Brexit med prebojem in prepadom

Kaj morate vedeti pred nocojšnjim glasovanjem o ločitvenem sporazumu v britanskem parlamentu?
Fotografija: Britanski premierki Theresi May je sinoči v pogajanjih v Strasbourgu uspelo doseči kompromis, ki naj bi omogočil glasovanje britanskih poslancev za sporazum o brexitu. FOTO: Ben Stansall/AFP
Odpri galerijo
Britanski premierki Theresi May je sinoči v pogajanjih v Strasbourgu uspelo doseči kompromis, ki naj bi omogočil glasovanje britanskih poslancev za sporazum o brexitu. FOTO: Ben Stansall/AFP

Bruselj – Le še dva tedna in pol pred pričakovanim brexitom je še negotovo, kako bi bila ločitev Združenega kraljestva od EU lahko izpeljana urejeno.
 

Kakšen je položaj v sklepni fazi?


Po nekaj krogih brezplodnih pogovorov je bilo še sinoči videti, kot da je proces v slepi ulici. V pogovorih konec tedna sta se po neuradnih informacijah London in Bruselj sicer strinjala o jamstvih glede trajanja irskega varovala, a je strinjanje nato pokopala neenotnost v britanski vladi. Drvenje proti prepadu bi povečalo verjetnost ločitve brez dogovora (no deal). Zaradi katastrofalnih posledic uresničitve takšnega scenarija za gospodarstvo in druga področja je pričakovati, da bosta obe strani na koncu naredili vse za njegovo preprečitev.

 

Se lahko v prihodnjih dneh zgodi preboj?


Sinoči so v Strasbourgu pred ključnimi britanskimi glasovanji potekali pogovori premierke Therese May in predsednika evropske komisije Jean-Clauda Junckerja. Razprave bodo lahko opravljene še prihodnji teden, ko bo redni marčni vrh EU. V Bruslju ni zadržkov glede nadaljnjih pogovorov z britansko stranjo o irskem varovalu kot najbolj kočljivem vprašanju.
 

Kaj je bilo jabolko spora?


Do konca se zatika glede jamstev, da Združeno kraljestvo ne bo ostalo trajno ujeto v ureditvi, predvideni z irskim varovalom: carinski uniji z EU27 in posebnim režimom za Severno Irsko, ki bi bil usklajen z evropskim notranjim trgom. Sam ločitveni sporazum že omogoča, da poseben arbitražni panel lahko onemogoči del varovala, če EU27 ne bi delovala v dobri veri. Britanska stran je zahtevala časovno omejitev varovala ali vsaj možnost enostranskega izstopa iz njega.

Dobra dva tedna pred načrtovanim brexitom se mrzlično išče rešitev za urejen izstop Združenega kraljestva iz EU. FOTO: Reuters
Dobra dva tedna pred načrtovanim brexitom se mrzlično išče rešitev za urejen izstop Združenega kraljestva iz EU. FOTO: Reuters

 

Ali je EU27 dovolj pripravljena za primer kaotičnega brexita 29. marca?


Vse posledice je nemogoče predvideti in nihče ne more napovedati, kaj vse bi se lahko zgodilo. Večje težave lahko pričakujejo podjetja, ki veliko poslujejo na Otoku. Uvedba nadzora nad transportom blaga čez Rokavski preliv utegne povzročiti večje motnje v dobavah delov in drugega blaga. Samo za nemški BMW je skozi železniški predor vsak dan na poti 150 tovornjakov.
 

Kakšni so konkretni ukrepi za omejevanje kaosa?


Carinski organi se pripravljajo na preverjanje pretoka blaga med EU in Združenim kraljestvom. Države članice sprejemajo zakonodajo, ki bo britanskim državljanom omogočila ohranitev statusa. Na področju transporta bo EU27 zagotovila osnovno letalsko, železniško in cestno povezljivost. Tako bodo cestnim potniškim tovornim prevoznikom z britansko licenco omogočili prevoz blaga in potnikov med Združenim kraljestvom in preostalimi 27 državami članicami. Izjema bi veljala do konca in ob pogoju vzajemnosti – London bo moral omogočiti enake pravice evropskim podjetjem.
 

Se bo brexit res zgodil 29. marca?


Četudi bi bil ločitveni sporazum pod streho, bi po prevladujočih razlagah Združeno kraljestvo potrebovalo več časa za sprejetje z izstopom povezane zakonodaje. Za tak namen bi EU27 najbrž brez posebnih pogojev dovolila tehnično podaljšanje roka. Če sporazum ne bo sprejet in ne bo niti nobene druge jasne smeri, bo podaljšanje roka bolj zapleteno. Več članic namreč zahteva jasnost glede tega, s kakšnim namenom bi rok podaljšali. Če bi grozila kaotična ločitev, bodo najbrž bolj popustljive. A podaljšanje ne bi smelo vplivati na evropske volitve.

Preberite še:

Komentarji: