Gala pretiravanja

Anna Wintour v kreaciji Karla Lagerfelda, Kim Kardashian kot Sophia Loren, Katy Perry kraljica puščave
Fotografija: Lady Gaga v dveh od svojih štirih oblek s podpisom Brandona Maxwella Foto AFP
Odpri galerijo
Lady Gaga v dveh od svojih štirih oblek s podpisom Brandona Maxwella Foto AFP

Enainsedemdeseta izdaja Met Gala, glamuroznega dogodka na prvi majski ponedeljek v Metropolitanskem muzeju umetnosti v New Yorku, je minila v duhu pretiravanja. To skozi čas prikazuje tudi razstava z naslovom Pretiravanje: Zapiski o modi (Camp: Notes on Fashion), ki so jo uradno odprli včeraj. Navdihnil jo je esej ameriške aktivistke, kulturologinje in literarne kritičarke Susan Sontag iz leta 1964 z naslovom Notes on Camp. »Doživljamo ponoven vznik pretiravanja, in to ne samo v modi, ampak v kulturi na splošno. Če se ozremo v zgodovino, so trenutki, ko je pretiravanje zares definiralo estetiko časa, v 60. in 80. letih in zdaj. V ospredje običajno pride v trenutkih družbene in politične nestabilnosti, zato sem prepričan, da odgovarja na zeitgeist in ga odslikava. Povezano je s politiko, to je bila vedno politična estetika. Čutili smo, da je to zelo aktualna razstava,« je povedal kustos Andrew Bolton. Pomen se po njegovem razširja na prevrat, izzivanje, vse tisto, kar nasprotuje statusu quo, namen razstave, ki ga skuša pokazati z 250 eksponati – od kipa Hadriana in portreta slavnega francoskega kralja Ludvika XIV. do obleke laboda Björk s podpisom Marjana Pejoskija, kompleta plamenca modne hiše Schiaparelli ter oprave lasvegaškega zvezdnika Liberaceja –, pa je »vrniti nasmešek na obraz in topel žar v srce«.

Lady Gaga v obleki s podpisom Brandona Maxwella
Lady Gaga v obleki s podpisom Brandona Maxwella

 

Številne reference


Prvi, ki so si razstavo lahko ogledali, so bili v začetku tedna izbrani gostje Met Gala, s katerim vsako leto zbirajo sredstva za delovanje kostumografskega inštituta tega newyorškega muzeja, a pozornost sveta so tisti večer in jutro zatem ukradle predvsem njihove obleke, polne bleščic, perja, živih barv, poudarjenih rokavov, kril in dolgih vlečk, kakor si je pač kdo razložil zapovedano oblačilno kodo »preštudirana trivialnost«. Kljub nečimrnosti človeškega bivanja, ki jo vsako leto znova naplavi Met Gala, o dogodku, označenem za oskarje na vzhodni obali, poročajo tudi resni mediji, kakršen je New York Times. V njem so za prvo presenečenje navedli število oblek Lady Gaga s podpisom njenega prijatelja Brandona Maxwella; lupila se je kot čebula in preskakovala iz živo rožnate v črno, dokler ni v tretje ostala v črnem perilu. Kot drugo presenečenje so izpostavili igralca Billyja Porterja, ki je prišel na nosilih in tudi oblečen kot egipčanski bog sonca s krili newyorške prestižne znamke The Blonds. Na vprašanje, naj v treh besedah opiše svoj videz, pa je izjavil: »Diana Ross, (film) Mahogany«.

Nadaljevali so pri bleščavi opravi režiserja Ryana Murphyja v slogu ekstravagantnega pianista in pevca Liberaceja, kakor ga je skreiral Christiano Siriano in ga tako obtežil s kar 45 dodatnimi kilogrami. Murphy je o svoji obleki povedal le, da »ko si enkrat noter, iz nje ni več izhoda«. NYT je izpostavil tudi kanadsko pevko Céline Dion v kreaciji modne hiše Oscar de La Renta, ki je spominjala na pevko Cher. V tej desetkilogramski obleki, sestavljeni iz 18 delov, na katero je bleščice ročno šivalo 52 mojstric in mojstrov te obrti skupno kar 3000 ur, so pri Harper's Bazaarju prepoznali podobnosti s kostumi iz broadwayske serije predstav z začetka 20. stoletja Ziegfeld Follies oziroma istoimenskega muzikala iz leta 1945.
 

Jerad Leto z repliko svoje glave


To še zdaleč ni bila osamljena oprava, v kateri si človek težko predstavlja sedenje in uživanje v večerji, za katero so morali povabljenci, med njimi mora slehernega potrditi gostiteljica večera, predsednica prireditvenega odbora in urednica ameriške izdaje Vogue Anna Wintour, odšteti 35.000 dolarjev. Mučno je moralo biti predvsem Katy Perry v kreaciji Moschina, saj je na telesu nosila kar dva lestenca, samo naglavni je menda tehtal 18 kilogramov. V njenem videzu so nekateri prepoznali naslonitev na podobno v filmu Priscilla, kraljica puščave, drugi pa na risani lik svečnika iz animiranega filma Lepotica in zver. Na vprašanje, kako se je v taki obleki sploh lahko usedla, je zavila z očmi, da na Met Gala pač ne sediš.

Jared Leto kot oglas za Guccija, letošnjega sponzorja razstave
Jared Leto kot oglas za Guccija, letošnjega sponzorja razstave


Da letošnjo razstavo sponzorira Gucci, saj je v naslovni temi razstave podobnosti s svojo modno nitjo prepoznal njihov kreativni direktor Alessandro Michele, je bilo posredno mogoče razbrati predvsem iz oprave igralca Jareda Leta. Ne samo, da je nosil Guccijevo kreacijo, tako kot Guccijeve manekenke in manekeni na lanski modni reviji jesen/zima 2019 je nosil tudi repliko svoje glave. Tudi lani je prav tako v Michelejevi kreaciji požel oznake »najbolj absurden«, razstavi (Božanska telesa: moda in katoliška domišljija) primerno ga je namreč spremenil kar v Kristusa – v modrem žametnem kostimu. Michele, ki je letos sopredsedoval v prireditvenem odboru in je pri lastnem videzu upošteval predvsem ujemanje s tokrat rožnato »rdečo« preprogo, je oblekel še enega člana odbora. Najmlajši sopredsedujoči v zgodovini, 25-letni frontman skupine One Direction Harry Styles, je modne kritike navdušil s črnim feminilnim kompletom v viktorijanskem slogu in lakastih čevljih s peto, v uhanu s perlo, ki je bil za piko na i videzu, pa so komentatorji hitro poiskali zgodovinsko referenco. Našli so jo pri flamskem slikarju Johannesu Vermeerju oziroma eni njegovih najslavnejših slik Dekle z bisernim uhanom iz 17. stoletja.

Kylie in Kendall Jenner kot hudobni Pepelkini polsestri
Kylie in Kendall Jenner kot hudobni Pepelkini polsestri


Versace med najpogostejšimi imeni


Seštevek pod črto, vsaj tistih kreacij, ki so jih izpostavljale različne lestvice, kaže, da so se v ospredje najpogosteje prebile Versacejeve. Versacejev atelje je oblekel teniško zvezdnico Sereno Williams, ki pa se zato ni odrekla svojim nikicam – v prav istem rumenem odtenku –, prav tako sestri iz klana Kardashian-Jenner. Kendall and Kylie Jenner, v oranžni in lila Versacejevi obleki, sta bili kot za na karneval v Riu, sami pa sta se prepoznali kot Pepelkini polsestri, je na instagramu zapisala Kendall. Njuna resnična polsestra Kim Kardashian pa je v plastični kreaciji Thierryja Muglerja, s katere so kot kapljice vode viseli kristalčki, želela spominjati na Sofio Loren v mokri srajci na čolnu v filmu Deček na delfinu iz leta 1947. Je pa bila za povrhu na prizorišču tudi Pepelka, ameriška igralka in pevka Zendaya. Njena svetlomodra plesna obleka Tommy Hilfiger je ob pomoči čarobne paličice temnopoltega dobrega vilinca tudi zares zažarela kot v risanki.

Kim Kardashian je v plastični kreaciji Thierryja Muglerja želela spominjati na Sofio Loren v mokri srajci na čolnu v filmu Deček na delfinu iz leta 1947.
Kim Kardashian je v plastični kreaciji Thierryja Muglerja želela spominjati na Sofio Loren v mokri srajci na čolnu v filmu Deček na delfinu iz leta 1947.


Zdi se, da se Karl Lagerfeld še kar poslavlja, čeprav je že pred tremi meseci vzel dokončno slovo. Anna Wintour je goste sprejela v zadnji obleki, ki jo je prav zanjo oblikoval pokojni slavni prijatelj. Pravzaprav jo je »Karl naredil, Virginie Viard pa jo je končala«, je razkrila. Spominja na plamenca, zares pa je, tudi zaradi vzorca, podobna tisti iz Chanelove kolekcije pomlad/poletje 2019, predstavljene oktobra lani. Pevka Rihanna jo je na svojem instagramu označila za »najbolje oblečeno«.
In kaj bi na to rekla Susan Sontag? »Zelo me privlači pretiravanje in prav tako zelo močno me jezi,« je zapisala v svojem slavnem eseju. Zato bi ji bil po zapisu njenega biografa Benjamina Moserja, ki je za letos jeseni napovedal izid knjige Sontag: Her Life and Work, Met Gala všeč, a da bi ga hkrati tudi sovražila. »Bila je zaskrbljena nad idejo slavnih, torej redukcijo osebnosti na zgolj njeno podobo, in vznemiril bi jo dogodek, ki tako neironično slavi bulvarsko slavo,« je prepričan. •

Komentarji: