisleke le vsak peti.

Podjetja vse pogosteje opuščajo zahtevo po štiriletni izobrazbi. Namesto diplome se iščejo kadri, ki so vešči dela z umetno inteligenco. FOTO: Science Photo Library Via AFP
Podjetja vse pogosteje opuščajo zahtevo po štiriletni izobrazbi. Namesto diplome se iščejo kadri, ki so vešči dela z umetno inteligenco. FOTO: Science Photo Library Via AFP

Strah ni neutemeljen. Podjetja vse pogosteje opuščajo zahtevo po štiriletni izobrazbi in namesto tega iščejo kadre, ki so vešči dela z umetno inteligenco.

»Vsako delovno mesto bo verjetno izpostavljeno določeni stopnji vpliva generativne umetne inteligence,« je za New York Post opozorila Linsey Fagan iz podjetja Indeed.

Posledično se je povpraševanje po tečajih o strojnem učenju in promptnem inženirstvu skokovito povečalo. Sporočilo delodajalcev in tehnoloških velikanov je jasno: »Nauči se tehnologije ali pa boš ostal zadaj.«

Sorodni članki

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine