Dobro jutro!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Slovenija

Nova tarča tobačne industrije: 14-letniki

Uporaba novih tobačnih in nikotinskih izdelkov bistveno bolj narašča med mladimi kot odraslimi, zlasti med dekleti.
»Otroci pogosto začnejo eksperimentirati že v petem ali šestem razredu,« je dejala Žanin Kužnik. FOTO: Roman Šipić
»Otroci pogosto začnejo eksperimentirati že v petem ali šestem razredu,« je dejala Žanin Kužnik. FOTO: Roman Šipić
S. B.
25. 11. 2024 | 09:44
25. 11. 2024 | 10:56
7:24

Uporaba novih tobačnih in nikotinskih izdelkov med mladimi hitro narašča in predstavlja dodatna zdravstvena tveganja, so poudarili na današnji tiskovni konferenci. »Tudi dijaki v Sloveniji poročajo, da so zelo izpostavljeni marketingu teh izdelkov in celo različnim promocijskih pristopom, ki so že dolgo prepovedani,« je poudarila Helena Koprivnikar z Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ), zato je kljub temu, da imamo eno najstrožjih zakonodaj na tem področju, treba takoj ukrepati

image_alt
Danes o predlogu, ki prepoveduje arome v elektronskih cigaretah

Takšni rezultati seveda niso naključje. Kot je že uvodoma opozorila vodja predstavništva Svetovne zdravstvene organizacije (SZO) v Sloveniji Melita Vujnović, je bila tobačna industrija v zadnjih 20 letih pod vse večjim pritiskom predpisov. Ključni ukrep je bilo omejevanje teh izdelkov za zaščito zdravja, zato je ubrala nove pristope.

»Tobačna industrija se je odzvala in ponovno napada, njena glavna tarča so otroci,« je poudarila Melita Vujnović. V industriji so namreč hitro ugotovili, da so otroci, stari 14 let, njihov ključni trg, o tem so opravljali celo tržne raziskave, preučevali kadilske navade otrok in razvijali izdelke in tržne kampanje, namenjene njim. Skupina od 14 do 18 let je tako ključna za posel tobačne industrije in rast trga, je izjavila predstavnica SZO. S tem industrija poskuša nadomeščati stranke, ki so prenehale kaditi ali umrle.

V 53 evropskih državah so elektronske cigarete prehitele običajne, saj je 32 odstotkov 15-letnikov, vključenih v raziskavo, povedalo, da so že kadili elektronsko cigareto, 20 odstotkov jih je to počelo v zadnjem mesecu. Glavni razlog, da poskusijo tovrstne izdelke, je okus, je pokazala raziskava SZO. Devet od desetih uporabnikov v Avstraliji in ZDA uporablja prav takšne izdelke, več kot 70 odstotkov mladih v ZDA je izjavilo, da bi prenehali kaditi, če bi bili na voljo izdelki le z okusom tobaka. 

Zlasti sporno je oglaševanje v bližini šol, kjer so reklame postavljene v višini oči otrok, v bližini prigrizkov in sladkih pijač, prav tako so sporni zagotavljanje podpore vplivnežev, sponzoriranje mladinskih dogodkov in znižanje cen, da so elektronske cigarete dostopne otrokom in mladim, je navedla le nekaj praks, ki jih uporablja tobačna industrija.

Razcvet zlasti po pandemiji

Helena Koprivnikar z NIJZ je  na priložnostnem vzorcu približno tisoč dijakov drugih letnikov okoli 30 srednjih šol predstavila rezultate. Ugotavljajo, da uporaba novih tobačnih in nikotinskih izdelkov hitro narašča in da se delež kadilcev v starostni skupini ne znižuje več, kot se je v preteklosti.

Če govorimo o vseh, ki so kadarkoli uporabili te izdelke, smo prvič ugotovili, da padca ni več, zlasti elektronske cigarete doživljajo pravi razcvet, je poudarila predstavnica NIJZ. Deleži uporabnikov med mladimi so veliko višji kot med odraslimi. Na splošno narašča tudi uporaba drugih nikotinskih izdelkov.

Razlike med mladimi so vidne po spolu: dekleta bolj uporabljajo cigarete in elektronske cigarete (več kot vsaka tretja anketirana je uporabljala slednje), fantje pa so vodilni pri brezdimnih tobačnih izdelkih in nikotinskih vrečkah. V vsakem primeru pa so dekleta vodilna, so ugotovili na NIJZ, kar vzbuja še posebno skrb zaradi načrtovanja nosečnosti. Pri dekletih je 21 odstotkov takih, ki uporabljajo elektronske cigarete tako pogosto, da so verjetno že zasvojene.

Deleži uporabnikov elektronskih cigaret med mladimi so veliko višji kot med odraslimi. FOTO: Roman Šipić
Deleži uporabnikov elektronskih cigaret med mladimi so veliko višji kot med odraslimi. FOTO: Roman Šipić

Kako mladi pridejo  do teh izdelkov? Največkrat prek nadomestnega kupca, lahko pa jih kupijo tudi sami, med drugim na spletu. Najbolj dostopne so prav elektronske cigarete, tudi cene so zanje dostopne – tako jih zaznavajo tudi sami. Za vse te izdelke imamo sicer prepoved prodaje mlajšim od 18 let, vendar že mladi sami pravijo, da trgovci ne preverjajo starosti oziroma nakupa mladoletnim ne zavrnejo. Glede na raziskavo je zelo malo takih, ki se jim je to zgodilo.

»Tudi dijaki v Sloveniji poročajo, da so zelo izpostavljeni marketingu teh izdelkov in celo različnim promocijskih pristopom, ki so že dolgo prepovedani,« je še poudarila Helena Koprivnikar, zato je kljub temu, da imamo eno najstrožjih zakonodaj na tem področju, pomembno takojšnje ukrepanje. Prepovedali smo sicer arome v elektronskih cigaretah, a do tega je skoraj še leto, so pa še drugi ključni ukrepi, med njimi občutno višanje cen, stroga regulacija prodajnih mest (imamo jih več kot 6000, nekatera so tudi v bližini šol), je dodala.

Ogrevani tobačni izdelki deloma nadomestili klasične cigarete

Lucija Smojver iz Nacionalnega laboratorija za zdravje, okolje in hrano je pritrdila, da zaznavajo zlasti porast novih tobačnih izdelkov. Med njimi so predvsem ogrevani tobačni izdelki, ki so deloma nadomestili klasične cigarete, deloma pritegnili nove uporabnike. Po trenutno veljavni zakonodaji ni treba v sistem vnašati podatkov v zvezi z novimi nikotinskimi izdelki (denimo nikotinskimi vrečkami), zato nimajo ustreznih podatkov ne o njihovih sestavinah ne o obsegu prodaje. Ti izdelki imajo tako lahko veliko vsebnost nedovoljenih ali dovoljenih snovi, kot je nikotin. Posebej problematična je sočasna uporaba nikotinskih vrečk s preostalimi tobačnimi izdelki, je še poudarila Lucija Smojver.

Tudi v mladinski zvezi Brez izgovora Slovenija, kjer izvajajo preventivne programe na tem področju, so zaskrbljeni. Kot ugotavljajo na terenu, narašča uporaba elektronskih cigaret in fug, ne le med srednješolci, tudi med osnovnošolci. »Otroci pogosto začnejo eksperimentirati že v petem ali šestem razredu,« je dejala Žanin Kužnik. Opažajo, da osnovno- in srednješolci to uporabljajo brez težav na šolskih hodnikih, straniščih, celo v učilnicah, opazijo jih tudi na vlakih in avtobusih. Kot sami pojasnjujejo, so ti izdelki zelo dostopni; pomagajo jim bodisi starejši, velikokrat se preprodajajo oziroma jih kupijo sami v trgovinah ali spletu.

Kot poročajo mladi, začnejo te izdelke uporabljati v družbi, tako se počutijo bolj sprejete, vključene. Prav tako so poudarili, da se promoviranje teh izdelkov pojavlja na družbenih omrežjih, kot sta instagram in tiktok, ter v televizijskih serijah kot del nekega privlačnega imidža. Na uporabo še vedno vpliva tudi družinsko okolje. 

Sorodni članki

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine