Potreba po polnilnicah in enostavnem plačevanju

Kot članica neprofitne mednarodne pobude za uvedbo svetovnega standarda za polnjenje električnih vozil CharIN uvaja Visa posvetovanja za bolj priročna plačila
Fotografija: Za večjo uveljavitev električnih vozil ni potrebno le zadostno število polnilnic, temveč tudi enostavno in hitro plačevanje njihove uporabe. FOTO: Arhiv Vise
Odpri galerijo
Za večjo uveljavitev električnih vozil ni potrebno le zadostno število polnilnic, temveč tudi enostavno in hitro plačevanje njihove uporabe. FOTO: Arhiv Vise

Elektrifikacija voznega parka bi članicam EU poleg manjšega onesnaženja zraka prihranila več kot devet milijard evrov zdravstvenih stroškov na leto. To je med drugim pokazala raziskava organizacije CE Delft, ki jo je naročila Evropska zveza za javno zdravje (EPHA). Za večjo uveljavitev električnih vozil je med drugim potrebno zadostno število polnilnic, hkrati pa enostavno plačevanje njihove uporabe.

Tega se zavedajo tudi v EU, kjer zavezujoči minimalni cilji za vzpostavitev javno dostopne polnilne infrastrukture za alternativna goriva v prometu – o teh se bo sicer svet EU še pogajal z evropskim parlamentom – med drugim določajo pogoje, kot so število polnilnih mest in njihova zmogljivost, lokacije ter način plačila. Poleg tega pa tudi izmenjavo podatkov med operaterji polnilnih mest in upravljavci energetskih omrežij. Ta pogajalska izhodišča za zakonodajni predlog iz svežnja okoljskih ukrepov Pripravljeni na 55 so junija potrdili prometni ministri držav članic EU. Cilji se nanašajo na električno energijo, utekočinjen zemeljski plin in vodik za lahka motorna vozila, težka motorna vozila, pristanišča in letališča.

image_alt
Na jugu manj hitrih polnilnic kot na severu

V Evropski uniji je danes skoraj polovica vseh električnih polnilnih mest na Nizozemskem (29,4 odstotka ali 90.284 polnilnic) in v Nemčiji (19 odstotkov ali 59.410 polnilnic). Sledijo jima Francija z dobrimi 37.000 polnilnicami, Švedska z malo več kot 25.000 in Italija s 23.543 polnilnicami, navaja avtomobilsko panožno združenje Acea v svojih zadnjih podatkih. Najmanj polnilnic pa imajo Ciper (57), Malta (98), Litva (207) in Estonija (385).

Odprta shema

Število električnih vozil na cestah v Evropi naj bi se do leta 2030 vsako leto povečalo za 25 odstotkov. Vzpostavitev potrebne infrastrukture – priporočeno je najmanj eno polnilno mesto na vsakih deset električnih vozil – pa zavirajo različna razpoložljivost polnilnih postaj po državah, neusklajenost plačilnih sistemov z minimalnimi zahtevami in nezadostne informacije za uporabnike, v poročilu ugotavlja tudi evropsko računsko sodišče.

Da je poleg samih polnilnic pomembno imeti neki splošen globalni standard za povezovanje infrastrukture, poudarja Claas Bracklo, predsednik Charging Interface Initiative (CharIN e.V.), neprofitne mednarodne pobude za uvedbo svetovnega standarda za polnjenje električnih vozil, ki sodeluje z vključenimi v vrednostno verigo na področju e-mobilnosti. Bracklo sicer prihaja iz avtomobilske skupine BMW, poleg te so v CharIN vključeni še mnogi drugi najpomembnejši avtomobilski proizvajalci, prav tako njihovi dobavitelji, zdaj je skupno 283 članov.

image_alt
Slovenska industrija je v nekaterih nišah vodilna

Široka uporaba električnih vozil bo igrala pomembno vlogo pri izpolnjevanju ciljev Evrope o ničelnih izpustih, zato je ključnega pomena, da infrastruktura za polnjenje električnih vozil sledi naraščajočemu številu uporabnikov in izpolnjuje njihova pričakovanja. Pomanjkanje industrijskih standardov za sprejemanje plačil na polnilnih mestih za električna vozila predstavlja ovire za potrošnike, ki razmišljajo o prehodu na električno vozilo.

Trenutno se od potrošnikov pričakuje, da si bodo namestili več aplikacij za različna polnilna mesta, ali pa na nekaterih preprosto ne bodo mogli polniti svojega vozila brez zahtevane naročniške storitve. »Rešitev za to so odprta shema in interoperabilna plačila, ki ne izključujejo aplikacij ali naročniških modelov, temveč izboljšujejo dostop za potrošnike,« poudarjajo v podjetju Visa, kjer se osredotočajo na uporabniško izkušnjo.

Za enoten mednarodni standard

Menijo, da bi moralo biti plačevanje za uporabo javnega prevoza, najem električnega skiroja ali polnjenje svojega električnega vozila tako enostavno, kot je brezstično plačevanje v fizični trgovini. Visa na podlagi izkušenj pri plačevanju v javnem prometu v več evropskih mestih zdaj to prenaša v industrijo električnih vozil in je kot prva v finančni in plačilni skupnosti postala članica pobude CharIN. Kot pojasnjujejo, CharIN z združevanjem svojih članov razvija enoten mednarodni standard, globalno infrastrukturo ter varen protokol za polnjenje in plačevanje - vse to so ključni elementi za lažji prehod na električna vozila in spodbujanje večjega števila uporabnikov.

Alenka Mejač Krassnig, direktorica Vise Europe za Slovenijo, pravi, da imajo usklajena plačila lahko podobno pomembno vlogo pri prehodu na električna vozila. FOTO: Črt Piksi/Delo
Alenka Mejač Krassnig, direktorica Vise Europe za Slovenijo, pravi, da imajo usklajena plačila lahko podobno pomembno vlogo pri prehodu na električna vozila. FOTO: Črt Piksi/Delo
»S sodelovanjem s CharIN Visa potrjuje vlogo, ki jo lahko imamo pri oblikovanju plačilnih standardov v evropskem omrežju za polnjenje električnih vozil. Visa tudi uvaja možnost posvetovanja med vodilnimi evropskimi proizvajalci polnilnih mest za električna vozila, kar prinaša možnost opredelitve ovir in rešitev za široko sprejemanje interoperabilnih brezstičnih in digitalnih plačil.«

Njihov cilj ni le odkriti ovire za uvedbo popolnoma interoperabilnih plačil v evropskem omrežju za polnjenje električnih vozil, temveč tudi spodbuditi rešitve, da bi bilo plačilo na polnilnih postajah čim bolj preprosto, hitro in priročno. Kot še pravi Alenka Mejač Krassnig, direktorica Vise Europe za Slovenijo, so sistemi odprtih plačil že spremenili način potovanja po mestih, saj so omogočili uporabo ene plačilne kartice v več vrstah javnega prevoza, zato so prepričani, da imajo usklajena plačila lahko podobno pomembno vlogo pri prehodu na električna vozila.

Preberite še:

Komentarji: