Trgovina potrebuje kreativne, digitalno vešče zaposlene

Podjetja bodo morala posebno pozornost posvetiti digitalnim veščinam zaposlenih, enako pa bo pomemben tudi pristen človeški odnos.
Fotografija: Klasična trgovina se bo morala prilagoditi novim okoliščinam, spremeniti svoj modus operandi. FOTO: Roman Šipić /Delo
Odpri galerijo
Klasična trgovina se bo morala prilagoditi novim okoliščinam, spremeniti svoj modus operandi. FOTO: Roman Šipić /Delo

Digitalizacija, uporaba sodobne  tehnologije in iz novih okoliščin izhajajoče spremenjene navade potrošnikov so po pandemiji trgovino soočile z novimi izzivi. Eden ključnih je kadrovska problematika. Zaposleni v trgovini že danes potrebujejo  drugačne, nove kompetence, jutri brez njih  sploh ne bo šlo več. O novih trendih in o tem, kako je slovenska trgovina pripravljena nanje, so govorili na 15. Strateški konferenci o trgovini.

Organizatorja konference, Trgovinska zbornica Slovenije in Ekonomska fakulteta Univerze v Ljubljani, sta izhajala iz nove realnosti: da je v središču trgovine zdaj človek – zaposleni, kupec, partner, dobavitelj. Vodilni v trgovskih podjetjih so skupaj s strokovnjaki iskali odgovore na vprašanja: Kakšne transformacije doživlja jo deležniki v trgovini, kakšne kompetence potrebujejo zaposleni v trgovini danes in v prihodnje? Kako so slovenski trgovci pripravljeni na nove trende?

Navade ostajajo

Melanie Seier Larsen, BCG, ugotavlja, da v prihodnje ne bo šlo brez nadgradnje veščin zaposlenih v trgovini. FOTO: Uroš Hočevar /Delo
Melanie Seier Larsen, BCG, ugotavlja, da v prihodnje ne bo šlo brez nadgradnje veščin zaposlenih v trgovini. FOTO: Uroš Hočevar /Delo
Podlaga za razmislek je bil zanimiv vpogled v aktualna  dogajanja, ki ga je ponudila Melanie Seier Larsen, izvršna direktorica in partnerica v Boston Consulting Group. Medtem, ko je bilo pred epidemijo  v globalu opaziti rahel upad prodaje v klasični trgovini in zmerno rast spletne trgovine, je covid  trende neznansko pospešil. Spletna trgovina je v treh mesecih zrasla toliko, kot bi ob predcovidni rasti v desetih letih.

Globalna raziskava BCG je pokazala, da bodo določene navade iz obdobja pandemije ostale (po devetih mesecih se namreč navade usedejo v DNK). Več kot 70 odstotkom globalnih kupcev je spletna trgovina postala vsakdanjost, 60 odstotkov jih želi komunicirati neposredno s proizvajalci znamk in preskočiti posrednike, 40 odstotkov jih je še vedno strah iti v trgovino zaradi virusa, enak delež jih pred nakupov prečeše splet, skoraj tretjina jih želi dostavo v 24 urah.

Spletna trgovina je v treh mesecih zrasla toliko, kot bi ob predcovidni rasti v desetih letih. FOTO: Igor Zaplatil/Delo
Spletna trgovina je v treh mesecih zrasla toliko, kot bi ob predcovidni rasti v desetih letih. FOTO: Igor Zaplatil/Delo

Vse ostaja enako tudi po epidemiji, zato se bo morala klasična trgovina prilagoditi, spremeniti svoj modus operandi. Pomembna bo personalizirana ponudba, prodajalne bodo postale prostor, kjer kupec pogleda izdelek v živo, potem pa ga kupi na kateri koli, njemu najbližji način, skakajoč iz kanala v kanal. Digitalizirana prodaja se bo tesno prepletala s klasično, temeljila bo na telefonu, QR kodah, po »čim hitreje in čim bolj preprosto, udobno za kupca«. Trgovina bo postala mali logistični center, ponuditi bo morala različne oblike dostave. Nekateri deli trgovine bodo prosperirali (pohištvo, šport, dom, zdravje, čistoča, trgovine na podeželju…), drugi bodo v težavah.

Poklic se spreminja

Trendi, ki veljajo v svetu, bodo z zelo majhnim zamikom prišli tudi do nas. Na trgu se bodo pojavili novi igralci, prišlo bo do združevanja, vsak izmed njih pa se bo moral prilagajati istim trendom.

V tem zanimivem hibridu po besedah Seier Larsenove ne bo šlo brez novih znanj in veščin. O tem, kaj se bo dogajalo s kompetencami, kakšni so trendi, kako se bodo spremenili poklici, kaj se bo dogajalo z delovnimi vlogami, pa je govorila študija o kadrih, ki jo je TZS pripravila v sodelovanju  s Centrom poslovne odličnosti EF; podrobno so jo predstavili na konferenci.

Temeljna ugotovitev študije: podjetja bodo morala posebno pozornost posvetiti digitalnim  kompetencam zaposlenih, ki so ključne za uvajanje in uporabo  sodobnih tehnologij v poslovnih procesih. Kot je poudarila predsednica TZS Mariča Lah, zato zbornica že načrtuje delavnice s področja spletne prodaje, digitalnega marketinga, prediktivne analitike in ostalih aktualnih novosti.

V nadaljevanju konference so v predstavitvah in na okrogli mizi in svoje izkušnje in načrte z digitalno transformacijo v času epidemije in po njej, z iskanjem in usposabljanjem kadrov, ter uvajanjem različnih poslovnih modelov, ki sledijo kupcu prihodnosti, razgrnili menedžerji uglednih trgovskih podjetij: Bauhausa, Mercatorja, Spara, Engrotuša, Petrola,Big Banga, Emila Freya, Magistrata International, Shoppsterja, Ikone.

Preberite še:

Komentarji: