
Neomejen dostop | že od 14,99€
Pod vodstvom mladega režiserja in vizualnega umetnika Ivana Lobode je Koper in Koprsko gledališče minuli teden že šestič postal prizorišče gledališkega festivala Fuga, na katerem so sodelovale akademije iz Slovenije, Slovaške, Poljske in Švice. Akademija iz Beograda se zaradi socialne in politične krize v Srbiji letošnjega dogodka ni mogla udeležiti.
Ivana Lobode ni mogoče stlačiti v en predalček. Je pianist, vizualni umetnik, gledališki režiser, igralec … Dvanajst let študija klavirja je sklenil s koncertom v Tartinijevem gledališču v Piranu, nato pa se po likovni gimnaziji v Kopru odločil za študij gledališke režije na univerzi Middlesex v Londonu. Za diplomsko predstavo, avtorski projekt po motivih Slehernika, je ob diplomi prejel tudi nagrado za izjemen umetniški dosežek.
Na Art vikendu, ki je potekal konec maja, se je predstavil z videoinstalacijo Kamniti spalec, ki jo je navdihnila istoimenska zbirka Maka Dizdarja, v kateri posebno vlogo zavzemajo stečki, nagrobniki iz 12., 13. in 14. stoletja, z navdihujočimi poetičnimi zapisi o življenju in smrti, minljivosti in ljubezni.
Letošnja edicija je posvečena tistemu, kar pogosto ostane preslišano: tihi travmi, ki se prenaša skozi generacije; nasilju, ki se zgodi tam, kjer bi morali biti varni; mitom, ki oblikujejo naše vloge, ne da bi jih razumeli. Kaj pomeni govoriti v času, ko so besede izčrpane? Kaj pomeni uprizarjati v svetu, ki je vedno bolj resničen v svoji brutalnosti in vedno bolj izmišljen v svoji podobi?
Žal se ga zaradi politične situacije v Srbiji niso mogli udeležiti. Študenti FDU so med pobudniki protestov, na Fugi pa so večkrat gostovali. Manjkali so. Letos sem vodil tudi okroglo mizo Biti umetnik danes, kjer smo odprli ravno to temo – vlogo umetnika v času družbenih pretresov.
Pomanjkanje empatije. Hitrost, s katero presojamo, obsojamo, pozabljamo. Mislim, da je odgovornost umetnika danes predvsem v tem, da ohranja prostor za čutenje. Da širi empatijo – ne kot slogan, ampak kot prakso.
Fuga je presledek – med zvrstmi, jeziki, ljudmi. Je pobeg, a tudi srečanje. Kot v glasbeni fugi: različni glasovi iščejo skupni prostor.
Letos smo začutili, da Fuga presega meje študentskega festivala, postaja prostor dialoga in skupnosti ter vztraja pri ranljivem dejanju srečanja. Študenti so v Kopru preživeli šest dni in ustvarili prijateljstva in mednarodne navezave za potencialno skupno delo v prihodnosti. O teh študentih umetnikih bomo še slišali, nekateri od njih bodo postali pojem evropskega gledališča.
Sodelovanje z Obalnimi galerijami in Glejem je bilo korak naprej. Razstavni segment, v katerem študentke in študenti vizualne umetnosti vstopajo v dialog s tematikami gledaliških uprizoritev, je nastal pod mentorstvom Marka Čeha in metode Boundary Crossing.
»Gledati s srcem« je eden najnežnejših naukov, kar jih poznam. Govori o pogledu, ki ni kritičen, temveč sočuten. V času, ko je pogled pogosto orodje presoje ali nadzora, je to globoko subverziven poziv: videti drugega brez strahu, brez maske. Mali princ nas uči odnosa – do sveta, do drugega, do sebe. In to bo vedno aktualno.
Zato se mi je zdelo nujno, da ga ne »uprizarjamo«, temveč da ga doživimo skupaj z občinstvom – s podobami, zvoki, tišino.
Ocean morje je oda morju in vsem, ki ga opazujejo, da bi razumeli sebe. Je zgodba o ljudeh, ki bi radi živeli, pa ne znajo ali ne morejo, ker jih zadržujejo izgube, strahovi, preteklosti. Morje v romanu ni prostor oddiha, ampak snov, ki preizkuša. Je zdravilo in rana hkrati. In prav to me je pritegnilo: morje kot prostor preobrazbe – tihe, notranje, pogosto boleče. V njem se brišejo meje med posameznikom in svetom. Zdi se mi, da tudi gledališče išče prav to, tisti rob, kjer se nekaj konča, da bi se nekaj drugega lahko začelo.
Ob meni je od rojstva. Ko ga ni – kot takrat, ko sem živel v Londonu –, začutim, da mi nekaj manjka. Ni samo kulisa, je prostor zavesti. Morje misli, čuti, odzvanja. V njem se vse začne – in konča. Je ritem, ki se ti vtisne v telo, in tišina, ki vedno nekaj pove.
Tega se ne spomnim. Od nekdaj je bilo tako.
Življenje me je odneslo drugam. Gledališče je združilo moje glasbeno in likovno znanje v smiselno celoto.
Takrat se mi je zdelo, da je London v središču sveta in da moram biti tam. Mesto je bilo ogromno, živo, mednarodno, skrajno raznoliko. Navdihnil me je prav v svoji nepopolnosti, v kaosu in presežku. Tam sem prvič zares razumel, kaj pomeni živeti v prostoru, kjer te nihče ne pozna – in zato lahko postaneš kdorkoli.
V Londonu sem preživel več kot pet let. In potem sem nenadoma začutil, da se je nekaj izteklo. Da se je končal neki notranji cikel. Nisem vedel, kam bom šel naprej, a takrat je prišla pandemija in me zadržala v Sloveniji dlje, kot sem predvidel. In zdaj sem tukaj, v Ljubljani, v Piranu, dokler me spet ne odnese kam drugam.
Drugače. Bolj tiho. A ravno ta tišina mi je dala prostor za razmislek. London te sili v odziv, tukaj se lahko ustaviš. In včasih prav iz tega premora vznikne nekaj, kar bi v hitrem tempu težko slišal.
Raziskoval in podrobneje spoznaval sem Ulayevo delo in življenje v Amsterdamu, preden je spoznal Marino. To je obdobje, ki ga obravnavam v performansu o njem.
Marino sem spoznal med njenim obiskom v Piranu. Bila je zelo prijetna in mirna. Oddajala je mir, ki je navdihujoč.
To pomeni dihati lepoto – in se boriti z nostalgijo. Piran zna biti mil in krut. Je kraj, kjer svetloba govori.
Trenutno v Piranu, s prijatelji na plaži na Punti.
Ljubezen. V vseh oblikah. V pogumu, da vidiš drugega – in ostaneš.
Popkulturni namigi:
Popkulturni namigi
Amira Medunjanin
v Grožnjanu leta 2022
Luccio Battisti:
Il mio canto libero
Noro veselje (La pazza gioia, režija Paolo Virzi, 2016)
The Great Tamer, režija Dimitris Papaioannou
Komentarji