Digitalizacija posega tudi v pisarne uprav

Nove vloge: direktor za upravljanje podatkov lahko navdušuje, spreminja in gradi posel
Fotografija: Podatki so vse bolj pomemben del virov podjetij. FOTO: Shutterstock
Odpri galerijo
Podatki so vse bolj pomemben del virov podjetij. FOTO: Shutterstock

Podjetja so bolj kot kadarkoli odvisna od tehnologije oziroma se zanimajo za to, kaj jim lahko prinese v poslovnem smislu. Ali, še bolje, kaj lahko izgubijo, če ne gredo v korak s tehnološkim razvojem. Že nekaj let so »vroča točka« podatki. S tem, ko postajajo v mnogih dejavnostih eden glavnih virov, ki jih je treba upravljati, se na novo oblikujejo tudi delovne odgovornosti v podjetjih.

Poklic – oziroma vloga v najvišjem menedžmentu –, ki ga še pred kratkim ni bilo, je direktor za upravljanje podatkov (chief data officer, CDO). Potreba po tako definirani odgovornosti se je pokazala na točki, ko so podatki oziroma informacije presegli svojo tradicionalno vlogo v podjetju (na primer analitično vrednotenje uspešnosti poslovanja in pravilnosti odločitev, napovedovanje trendov, zagotavljanje »objektivne« podlage pri razvoju novih proizvodov in storitev) in postali ena glavnih spremenljivk poslovnega modela podjetja. Gre za pahljačo vlog: od tega, ko podjetje pridobiva in obdeluje množico podatkov (na primer na svoji družabni platformi) ter izsledke uporablja za ciljani marketing ali jih celo prodaja, do vse bolj pogostih primerov, ko analiza množice podatkov o navadah in željah potencialnih kupcev vpliva na razvoj novih izdelkov in (predvsem) z elektronskim svetom povezanih storitev,

Ljudje, ki se tradicionalno ukvarjajo s tehnologijo, kamor so vse doslej spadali tudi podatki, ki jih je mogoče elektronsko pridobivati in obdelovati, pogosto na tem področju sprejemajo »tehnične« rešitve, ostajajo v območju tega, kar je izvedljivo. Praktični primeri pa kažejo, da so resnične poslovne preboje dosegla podjetja z idejami, ki so bile nekonvencionalne. Zato bo v prihodnosti vse bolj pomembno, da bodo vodilni v podjetjih na način upravljanja podatkov gledali »z dovolj domišljije«, hkrati pa bodo ravnanje z njimi znali izpeljati skladno z vse bolj standardizirano regulativo (na primer predpisom GDPR v Evropski uniji), opozarjajo analitiki.

»Ko gledamo, kdo v podjetjih prevzema vlogo CDO, to pravzaprav niso tehniki, temveč poslovno razmišljujoči posamezniki. Seveda morajo razumeti, kaj je narava podatkov in kaj je z njimi mogoče tehnološko početi, vendar je bistveno, da znajo v njih prepoznati vsebinske poslovne priložnosti,« je v raziskavi spletne tehnološke strani Raconteur povedala Lisa Heneghan, partnerka v svetovalni družbi KPMG. »Mislim, da je vloga CDO iskanje ravnotežja v podjetju med zasledovanjem tehnično popolnih rešitev in presojo, kdaj je kaj mogoče ponuditi trgu kot poslovno uspešno storitev,« pojasnjuje.

Leta 2010 je bilo po ocenah analitikov med velikimi mednarodnimi družbami le 15 takšnih, ki so na najvišji ravni podjetja (torej v upravi) določila vlogo, ki jo danes imenujemo CDO. Dve leti kasneje je 12 odstotkov podjetij menilo, da za to delo potrebujejo posebnega človeka, do danes se je to zavedanje povečalo na 63 odstotkov, ugotavlja raziskava Raconteur.

Trend je povezan z izzivi, ki jih pred podjetja postavlja bliskovita digitalizacija na vseh področjih. Mobilna povezanost in osveževanje podatkov v realnem času sta ustvarila elektronsko okolje, ki je ves čas v pogonu in se ves čas spreminja. To je precej drugače od tehnološke revolucije v 20. stoletju, ki je avtomatizirala obstoječe, že znane procese. Danes nove tehnološke možnosti (ki temeljijo na novem, drugačnem zajemanju podatkov in njihovi obdelavi) same vodijo v kreiranje novih procesov.

»V tem okolju iščemo odgovor na to, kaj bomo zaposlenemu dali v roke jutri, da bo lahko učinkovitejši. Tradicionalno je veljalo, da je bilo za uvedbo nove tehnologije na večini poslovnih področjih potrebnih šest let. Danes se mnoge stvari pojavijo precej hitreje – šest mesecev za prototip, šest do dvanajst mesecev za implementacijo. To postaja nova stvarnost, ki spreminja uveljavljene procese. Izvršni in informacijski direktorji (ki tradicionalno odločajo o poslovnih oziroma tehničnih vidikih posla, op. p.) tega več ne zmorejo dohajati sami, zato je nastala naša vloga,« je povedal Philippe Denis, CDO v oddelku za vrednostne papirje banke BNP Paribas. Finančni posredniki, na primer, kot glavne izzive vidijo uporabo umetne inteligence, prepoznavanje govora in robotiko.

Komentarji: