Stranke tudi za finančno revizijo drugega tira

V nedeljo bomo na referendumu še drugič odločali o zakonu o drugem tiru. Kaj o tem pravijo politične stranke?
Fotografija: V nedeljo na referendumu še drugič o zakonu o drugem tiru FOTO: Leon Vidic/Delo
Odpri galerijo
V nedeljo na referendumu še drugič o zakonu o drugem tiru FOTO: Leon Vidic/Delo

Ljubljana – V nedeljo bomo na referendumu še drugič odločali o zakonu o drugem tiru. Kampanja pred referendumom je bila mirna in povsem v senci bližajočih se parlamentarnih volitev. Nenazadnje bo kljub ponovljenemu glasovanju o usodi drugega tira med Koprom in Divačo odločala nova vlada.

Politično obarvana je bila sicer tudi kampanja pred prvim referendumom o drugem tiru. Medtem ko je vlada po eni strani svoj zakon podpirala – za kar je vrhovno sodišče ob razveljavitvi referenduma ugotovilo, da je vodila nedopustno enostransko kampanjo in da bi morala ob argumentih za predstaviti tudi argumente proti zakonu –, je opozicijska SDS z zbiranjem podpisov za razpis referenduma podprla Vilija Kovačiča.



V parlamentarnih strankah se sicer strinjajo o nujnosti novega železniškega tira med Koprom in Divačo, a razlikujejo se njihova mnenja o potrebi po zakonu, o projektni družbi 2TDK, finančni konstrukciji projekta, vključenosti Madžarov v projekt.

V SMC, pri katerih za poslanca kandidirata minister in državni sekretar na infrastrukturnem ministrstvu Peter Gašperšič in Jure Leben, najbolj podpirajo zakon in na vprašanje o ukrepih, če bi bil zakon na referendumu zavrnjen, sploh ne odgovarjajo. Verjamejo namreč, da bo dobil zeleno luč in da bodo lahko nadaljevali z zastavljenim projektom. Odmika od začrtane poti, če bo zakon na referendumu uveljavljen, ne napovedujejo niti v SD. Bodo pa zagotovili gradnjo, »da bo v kar največji meri financirana iz lastnih sredstev in virov«.

Iz ostalih strank prihaja največ kritik prav na zastavljeno finančno konstrukcijo in predvideno sodelovanje Madžarske. V LMŠ napovedujejo novo finančno konstrukcijo, vlaganja tujih partnerjev pa da niso potrebna: »Gre za preveč pomembno infrastrukturno investicijo, da bi lahko bila predmet tujih vlaganj, še posebej, če vemo, da bi tuji vlagatelj zagotovil samo 200 milijonov evrov. Manjkajoča sredstva lahko država pridobi z izdajo infrastrukturnih obveznic ali z zagotovitvijo sredstev neposredno iz proračuna.« Da Slovenija lahko zgradi drugi tir brez Madžarske menijo tudi v DeSUS in Levici. V slednji pravijo: »Glede na to, da je pobudo za sklenitev pogodbe z Madžarsko na odboru za zunanjo politiko februarja podprla le SMC, pričakujemo, da nova vlada pogovorov z Madžarsko tako ali tako ne bo nadaljevala.« V Dobri državi in Stranki Alenke Bratušek bi vlogo Madžarske oziroma njeno potrebo za sodelovanje v projektu preučili.

Infografika: Delo
Infografika: Delo


Večina strank je kritičnih tudi do podjetja 2TDK. V DeSUS, Levici in Dobri državi menijo, da bi projekt lahko vodile Slovenske železnice. V LMŠ menijo, da posebno podjetje za projekt ni potrebno. V SDS pravijo, da je zakon o drugem tiru največja ovira temu projektu, saj da uzakonja slabo in negospodarno rešitev. V NSi bi ob uveljavitvi zakona preverili upravičenost podjetja 2TDK, če pa zakon na podlagi referenduma ne bo uveljavljen, bi opravili revizijo sedanjih postopkov, ukinili 2TDK in finančno konstrukcijo zastavili brez posebnega zakona.

V LMŠ in Stranki Alenke Bratušek pa obljubljajo finančno revizijo projekta: »Ko bi opravili finančno revizijo projekta, bi lahko dodobra predvideli ceno, vedeli pa bi tudi, ali Madžarsko sploh potrebujemo kot soinvestitorko ali pa smo drugi tir sposobni zgraditi brez tujega partnerja.«

Komentarji: