Oguljeni čevlji za 530 dolarjev – revščina kot modni trend?

Vse več modnih proizvajalcev pri oblikovanju oblek in čevljev posnema videz revežev in brezdomcev.
Fotografija: Bi zanje odšteli 530 dolarjev? FOTO: Golden Goose
Odpri galerijo
Bi zanje odšteli 530 dolarjev? FOTO: Golden Goose

Imate doma oguljene, umazane in strgane čevlje? Ni problema, čez luknjo prelepite samolepilni trak, pa boste imele čevlje po najnovejših modnih smernicah, ki v trgovinah stanejo tudi po 530 dolarjev. Edina razlika bo, da vaši čevlji verjetno malce bolj smrdijo kot tisti v najdražjih trgovinah.



Ampak srž zgodbe je drugje. Potem ko je italijanski proizvajalec čevljev Golden Goose na trg poslal na videz oguljene in zakrpane čevlje po zasoljeni ceni več sto evrov, je sledil pričakovan odziv. Na spletnih socialnih omrežjih so se oglasili jezni komentatorji, ki so prepričani, da je takšna fetišizacija revščine povsem neprimerna, moralno sporna in ponižujoča. Kajti veliko več ljudi mora takšne čevlje nositi zgolj zato, ker druge izbire niti nima.


 

Vrečka iz Ikee za dva tisoč evrov


Največkrat je zakrožil tvit Christine Sydelko s precej jasnim sporočilom: »Na svetu obstajajo ljudje, ki za čevlje uporabljajo plastične vrečke, saj si ne morejo privoščiti ničesar drugega, toda te ogabne stvari prodajajo za 500 dolarjev. Modna industrija je resnično neumna.«

Toda takšne modne smernice nikakor niso nove. »Retro« slog je že nekaj časa prisoten pri skoraj vseh blagovnih znamkah (tudi nizkocenovnih), vseskozi so priljubljene strgane kavbojke, na videz oguljeno blago imajo tudi najprestižnejši modni proizvajalci. Tako je podjetje Balenciaga kupcem ponudilo skoraj identično torbo, kot jo dobite za nakupe v Ikei, vendar morate zadnjo odšteti okoli dva tisoč dolarjev, čeprav »original« stane 99 centov.

Prav tako je veliko prahu dvignila izjava modnega oblikovalca Johna Galliana o iskanju navdiha: »Nekateri od teh ljudi (revežev, op. p.) so kot umetniški vodje. Plašč imajo čez ramena, klobuk pa nosijo pod posebnim kotom. To je fantastično.«


 

Fantastično ali sprevrženo?


Umetnostna zgodovinarka Kimberly Chrisman-Campbell je v eseju za Politico opozorila, da se v obdobjih velike neenakosti vedno dogaja prav to, da se bogati oblačijo v navzven revnejša oblačila, da se lažje pomešajo z (revnejšimi) množicami. Tako je že francoska kraljica Marija Antoaneta posnemala obleke svojih revnih podeželskih prebivalcev.

Čevlji z lepilnim trakom v spletni trgovini. FOTO: Golden Goose
Čevlji z lepilnim trakom v spletni trgovini. FOTO: Golden Goose


Manj oster pogled je (ali zgolj iskanje cenenega opravičila), da bogati v resnici nočejo videti kot reveži, temveč samo avtentično. »Namen takšnih oblek in čevljev je, da delujejo nošeno, osebno, skoraj sentimentalno, kot kos garderobe, ki je osebi zelo všeč,« je za Vox poudarila Marita Sturken, profesorica medijev, kulture in komunikacije z newyorške univerze. »Gre za lastnosti vseh vintage oblek, da so ljudje v njih videti bolj verodostojni, realni in manj umetni.«




 

Moda iz Silicijeve doline


Smernice so oblikovali tudi novodobni bogataši iz uspešnih ameriških podjetij. Tako je v Silicijevi dolini postalo normalno, da so vodilni menedžerji oblečeni v povsem neestetska oblačila; samo spomnite se črnih majic in kavbojk Steva Jobsa ali sivih majic in puloverjev s kapuco Marka Zuckerberga.

Prepoznaven je postal tudi »sproščen petek (casual friday)« v zahodnem poslovnem svetu, ko so vsi zaposleni ob petkih oblečeni bolj sproščeno in udobno. Toda pri marsičem gre samo za videz, saj je tudi Jobs v resnici nosil drage pulije japonskega modnega oblikovalca Isija Mijaka, Zuckerberg pa naj bi za svoje puloverje iz kašmira plačeval po dva tisoč dolarjev.

Na videz precej skromno in vsakdanje se je oblačil tudi Steve Jobs, čeprav je nosil pulije za 270 dolarjev. FOTO: Reuters
Na videz precej skromno in vsakdanje se je oblačil tudi Steve Jobs, čeprav je nosil pulije za 270 dolarjev. FOTO: Reuters

 

Kaj pravijo v podjetju Golden Goose


V medijskih odzivih so v podjetju Golden goose iz Benetk precej skopi, saj se očitno držijo pravila, da je vsako oglaševanje dobro oglaševanje. Za US Magazine so se oglasili zgolj ob očitku, da poveličujejo revščino: »Naše podjetje ponosno poudarja pionirsko vlogo v razcvetu sproščenega videza, ki je eden največjih trendov v modi. Navdih smo v resnici našli pri rolkarjih z zahodne obale Združenih držav Amerike, ki popravljajo svoje čevlje z lepilnim trakom.«

Ob tem je treba dodati, da lepilni trak pri rolkarjih ne pride toliko v veljavo za popravilo čevljev kot predvsem za boljši nadzor in oprijem rolke med izvajanjem trikov.

Preberite še:

Komentarji: