Litija – Čeprav je vodstvo litijske občine napovedovalo odprtje povsem obnovljenega mostu čez Savo na Savi že za konec septembra, se zdaj z lesenim objektom že dober mesec in pol nihče ne ukvarja. Strokovne institucije so namreč ugotovile, da je most bolj dotrajan, kot je sprva kazalo, zato bo treba zamenjati vse nosilne elemente.
Mogočen objekt je tudi del kulturne dediščine. Vnovič ga nameravajo odpreti konec novembra, do takrat pa bodo morali gradbinci oziroma tesarji, ki naj bi z deli začeli v prihodnjih dneh, še marsikaj postoriti. Projekt rekonstrukcije objekta, ki ga je leta 2017 izdelalo ljubljansko podjetje IKB, je takrat predvideval zamenjavo manjšega dela dotrajanih nosilnih hrastovih elementov, vozne površine v celoti, strehe in tudi ojačitev dveh od štirih betonskih temeljev. Tudi po obnovi bo nosilnost mostu omejena na 2,5 tone, promet pa bo mogoč le za osebne avtomobile.
Most je povsem dotrajan
Povsem v skladu z Murphyjevem zakonom, če lahko gre kaj narobe, bo narobe tudi šlo, je gradbeno podjetje Alma sol po odstranitvi hrastovih podnic ugotovilo, da so leseni vzdolžni nosilci in drugi leseni elementi videti bolj dotrajani, kot je bilo predvideno v projektu za izvedbo (PZI).
157.000
evrov bodo stala dodatna dela
Na tej podlagi so strokovnjaki most v tem delu pregledali in ugotovili, da je les res v zelo slabem stanju. Prav tako pa so kot neustrezne ocenili jeklene natezne palice (vešalke), ki pri 20 stopinjah pod ničlo niso dosegale ustreznih vrednosti za žilavost, zato jih bo treba vse po vrsti zamenjati.

Most, ki so ga zgradili pred dobrimi osemdesetimi leti, še dolgo ne bo služil svojemu namenu. FOTO: Bojan Rajšek/Delo
Litijski župan
Franci Rokavec je na vprašanje, ali je projektant odgovoren za zamudo pri obnovi, odgovoril, »da v projektni dokumentaciji za izvedbo ni predvidel oziroma ocenil menjave lesenih vzdolžnih nosilcev, sanacije betonskega dela opornika na levem bregu Save in jeklenih palic na mostu«.

Franci Rokavec, župan občine Litija Foto Bojan Rajšek
Branko Batistič, direktor podjetja IKB, pa je povedal, da mostu niso mogli pregledati v celoti, saj je takrat po njem potekal promet. To je tudi glavni razlog, da niso mogli ugotoviti, v kako slabem stanju je. Po njegovem prepričanju bo obnova mostu zelo zahtevna in bo trajala najmanj dva meseca.
Obnova bo krepko dražja
Sprva je bilo predvideno, da bo izvedba projekta stala 490.000 evrov (z DDV), od tega je ministrstvo za okolje in prostor (Mop) primaknilo 338.000 evrov (brez DDV), saj so most močno poškodovali vihar in poplave sredi decembra leta 2017. Zdaj se bo naložba podražila za 157.000 evrov (z DDV). Litijski župan Rokavec je povedal, da je aneks z gradbinci oziroma tesarji že podpisan ter da podjetje »že nabavlja potrebni material in bo v kratkem začelo z deli«. Na vprašanje, ali nameravajo z dodatno finančno injekcijo litijski občini priskočiti na pomoč so na Mopu odgovorili, da dodatna finančna sredstva za obnovo ne izhajajo iz poškodb, nastalih ob neurju s poplavami decembra 2017, zato občini dodatnega denarja ni mogoče dodeliti.

Jeklenice bo vse po vrsti treba zamenjati. FOTO: Bojan Rajšek/Delo
Po prepričanju Batističa je pri obnovi mostu na Savi in prav tako lesenega v Jevnici, ki so ga obnovili pred tremi leti, nekaj vzporednic. Bistvena razlika je, da v jevniško nosilno konstrukcijo ni bilo treba posegati, medtem ko bo na Savi potrebno zamenjati vse nosilne elemente. Zato bodo morali biti delavci zelo previdni, da leseni objekt ne zgrmi v reko. In prav lahko se tudi zgodi, da se Savčani letos po mostu še ne bodo vozili. To pa skrbi tudi dnevne migrante iz Zasavja, ki se radi izognejo potovanju z osebnimi vozili skozi Litijo in množično uporabljajo most za vožnjo v Ljubljano, saj si tako za dobre štiri kilometre skrajšajo pot v prestolnico.
Obnova mostu na Savi se je v začetku septembra povsem ustavila.
Zaradi dotrajanosti bo treba lesenemu objektu zamenjati vse nosilne elemente.
Država litijski občini z dodatno finančno injekcijo ne bo pomagala.
Komentarji