Po odstopih v Švedski akademiji vprašljiva še gradnja novega Nobelovega centra

Sodišče v Stockholmu je presodilo, da bi ogromen objekt, ki ga načrtuje zvezdniški arhitekt David Chipperfield, negativno vplival na kulturno dediščino švedske prestolnice.
Fotografija: Kritiki novega Nobelovega centra so že v preteklosti opozarjali na njegove neustrezne dimenzije, neprimerne za umestitev na stockholmskem polotoku Blasieholmen. FOTO: Arhiv David Chipperfield Architects
Odpri galerijo
Kritiki novega Nobelovega centra so že v preteklosti opozarjali na njegove neustrezne dimenzije, neprimerne za umestitev na stockholmskem polotoku Blasieholmen. FOTO: Arhiv David Chipperfield Architects

Zatem ko so v Švedski akademiji po aferi s spolnim nadlegovanjem in odstopih članov odpovedali letošnjo podelitev Nobelove nagrade za književnost, vprašljiva pa ostaja tudi za leto 2019, slabo kaže tudi novemu stockholmskemu Nobelovemu centru, v katerem naj bi te nagrade – tako kot Nobelove nagrade za področji znanosti in ekonomije – v prihodnje podeljevali.

Načrt za objekt je podpisal zvezdniški britanski arhitekt David Chipperfield, proračun njegove gradnje ocenjujejo na 132 milijonov evrov, sodišče v Stockholmu pa je štiri leta zatem, ko je v mednarodni tisk prišla novica, da bo center gradil Chipperfield, presodilo, da bi pretirano vplival na središče švedske prestolnice. Neustrezno bi spremenil veduto elitne četrti, v kateri je načrtovan.


Sodišče: Objekt bi škodil kulturni dediščini


Kritiki Chipperfieldovega projekta, v katerem bi vzpostavili še muzej, knjižnico, konferenčni avditorij in restavracijo, so že v preteklosti opozarjali na njegove neustrezne dimenzije, ki naj bi bile za umestitev na polotoku Blasieholmen – stal bi v neposredni bližini Švedskega nacionalnega muzeja – pretirane. Po njihovem mnenju bi nepopravljivo spremenil podobo četrti, ki je velja v švedski prestolnici za najbolj obiskano, najbolj turistično. V biroju sicer so že na prejšnje kritike odgovorili tako, da so dimenzije načrtovanega objekta zreducirali.

David Chipperfield. FOTO: AFP
David Chipperfield. FOTO: AFP


Sodišče je maja znova prisluhnilo kritikom in presodilo, da bi ogromen objekt z razkošno odmerjenimi steklenimi površinami in stebri iz pozlačenega brona negativno vplival na kulturno dediščino ter na berljivost tako arhitekturne kot širše zgodovine Stockholma kot pristaniškega in trgovskega središča.

Iz biroja David Chipperfield Architects so nad sodbo, ki so jo doživeli kot nepričakovano, izrazili obžalovanje, nanjo pa so se s pritožbo že odzvali tudi stockholmski občinarji. Chipperfield je sicer zavrnitev projekta, denimo, doživel že v Münchnu, kjer so zavrnili njegov načrt prenove znanega razstavišča Haus der Kunst, sicer arhitekture iz časa nacizma. Leta 1937 ga je odprl sam Adolf Hitler, bilo je prizorišče režimskih razstav, med njimi tudi zloglasne Izrojene umetnosti.

Komentarji: