Zaradi izbruha koronavirusa bodo najbolj prizadete dobaviteljske verige v avtomobilski in tekstilni industriji ter elektroniki, ugotavljajo analitiki kreditne zavarovalnice Coface. Slovenska podjetja, ki smo jih anketirali, za zdaj glede dobave materiala iz Kitajske ne ugotavljajo pretiranih težav. A njihove zaloge kopnijo, kar lahko ogrozi slovensko proizvodnjo.
Revoz je že začasno ustavil proizvodnjo zaradi motenj dobav motorjev in menjalnikov iz Turčije.
Kitajske oblasti so med ukrepi proti širitvi virusa zapirale tovarne, njihovo odpiranje pa je počasnejše od načrtovanega. Aktivnosti tamkajšnje predelovalne industrije so rekordno nizke. Poleg tega je večina pomembnih letalskih prevoznikov ustavila ali močno zmanjšala število letov v pokrajino Hubei in tudi v preostale dele države, ugotavljajo v francoski skupini Coface: »Kitajska je začasno izključena iz svetovne trgovine, kar povzroča velike motnje v globalnih verigah vrednosti.« Tudi v OECD poudarjajo veliko dodano vrednost kitajskih izdelkov v nabavni verigi elektronskih naprav in računalnikov ter da pretres dobavne verige lahko močno čutijo tudi podjetja iz tekstilne in avtomobilske industrije. Poleg tega se je zmanjšalo še kitajsko povpraševanje, kar bo prav tako udarilo po izvoznikih na Kitajsko in njihovih dobaviteljih.
Gorenje išče evropske vire
Slovenija je v prvih enajstih mesecih lani iz Kitajske uvozila za več kot milijardo evrov blaga, s čimer je ta država osma najpomembnejša uvoznica v Slovenijo. Za zdaj, kot kaže, večjih težav z dobavo materiala iz Kitajske ni. Vendar bi se te lahko povečale v prihodnjih dveh tednih, ko naj bi začela zamujati dobava repromaterialov in drugih artiklov, s čimer bo ogrožena proizvodnja v slovenskih industrijskih podjetjih, pravijo na Gospodarski zbornici Slovenije.
Pri Gorenju pravijo, da so v zadnjih dneh zaznali nekaj zapoznelih dobav, a te ne vplivajo na proizvodnjo, izpade zaradi zamud pa ustrezno nadomeščajo. Dodajajo, da so bili materiali in surovine ob izbruhu koronavirusa že na poti v Evropo. Ne glede na trenutno tekočo proizvodnjo se v podjetju pripravljajo na hiter prehod na evropske vire. Gorenje za primer težav v kitajskih tovarnah računa na odpremo materiala, ki ga tovarne že imajo na zalogi, če bi bilo nujno, bi uporabili tudi letalske prevoze.

Direktor BSH Boštjan Gorjup je optimističen, da morebitne izgube lahko nadoknadijo v prihodnji polovici leta. Foto Leon Vidic/Delo
Resnih težav zaenkrat ne zaznavajo pri BSH Slovenija, kjer 10 do 15 odstotkov polizdelkov prihaja iz Kitajske. BSH bi ob prekinitvi dobave zdržal do konca marca oziroma začetka aprila. Direktor BSH
Boštjan Gorjup je optimističen, da morebitne izgube lahko nadoknadijo v prihodnji polovici leta.
O težavah pri dobavi poroča tudi podjetje, ki se ukvarja s predelavo embalaže, vendar ne toliko zaradi surovin iz Kitajske kakor zaradi pomanjkanja sanitarnih rokavic, ki prihajajo iz Kitajske in jih podjetje potrebuje v proizvodnji. Sicer pri podjetju, kjer ne želijo biti imenovani, pravijo, da se je izrazito povečalo povpraševanje po plastični embalaži »vzemi s seboj«, ki jo uporabljajo menze in restavracije z dostavo. To pripisujejo previdnosti prebivalstva in zmanjšanju izpostavljenosti javnim menzam.

Sašo Polanec profesor na Ekonomski fakulteti: Foto: Jure Eržen/Delo
Prihaja kriza, monetarni ukrepi nemočni
Prihodnje leto, če ne že letos, se bo gospodarstvo skrčilo, napoveduje ekonomist Sašo Polanec. Koronavirus povečuje negotovost; ljudje se zaradi strahu pred okužbo ne odločajo za potovanja. »Turizem in letalska industrija bosta trpela, zmanjšali se jima bodo prihodki,« pojasnjuje Polanec. Letalski prevozniki tako po podatkih Mednarodnega združenja za letalski transport (IATA) pričakujejo 26 odstotni upad povpraševanja glede na lani. Koronavirus bo vplival tudi na druge panoge, pravi Polanec in poudarja padec industrijske proizvodnje na Kitajskem in padce na borzah: »Če se ljudje čutijo revnejše, tudi manj trošijo. Centralne banke in države pri tem ne morejo veliko narediti. Znižanje obrestne mere ne pomaga pri premagovanju strahu pred okužbo, zaradi katerega ljudje ne potujejo.«
Avtomobilska industrija v težavah
Dobaviteljska veriga v avtomobilski industriji je močno mednarodna; v vsakem avtomobilu je kakšen kitajski del, prav tako verjetno tudi slovenski. Za avtomobilsko industrijo sta vsaj dva negativna vidika izbruha koronavirusa, in sicer motnje v dobavi kitajskih sestavnih delov, hkrati pa je Kitajska največji avtomobilski trg. Oba dejavnika utegneta zmanjšati naročila pri slovenskih dobaviteljih avtomobilske industrije. Podjetja iz avtomobilske industrije imajo glede na raziskavo Cofacea za slab mesec zalog, zato bi že hitro lahko občutila težave. Prodaja avtomobilov na Kitajskem v prvih dveh februarskih tednih je upadla za kar 92 odstotkov, kitajski avtomobilski trg pa bi se lahko letos skrčil za sedem odstotkov, opozarja nemško združenje avtomobilskih proizvajalcev VDA.
V Domelu opozarjajo, da se je eden od nemških proizvajalcev avtomobilov, da bi premostil težave v dobaviteljski verigi, že odločil za krčenje naročil in da je pričakovati še več takih odločitev. A po drugi strani imajo v Domelu tudi nova povpraševanja, saj kupci iščejo alternativne rešitve za kitajske proizvode, poroča
STA. Podjetje sicer posluje normalno. Marca proizvodnja ne bo motena, za prihodnji mesec pa je »stanje še odprto in bo v vsakem primeru potrebnih več letalskih transportov, da bomo pokrili potrebe«.
Domel je svojo proizvodnjo v kitajskem mestu Suzhou znova zagnal 12. februarja: »Največ težav imamo še vedno z organizacijo transportov, načrtovanjem odprem in dobav ... Stanje se kljub obljubam in velikim pričakovanjem še ne izboljšuje. Podobno je tudi pri naših dobaviteljih in kupcih, zato je potrebnega veliko usklajevanja in prilagajanja trenutnim razmeram.«

Vpliva koronavirusa v Luki Koper še niso začutili, bi pa širitev virusa lahko vplivala na zmanjšanje pretovora. Foto: tomi Lombar/Delo
Logistika pričakuje krčenje
Vpliva koronavirusa v Luki Koper še niso začutili, bi pa njegova širitev lahko vplivala na zmanjšanje pretovora.
Direktor špediterskega podjetja Adria Kombi
Rok Svetek pa pravi, da bo upad zaradi novega virusa občutiti šele marca in aprila, kajti za zdaj se kaže upad tudi zaradi kitajskega praznovanja novega leta, ki je 12. februarja. Pri Adrii Kombiju čutijo ohlajanje gospodarstva že od lanskega novembra, opazi se tudi zmanjšanje prihoda blaga z Daljnega vzhoda na Jadran.
Komentarji