Pisane barve rasizma

Propagandni protirasistični film, ki je srhljivo aktualen
Fotografija: Bel in črn kukluksklanovec – Adam Driver in John David Washington
FOTO: Focus Features
Odpri galerijo
Bel in črn kukluksklanovec – Adam Driver in John David Washington FOTO: Focus Features

Če vas ne skrbijo oboroženi zakrinkani moški, polni sovraštva in premalo samozavestni, ste iz pravega testa, da se nekega dne zbudite v državi, ki je ne boste več prepoznali in v kateri vas bo strah. Ameriški cineast Spike Lee, o katerem je treba pripisati, da je Afroameričan, kar je po svoje lahko rasistična opazka, je postavil na filmsko platno biografsko kriminalno dramo judovskih producentov Črni KKKlanovec, kar prav tako lahko komu zadiši po rasizmu. Zanj je letos prejel veliko nagrado canskega filmskega festivala.

Spike Lee je eden izmed najbolj zoprnih ameriških režiserjev, ki vztrajno praska po odprtih ranah Združenih držav Amerike. Tudi tokrat se je lotil medrasne tematike, saj rasizem lahko tli v vsakem in najbolj nevarni podporniki rasizma so pridni in mirni ljudje, ki ne storijo ničesar.

Da bo nekaj storil, se je odločil edini temnopolti in najmlajši policist ter detektiv policijske enote v mestu Colorado Springs v ameriški zvezni državi Kolorado Ron Stallworth. Naredil je nekaj tako norega, da je celo delovalo. Kot prvi črnec se je uradno včlanil v rasistično teroristično organizacijo Kukluksklan belopoltih protestantskih supremacistov. Razkril je delovanje Klana, ki mu člani pravijo le organizacija, načrte za oboroževanje, povezave z vojsko ZDA, načrtovano infiltracijo v vrhove državnih ustanov in teroristične napade na temnopolto prebivalstvo.

Svojo izkušnjo je zapisal v spominih Črni klanovec, na filmsko platno pa jih je prelil Spike Lee, ki je napisal scenarij s Charliejem Wachtelom, Davidom Rabinowitzem in Kevinom Willmottom. Glavni vlogi, torej črno in belo različico Rona Stallwortha, igrata John David Washington, sin Denzla Washingtona, in Adam Driver, ki je postal širše prepoznaven kot Kylo Ren v dveh nadaljevanjih Vojne zvezd, Sila se prebuja (2015) in Zadnji jedi (2017).

John David Washington in Spike Lee med snemanjem filma.<br />
FOTO: Focus Features
John David Washington in Spike Lee med snemanjem filma.
FOTO: Focus Features

 

Film kot propagandno orodje


Svetovna premiera filma Črni KKKlanovec je bila 14. maja na filmskem festivalu v Cannesu, kjer se je potegoval za zlato palmo in veliko nagrado žirije. Dobil je slednjo, ustvarjalci filma pa so na premieri doživeli šestminutne stoječe ovacije. Zagotovo zasluženo. V ZDA so film začeli predvajati v kinematografih 10. avgusta, na obletnico velikega marša belopoltih rasistov Unite the Right, ki so se pred enim letom v Charlottesvillu spopadli s protiprotestniki. Takrat so belopolti rasisti z avtomobili zapeljali v množico protiprotestnikov in ubili 32-letno Heather Heyer. Film se konča s posnetki tega krvavega dogodka in govorom predsednika Donalda Trumpa, ki je tekrat povedal, da so bili na tem srečanju dobri in spodobni možje in žene ter zelo agresivni nasprotniki rasističnega protesta.

Spike Lee se zaveda, da je film od nastanka odlično propagandno orodje, in ga je v karieri vestno uporabljal za slikanje družbenih krivic, razbijanje stereotipov ter tako poskušal narediti svet nekoliko prijaznejši. Vedno je bil provokativen in čistega duha.

Očitno pa se ni mogel zadržati, da ne bi v to zgodbo o rasnem antagonizmu vključil tudi dveh epohalnih ameriških filmov, V vrtincu ter Rojstvo naroda. Film Črni KKKlanovec se začne s podobami množice mrtvih in ranjenih vojakov v Atlanti ter scefrano zastavo ameriškega Juga iz filma V vrtincu. Tema filma je ameriška državljanska vojna, ki je sledila nameri Abrahama Lincolna, prvega republikanskega predsednika ZDA, po osvoboditvi Afroameričanov suženjstva. Temu sta sledili odcepitev držav na jugu ZDA in državljanska vojna.
 

Sodobni klanovci


Film Rojstvo naroda, ki se je sprva imenoval Klanovec, je več kot tri ure dolg epski nemi film D. W. Griffitha ter filmska klasika iz leta 1915, ki je bil velika uspešnica in neposredni iniciator obnovitve delovanja Kukluksklana, tajne politične rasistične organizacije belopoltih protestantov, ki bolj ali manj še vedno deluje. Zanimivo je, da so sodobni klanovci spremenili delovanje ter namesto neposrednega nasilja prevzeli taktiko infiltracije, podobno kot italijanska mafija, in na ključne položaje v strankah, najraje seveda v republikanski, ter državnih ustanovah postavili svoje ljudi. Prikazujejo se kot zmerni domoljubi in kot take jih vidi tudi njihov podpornik, sedanji predsednik Donald Trump. Zanimiva je transformacija političnih izhodišč republikanske stranke in njenega stališča od Lincolna do Trumpa.

Črni KKKlanovec je film o nerazumnem sovraštvu do drugačnih, ki je doslej naredilo veliko škode, in o tem, da ne smemo biti tolerantni do netolerantnih.




Komentarji: