Zlati lev režiserki Chloé Zhao za film Nomadland

Na Mostri so razglasili najboljše filme v letu, ki so ga poimenovali leto žensk. Posebna nagrada tudi za slovensko manjšinsko koprodukcijo Oaza.
Fotografija: Frances McDormand v filmu NOMADLAND. Foto Courtesy Of Searchlight Pictures
Odpri galerijo
Frances McDormand v filmu NOMADLAND. Foto Courtesy Of Searchlight Pictures

Po enajstih dneh se je drevi s podelitvami nagrad zaključil 77. beneški filmski festival, ki je tokrat zaradi grožnje z okužbo s covidom-19 potekal na distanci in z maskami, pa vendarle v živo. Festival, ki med A-kategorniki slovi po najbolj sproščenem vzdušju, je bil kljub številnim omejitvam in strogim preventivnim protokolom, organiziran brezhibno. Zaključna ceremonija je potekala v sentimentalnem slogu, s hvalospevom kinematografiji in velikim stvaritvam velikih stvariteljev ter kolektivni izkušnji doživljanja filmskih zgodb v kinodvorani.

Predsednica žirije Cate Blanchett je podelila zlate leve. Foto Guglielmo Mangiapane Reuters
Predsednica žirije Cate Blanchett je podelila zlate leve. Foto Guglielmo Mangiapane Reuters


Večer je bil nabit z emocijami, za kar so poskrbele nagrajene avtorice. Festival, ki se je že pred začetkom pohvalil, da je med osemnajstimi tekmovalnimi filmi kar 44 odstotkov naslovov, ki so jih posnele režiserke, je mnoge avtorice na koncu tudi počastil z nagradami.

Že od 18. ure naprej so se po rdeči preprogi pred veliko dvorano – salo grande v filmski palači na Lidu sprehajali predvsem itailjanski zvezdniki, ki so dobili letos na Mostri več pozornosti, saj se festivala iz varnostnih ukrepov, številni tuji zvezdniki niso udeležili. Na najstarejšem filmskem festivalu na svetu, kjer so lani gostili Penelope Cruz, Kristen Stewart, Iman, Scarlett Johansson, Sienno Miller, Brada Pitta in Johnnyja Deppa, so tudi letos pozdravili nekaj znanih obrazov.

Predsednica žirije Cate Blanchett na rdeči preprogi. Foto Tiziana Fabi Afp
Predsednica žirije Cate Blanchett na rdeči preprogi. Foto Tiziana Fabi Afp


Mesto prve zvezde festivala je pripadlo avstralski igralki Cate Blanchett, ki je letos predsedovala glavni žiriji. Poleg nje so o najboljših filmih odločali še avstrijska režiserka Veronika Franz, nemški režiser Christian Petzold, italijanski pisatelj Nicola Lagioia, britanska režiserka in scenaristka Joanna Hogg, francoska igralka Ludivine Sagnier, napovedanega romunskega režiserja Cristija Puiuja, pa je tik pred zdajci v žiriji zamenjal ameriški igralec Matt Dillon. Menda so Puiuja zamenjali zaradi izjave, da je gledanje filmov z masko čez obraz »nehumano«. To pa je bil tudi edini »škandal«, ki se je letos zgodil na Mostri.

Cate Blanchett in Matt Dillon na zaključni slovesnosti 77. Mostre. Foto Alberto Pizzoli Afp
Cate Blanchett in Matt Dillon na zaključni slovesnosti 77. Mostre. Foto Alberto Pizzoli Afp


Cate Blanchett je na odru razglasila zmagovalni film 77. Mostre. Zlati lev je poletel v ZDA, k kitajsko-ameriški režiserki Chloé Zhao, ki je navdušila s filmom Nomadland (Dežela nomadov). Zhaova, ki je za film spisala scenarij, ga režirala, producirala in zmontirala, se je od nekdaj zanimala za problematiko manjšinskega in avtohtonega prebivalstva ZDA, postkolonialistično tematiko in izzive vzpostavljanja lastne identitete v sodobnem svetu spreminjajočih se vrednot. Predana je raziskovanju ameriške tradicije in kulture na specifičen poetičen način (njen Jezdec je pred dvema letoma na Liffu tekmoval v sekciji Perspektive). V svojem tretjem celovečercu Nomadland sledi vdovi z imenom Fern (igra jo Frances McDormand), ameriški »moderni nomadki«, ki se pred ekonomskim kolapsom in v iskanju »bolj zelenih pašnikov« z malim avtodomom iz mesta odpravi v divjino ameriškega ­zahoda.



Zlatega leva za režijo je dobila drama New Order (Novi red), mehiškega avtorja Michela Franca, o državnem udaru v Mexico Cityju.

Srebrni lev za režijo pa je poletel na japonsko k Kijošiju Kurosavi za film Žena vohuna.

Ruski cineast Andrej Končalovski pa je dobil posebno omembo za film Dragi tovariši! Film na precej kritičen način pripoveduje o posebni generaciji, ki je bíla vojno in častila Stalina. »Ideja socializma je danes zelo pomebna in veseli me, da je žirija film dobro sprejela,« je povedal Končalovski na novinarski konferenci po podelitvi nagrad.



Nagrado za najboljši scenarij je prejel film The Disciple, indijskega režiserja Chaitanye Tamhaneja.

Najboljšo moško vlogo je ustvaril Pierfrancesco Favino v italijanskem filmu Padrenostro, režiserja Claudia Noceja.



Najboljšo žensko pa Vanessa Kirby v Pieces of a Woman (Delčki ženske), ki je njena prva glavna vloga v filmu.



Nagrado Marcella Mastroiannija za mladega igralca pa je prejel Rouhollah Zamani v iranskem filmu Sun Children v režiji Majida Majidija.



Najboljša igralka Vanessa Kirby. Foto Guglielmo Mangiapane Reuters
Najboljša igralka Vanessa Kirby. Foto Guglielmo Mangiapane Reuters

 

Ženske na robu čustvenega zloma


Med 33 filmi v tekmovalni sekciji Obzorja je izbirala petčlanska žirija na čelu s francosko režiserko Claire Denis. Ob njej so španski režiser Oskar Alegria, italijanska režiserka Francesca Comencini, bivši predsednik izraelskega filmskega sklada
Katriel Schory in ameriška producentka Christine Vachon. 

Za najboljši film s posebno avtorsko estetiko so razglasili film The Wasteland, iranskega režiserja Ahmada Bahramija. Za najboljšega režiserja je obveljal Filipinec Lav Diaz s filmom Genus Pan.

Posebno nagrado je žirija Obzorij podelila filmu o imigrantih Listen (Prisluhni) portugalske režiserke Ane Rocha de Sousa. Režiserka je prejela tudi leva prihodnosti in ob tem ostala brez besed. V solzah se je zahvalila beneškemu festivalu, da ni obupal nad filmom, ter se posebej zahvalila za veliko priložnost, ki ji jo prinaša nagrada. V filmu Listen spremljamo portugalsko družino s tremi otroki, ki se trudi preživeti v novi državi (Veliki Britaniji) in njihov boj z birokracijo in socialnimi službami, ki niso naklonjene priseljencem.

Režiserka Ana Rocha de Sousa je prejela dve nagradi za kratki film Listen (Poslušaj) in na odru ni mogla zadržati solza. Foto Alberto Pizzoli Afp
Režiserka Ana Rocha de Sousa je prejela dve nagradi za kratki film Listen (Poslušaj) in na odru ni mogla zadržati solza. Foto Alberto Pizzoli Afp


Najboljši scenarij v tej sekciji ima italijanski film Pietra Castellitta Predatori. Najboljša igralka je Khansa Batma v filmu Zanka Contact režiserja Ismaëla El Irakija, ki je pozval vse kolege režiserje naj tvegajo in ponudijo vloge igralkam, četudi še niso nastopile v filmu, kot je Batma. »Tvegajte in dajte vloge temnopoltim ženskam, Arabkam, Azijkam, ženskam, ki imajo več kot 45, 55, 65 let ... tvegajte, ker se to obrestuje,« je govoril El Iraki. Najboljši igralec je postal Yahya Mahayni v filmu The Man Who Sold His Skin tunizijskega režiserja Kaoutherja Bena Hanie.

Najboljši kratki film 77. Mostre je 20-minutna drama o odraščanju in odnosu med matero in hčerjo Entre tú y milagros, režiserke Mariane Saffon iz Kolumbije. Nominacijo za evropsko nagrado pa je prejel kratkometražec The Shift Laure Carreira.
 

Nagrajena tudi naša Oaza


Med številnimi stranskimi nagradami, ki jih podeljujejo na beneškem filmskem festivalu, je bila slavja deležna tudi srbsko-nizozemsko-slovensko-bosansko-francoska koprodukcija Oaza, v kateri igra tudi slovenska igralka Maruša Majer. Režiser Ivan Ikić je za film o ljubezenskem trikotniku mladih ljudi s posebnimi potrebami, ki jim institucionalno okolje ne dovoljuje izkazovanja čustev, prejel nagrado Europa Cinemas Label. Film je bil prikazan v sekciji Dnevi avtorjev (Giornate degli Autori).

Cate Blanchett (L) ob voditeljici zaključne slovesnosti, italijanski igralki Anni Foglietta. Foto Alberto Pizzoli Afp
Cate Blanchett (L) ob voditeljici zaključne slovesnosti, italijanski igralki Anni Foglietta. Foto Alberto Pizzoli Afp

Komentarji: